آخرین وعده های دولت برای آذربایجان از زبان عنصر زودجوگیر دولت؛ بازهم وعده فرمانداری مهربان و ترکمنچای و ویژه شدن مرند

معاون اول رئیس جمهور که به زود جوگیر شدن و دادن وعده های عجیب و عمل نشدنی مشهور است در آخرین روزهای دولت دهم بازهم وعده های جدیدی برای مردم آذربایجان شرقی مطرح کرد. به گزارش  اعتدال پرس، محمدرضا رحيمي، در جريان سفر به استان آذربايجان شرقي، در مراسم افتتاح بيمارستان 134 تختخوابي مرند، گفت: […]

image_pdfimage_print

معاون اول رئیس جمهور که به زود جوگیر شدن و دادن وعده های عجیب و عمل نشدنی مشهور است در آخرین روزهای دولت دهم بازهم وعده های جدیدی برای مردم آذربایجان شرقی مطرح کرد.

به گزارش  اعتدال پرس، محمدرضا رحيمي، در جريان سفر به استان آذربايجان شرقي، در مراسم افتتاح بيمارستان 134 تختخوابي مرند، گفت: دولت در حال پيگيري است تا در صورت امکان شهرستان مرند را به فرمانداري ويژه تبديل کند.

رحيمي افزود: اميدواريم در جلسه هيات دولت در هفته جاري بتوانيم اين موضوع را به تصويب برسانيم تا اين شهرستان به فرمانداري ويژه تبديل شود.

از طرفی دیگر محمدرضا رحیمی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی در تبریز گفت: بخش‌های مهربان و ترکمن‌چای در استان آذربایجان شرقی به شهرستان ارتقا می‌یابد و این موضوع در جلسه این هفته هیئت دولت مطرح شده کارهای آن انجام گرفته و تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود.

این اظهارات در حالیست که دولت روزهای پایانی خود را سپری می کند و پیش از این نیز وعده هایی درباره شهرستان شدن مهربان و ترکمنچای از سوی استاندار و مقامات دولتی داده شده بود ولی این وعده ها رنگ عمل به خود ندیده بود.

ترکمنچای و داستان دیرین شهرستان شدن

شهرستان شدن ترکمنچای به لحاظ اینکه فرمانداری میانه به فرمانداری ویژه ارتقا یافته به لحاظ قانونی از لحاظ تعداد جمعیت با خلاهایی قانونی روبروست.

مصوبه هیات وزیران خود گویای این مطلب است:

هیئت وزیران در جلسه مورخ 3/5/1386 بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

1ـ به منظور ارایه خدمات مناسب و نظارت بر انجام فعالیتهای دستگاههای اجرایی درشهرستانهای بزرگ، وزارت کشور مکلف است بدون ایجاد هرگونه بار مالی در شهرستانهایی که واجد تمامی شاخصهای زیر باشند نسبت به دایر نمودن « فرمانداری ویژه» اقدام نماید:

الف ـ جمعیت شهرستان ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ 250 هزار نفر
ب ـ جمعیت مرکز شهرستان ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎125 هزار نفر

پس براحتی می توان نتیجه گرفت شهرستان شدن ترکمنچای در تناقض با ارتقا فرمانداری میانه به فرمانداری ویژه است زیرا این امر مستلزم کاهش جمعیت این شهرستان است.

همه اینها در حالیست که مردم ترکمنچای اذعان دارند هر کاندیدای مجلس که درصدد جلب رای مردم این شهر برای انتخابات بوده، همواره وعده شهرستان شدن داده و بعد از انتخاب شدن به نحوی از انحا از عمل به وعده خود سرباز می زد.

در این اواخر نیز یکی نمایندگان مردم میانه در مجلس وعده ی شهرستان شدن ترکمنچای را مطرح کرده بود و با مطرح شدن این موضوع توسط هیات دولت در آخرین سفر خود به آذربایجان شرقی این وعده جان دوباره ای به خود گرفت اما با ارتقا میانه به فرمانداری ویژه دیری نپایید که این امید رنگ باخت.

این بار نیز با وعده دیروز رحیمی پیامک های تبریک میان مردم ترکمنچای در حال رد و بدل شدن است.

مهربان و داستان جدایی از سراب

مهربان نیز یکی از بخش های شهرستان سراب است و داستان جدایی این بخش و ارتقا به شهرستان تاریخ مدیدی دارد. همانند ترکمنچای کاندیداهایی نیز بوده اند که با وعده شهرستان شدن از مردم مهربان رای ستانده اند و به وعده عمل نکرده اند و  البته نمایندگان ادوار مختلفی بوده اند که کاملا مخالف این موضوع بوده اند و همواره در برابر آن موضع گیری نموده اند.

وعده شهرستان شدن مهربان نیز با اظهارات استاندار و مطرح شدن آن توسط هیات دولت جان دوباره ای به خود گرفته بود، ولی تاکنون مصوبه ای برای آن تایید نشده و شاید اجرایی شدن این وعده نیز کلید دستان دولت تدبیر و امید را بطلبد و البته محقق شدن این امر خواست و رایزنی نماینده سراب  را می طلبد.

ارتقای فرمانداری ویژه مرند نیز قطعا مسیر پیشرفت این شهرستان را هموار تر خواهد کرد و سکوی پرتابی خواهد بود برای اقتصاد و صنعت مردمان این شهرستان و شاید با همت دولت دهم مرند سومین شهرستان ویژه آذربایجان شرقی باشد.

با تمام این اوصاف امید است این بار وعده ی معاون اول رئیس جمهور جامه عمل  به خود بپوشد و در آخرین روزهای دولت دهم دل مردمانی را شاد کند.

انتهای خبر