به نام خبرنگاران، به کام دیگران/ روز خبرنگار می گذرد دغدغه ها جا می ماند

برگ های تقویم، امروز خبر از رسیدن به ایستگاه رسانه ها و خبرنگاران می دهد. ایستگاهی که دغدغه های متعددی را سالهاست فریاد می زند اما دریغ از دیده شدن و شنیده شدن. دغدغه هایی از جنس رسانه و خبر، برای حرفه ای تر و تخصصی شدن حوزه خبرنگاری، دغدغه هایی برای رسانه ای نبودن […]

image_pdfimage_print

برگ های تقویم، امروز خبر از رسیدن به ایستگاه رسانه ها و خبرنگاران می دهد. ایستگاهی که دغدغه های متعددی را سالهاست فریاد می زند اما دریغ از دیده شدن و شنیده شدن. دغدغه هایی از جنس رسانه و خبر، برای حرفه ای تر و تخصصی شدن حوزه خبرنگاری، دغدغه هایی برای رسانه ای نبودن مدیران و روابط عمومی دستگاه های اجرایی، حفظ احترام و شأن خبرنگاران، اخلاط حوزه خبر و تبلیغات، عدم امنیت شغلی، نداشتن و قطع بیمه خبرنگاران و… و البته دغدغه هایی برای روز خبرنگار. اما دغدغه اهالی رسانه انگار زمان نمی شناسد.

یادداشت ویژه اعتدال پرس/ رسانه ها و خبرنگاران همیشه تریبونی برای مدیران و دستگاه ها و مردم بوده اند اما هیچگاه تریبونی برای بیان و حل مشکلات خود پیدا نکرده اند. ۱۷ مرداد هم که روز بزرگداشت مقام خبرنگار است به بیان گزارش عملکرد دستگاه ها و تبیین ارزش و  عناصر خبری از سوی مسئولان استانی می گذرد، در نهایت کارت هدیه و یا هدایایی غیرنقدی مانند بن خرید کت و شلوار و کتاب به خبرنگاران پیشکش می شود.

کسی حتی در روزخبرنگار هم حاضر نیست از مظلومیت و محرومیت این قشر بگوید، از دغدغه هایی که دارند و هیچگاه تحقق پیدا نکرد، بگویند. پس از سال ها فعالیت نشریات محلی و منطقه ای و سراسری و خبرگزاری ها در این استان، هنوز بانک جامع اطلاعاتی از خبرنگاران استان در دست نیست و متأسفانه در روز خبرنگار تشخیص سره از ناسره امکان ندارد.

چراکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که خود را متولی امور رسانه ها و خبرنگاران می داند، طی این سال ها نه تنها نتوانسته خبرنگار و غیرخبرنگار را از هم تفکیک کند، بلکه هنوز موفق نشده حتی برای یک سال مراسم روز خبرنگار را آنچنان که شایسته است، برگزار نماید.

بازدید خبرنگاران ارس البته عده ای هم هستند که با شنیدن اسم روز خبرنگار به یاد کارت هدیه و احیاناً ضیافت ناهار و شام می افتند اما خبرنگار واقعی به دنبال کارت هدیه نیست، آنچه که خبرنگاران انتظار آن را دارند حفظ شأن و احترام خبرنگاران بوده در این صورت هر روز، روز خبرنگار است.

یکی از ضعف های بسیار مهم که چالش های زیادی را در حوزه رسانه و خبرنگاری به وجود آورده، عدم دسترسی به اطلاعات افرادی است که در این حوزه فعالیت می کنند.

یک سال زمان خوبی است که واحد مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بتواند فعالیت خبرنگاران را ارزیابی کند، آن موقع می تواند به راحتی خبرنگار و غیرخبرنگار و منشی دفتر فلان نشریه را از هم تشخیص دهد. ولی …!

عدم تفکیک حوزه خبر و تبلیغات

چندسالی است که فعالان رسانه ای استان از عدم تفکیک حوزه خبرنگاری و تبلیغات در نشریات اعتراض دارند. روز خبرنگار که می شود که ۴۰۰، ۵۰۰ نفر در مراسم شرکت می کنند که اصلاً مشخص نیست این افراد در روز های دیگر سال کجا هستند و چه کاری انجام می دهند. جالب است در روزی که به نام خبرنگار است، از دوستان بازاریاب و صفحه آرای هفته نامه و … هم تجلیل می شود.

نبود فیلتری برای شناسایی افراد اهل قلم

برگزاری مراسم به مناسبت روز خبرنگار از سوی ارشاد همواره یکی از دغدغه های اهالی قلم استان بوده چرا که معیار و ملاک ارزشگذاری برای اصحاب رسانه به شمار می رود.

در گذشته هر دستگاهی بر اساس سلیقه، امکانات و سیاست های تعیین شده، این روز را برای آن دسته از خبرنگارانی که در طول سال با اداره مربوطه همراهی داشتند، برگزار می کرد و الان هم تعدادی از ادارات این روال را دارند، تا اینکه ارشاد و خانه مطبوعات تولیت این امر را در دست گرفت که خود و اهالی رسانه را با چالش هایی مواجه کرد. از نحوه لیست بندی و دعوت از مهمانان و خبرنگاران گرفته تا فضای تشریفاتی و کلیشه ای حاکم بر این مراسم.

وجود افراد غیر متخصص در مطبوعات و ندانستن جایگاه و منزلت این حرفه از سوی همین افراد، باعث شده تا روند برخورد دستگاه های اجرایی با خبرنگاران به حاشیه برود تا جایی که این قشر فرهیخته را راضی به اندک مبلغی کارت هدیه و ارائه ناهار یا شامی راضی ببینند. این در حالیست که با توجه به شرایط اقتصادی کشور بسیاری از همکاران ما شاید توقع برگزاری جشن هم از ادارات نداشته باشند حتی از دستگاهی مانند ارشاد که پدر معنوی خبرنگاران به شمار می رود، اما دانستن این نکته که خبرنگار از چه جایگاه و منزلتی برخوردار است یکی از تاکیدات این قشر است که تاکنون دیده نشده است.

بنابراین از اداره فرهنگ و ارشاد انتظار می رود بر جایگاه و شان خبرنگاران صحه گذاشته به سایر دستگاه های اجرایی نیز این توصیه را داشته باشد.

در تمام طول سال، خبرنگاران تریبون مسئولان هستند و انتظار است حداقل در روز خبرنگار دست از این کارها برداشته شود، اما گویا قرار نیست در روز خبرنگار هم، این قشر شنونده باشند.

و این قصه همچنان ادامه دارد…

انتهای خبر