چه کسی شهردار تبریز می شود؟!/ آخرین مذاکرات و طیف بندی اعضای جدید شورا برای انتخاب شهردار

اعتدال پرس: در حالیکه هنوز یک ماه به آغاز رسمی دوره فعالیت شورای شهر چهارم در تبریز و دیگر شهرها مانده ، رایزنی های اعضای جدید شورا و گمانه زنی های رسانه ای درخصوص شهردار جدید تبریز شکل جدی گرفته است. در این زمینه یک سایت محلی طی گزارشی از روند مذاکرات اعضای منتخب شورای […]

image_pdfimage_print

اعتدال پرس: در حالیکه هنوز یک ماه به آغاز رسمی دوره فعالیت شورای شهر چهارم در تبریز و دیگر شهرها مانده ، رایزنی های اعضای جدید شورا و گمانه زنی های رسانه ای درخصوص شهردار جدید تبریز شکل جدی گرفته است.

در این زمینه یک سایت محلی طی گزارشی از روند مذاکرات اعضای منتخب شورای شهر برای انتخاب شهردار تبریز، نوشت: دو گروه عمده در میان اعضای منتخب شورای شهر تشکیل شده که هرکدام گزینه های مختلفی را برای تصدی مسئولیت شهرداری در نظر گرفته اند.

آناج نوشت: در حالی که با گذشت یک ماه از زمان اعلام نتایج چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز بیش از یک ماه دیگر تا زمان آغاز فعالیت رسمی این شورا باقی است؛ رایزنی ها برای اتخاذ مهمترین و تاثیرگذار ترین تصمیم شورای شهر یعنی انتخاب شهردار آغاز شده است.

در شرایطی که افزایش تعداد اعضای شورای شهر باعث شده است تا سلایق مختلفی در شورای شهر حضور داشته باشند، شکل گیری ائتلاف ها و لیست های انتخاباتی هم نتوانسته است نقش تاثیرگذاری بالایی در شکل گیری یکدستی شورا داشته باشد.

به گزارش این سایت، شنیده ها حاکی است روزهای گذشته جلسات مختلفی میان گروه هایی از اعضای شورای شهر شکل گرفته است و رایزنی ها در مورد انتخاب شهردار و هیئت رئیسه شورای شهر به شدت جریان دارد.

در حالی که با شکل گیری دو گروه عمده در میان اعضای منتخب شورای شهر گزینه های مختلفی را برای تصدی مسئولیت شهرداری مطرح می شود؛ به نظر می رسد به دلیل اختلاف نظرهای موجود در میان اعضای شورا، احتمال سپرده شدن مسئولیت عمارت نو شهرداری تبریز به یکی از این 21 نفر به کمترین مقدار رسیده است.

اما مسلما بخشی از گزینه های قرار گرفتن در صندلی عمارت شهرداری را اعضای شورای شهر چهارم تشکیل می دهند. از میان 21 عضو منتخب شورا نامهایی چون باغبان، مدبر، شیاری و شیری آذر مطرح هستند. همچنین کسانی چون حاجی پور، شهین باهر و محدث را نیز با توجه به سوابق شان می توان در این لیست قرار داد.

البته با توجه به شرایط طیف بندی اولیه به وجود آمده احتمال حضور باغبان و مدبر در شهرداری کمتر شده است. این در شرایطی است که شیری آذر نیز به دلیل جبهه گیری تند موجود در مقابلش شانس کمی برای تصدی مسئولیت شهرداری دارد و احتمال قرار گرفتنش در راس یکی از دستگاه های دولتی بیشتر از احتمال شهردار شدن اوست.

شیاری با توجه مقبولیت نسبی اش و نسب سیاسی نزد اعضای اصولگرای شورا می تواند با جلب نظر تعدادی از نفرات طرف مقابل به شهرداری برسد.

البته باید در نظر داشت که با توجه به شرایط فعلی توافقات در شورا احتمال شهردار شدن یکی از اعضا پائین است و باید منتظر شهرداری خارج از مجموعه 21 نفره شورای چهارم بود.

اما از میان گزینه های داخل مجموعه شهرداری تبریز، مسلما پیش از هر گزینه دیگری، باید به نوین توجه کرد. نوین علی رغم همه اظهار نظرهای قبلی اش در مورد تحویل مسئولیت با آغاز شورای چهارم با توجه به کارنامه قابل قبول اش در قسمتهایی از وظایفش می تواند گزینه بالقوه شهرداری باشد. اما پیروزی گزینه منتقد اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری و احساس نزدیکی فعالان منتقد دولت به قدرت از طرفی و نیز تعامل نه چندان مثبت نوین با مجموعه شورای شهر سوم باعث می شود تا احتمال تداوم مدیریت نوین کاهش یابد.

از جمله دیگر گزینه های مطرح شده برای شهرداری تبریز از داخل مجموعه شهرداری می توان آبدار، اکبری شهردار منطقه 3، اکبر غفاری مدیر کل بازرسی استان و جمشید تقی زاده را نام برد. البته باید در نظر داشت گزینه های دیگری نیز از سایر بخشهای مدیریتی به عنوان گزینه های اولیه شهرداری تبریز مطرح شده اند که حتی برخی از آنها شانس بیشتری نسبت به گزینه های داخل مجموعه دارند.

طرح نام کسانی چون محمود چمنی فرماندار فعلی تبریز، صادق نجفی مدیر عامل منطقه آزاد ارس و ارسلان هاشمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان از میان مدیران استانی به عنوان نفرات مورد نظر اعضای شورا برای شهرداری نشان می دهد، اعضای شورا بیشتر از سابقه مدیریت شهری ، قدرت مدیریت کلان را مدنظر داشته اند.

اما آنچه از درجه اهمیت بیشتری نسبت به انتخاب شهردار برخوردار است شکل گیری اجماعی فراگیر و بدور از خودمحوری هاست. همگان بر این واقعیت صحه می گذارند که انتخاب شهردار و هیئت رئیسه با اجماع اکثریت اعضای شورا می تواند باعث بهترین شرایط در امر خدمتگذاری گردد.

انتهای خبر