احمد خاتمی: اصلاح‌طلبی مترادف فتنه نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بنده معتقدم در اداره کشور تمام سلایق باید باشد، اگر یک سلیقه از سلایق سیاسی بخواهد فقط سخن بگوید می‌شود دیکتاتوری، اصولگرایی و اصلاح‌طلبی باید در چارچوب ولایت باشد، اما فتنه خیانت بود. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس از مشهد،‌ آیت‌الله سید احمد خاتمی امشب در جمع […]

image_pdfimage_print

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بنده معتقدم در اداره کشور تمام سلایق باید باشد، اگر یک سلیقه از سلایق سیاسی بخواهد فقط سخن بگوید می‌شود دیکتاتوری، اصولگرایی و اصلاح‌طلبی باید در چارچوب ولایت باشد، اما فتنه خیانت بود.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس از مشهد،‌ آیت‌الله سید احمد خاتمی امشب در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی با اشاره به اینکه در زندگی اجتماعی هر سخنی که بیان می‌کنید باید قابل استناد باشد، اظهار داشت: حرف معمولی نیز باید به گونه‌ای مطرح شود که قابل استناد و اثبات باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خبر باید از طریق درست ثابت شده باشد، گفت: هر حرفی که نقل شده است در سایت نباید گذاشت، ما مصیبت داریم از نویسندگان بی‌تقوا، از وبلاگ‌نویسان بی‌تقوا، از صاحبان‌ سایت‌هایی که گویا با تقوا خداحافظی کرده‌اند و هر حرف بی‌ربطی را به محض اینکه شنیده می‌شود، بارگذاری می‌کنند.

وی افزود: چه تضمینی است کسی که خبر دروغ را خوانده است اما بیاید و تکذیبیه خبر را بخواند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: در بعضی مقالات از حق‌الناس می‌گویند اما در صفحات دیگر دروغ می‌نویسند و سپس می‌گویند تکذیب کنید لذا گاهی یک حرف انسان را از عرش به فرش می‌اندازد و در این زمینه باید مستند سخن گفته شود.

وی با اشاره به اینکه باید مستند نیز بشنویم، اظهار داشت: نباید سخنی را بدون تحقیق پذیرفت لذا هر سخنی را که می‌شنوید باید در کنارش یک علامت سوال گذاشت.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در یک دانشگاهی در حدود دو دهه قبل سخنرانی کردم و در سخنانم گفتم که حریم رهبری حریم مهمی است و باید این حریم را همگان حفظ کنند چرا که حفظ این حریم، حفظ امنیت این کشور است،‌اما روز بعد روزنامه‌‌ای تیتر زده بود حریم رهبری، حریم خطرناکی است!

وی با اشاره به اینکه مگر قرار است هر حرف نامربوطی که روزنامه تیتر کرده است، چشم ما را بگیرد، گفت: به جوانان توصیه می‌کنم حتما در قبال صحبت‌ها به یقین برسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئله اختلاف سلیقه‌ها مسئله مبتلا به روز است، گفت: هیچ کسی نیست در این جمع که با اصطلاح اصلاح‌طلب و اصولگرا آشنا نباشد.

وی یادآور شد: این اختلاف سلیقه‌ها لازمه آزادی یک جامعه است، نسل قبل از انقلاب به یاد دارند که از این اصطلاحات وجود نداشت زیرا در فضای خفقان طاغوت اجازه نمی‌داد حرفی جز حرف خودش وجود داشته باشد اما به برکت پیروزی انقلاب فضا باز شد و از ابتدای انقلاب سلیقه‌های مختلف شکل گرفت.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بنده با عزل و نصب‌های جناحی در تمام دولت‌های بعد از انقلاب مخالف بوده، هستم و خواهم بود و معتقد هستم این آفت مدیریت است و معتقدم این عزل و نصب‌ها به جای اساس لیاقت بر اساس سلیقه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه با این سلیقه‌های مختلف چه باید کرد،‌ افزود: تفاوت اختلاف سلیقه با تفرقه باید مشخص شود زیرا تفرقه جامعه را به تباه می‌کشد،‌ به‌عنوان مثال ظهر جمعه نماز جمعه در اکثر شهرهای کشور برگزار می‌شود، فردی می‌گوید پیاده به نماز می‌روم و کسی می‌گوید با وسیله‌های مختلف نقلیه و نام این امر اختلاف سلیقه است در صورتی که هدف و مقصد یکی است و روش‌های متفاوت است.

وی یادآور شد: تفرقه این است که همزمان با نماز جمعه فردی بیاید نماز جماعت راه بیندازد لذا اختلاف سلیقه بحران نیست بلکه اگر درست مدیریت شود فرصت است.

وی اظهار داشت: بنده معتقدم در اداره کشور تمام سلایق باید باشد، اگر یک سلیقه از سلایق سیاسی بخواهد فقط سخن بگوید می‌شود دیکتاتوری، اصولگرایی در چارچوب ولایت باید باشد و اصلاح‌طلبی هم باید در چارچوب ولایت باشد اما فتنه خیانت بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما اصلاح‌طلبی را مترادف فتنه نمی‌دانیم، افزود: در جامعه آزاد سلایق مختلف هستند و پیشینه انقلاب را دارند و در جبهه بوده‌اند و در چارچوب نظام اسلامی فعالیت کرده‌‌اند.

وی با اشاره به اینکه اختلاف سلیقه اگر مدیریت شده و هدایت شده باشد بحران نیست بلکه یک فرصت است، افزود: اگر بخواهیم اختلاف سلیقه‌ها را درست مدیریت کنیم باید ۶ مرز وجود داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این مرز‌ها گفت: باید از مقدسات و غیرمقدسات استفاده ابزاری نشود، هیچ کس در این اختلاف سلایق نمی‌تواند بگوید من حق محض هستم.

آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: در نکته دوم نباید خودشیفتگی وجود داشته باشد و در نکته سوم نیز باید نظر مخالف را تحمل کنیم و با آرامش بشنویم و با آرامش نیز برخورد کنیم.

وی اظهار کرد: نکته چهارم برخوردهای منطقی است و بنابر آیات قرآن باید برهان و دلیل داشته باشیم که در شب‌های آینده به سایر موضوعات اشاره می‌کنم.

انتهای خبر