۲ بار به تیم مذاکره کننده گفتم میز را ترک کنید/ با اتفاقی که در وین انجام شد شرایط مالی دولت بهتر می‌شود

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به توافق هسته‌ای وین خاطر نشان کرد: یکی از پیامهای این توافق این است که دوران معامله برد _باخت تمام شد. به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش ملی سازمانهای مردم نهادسلامت با بیان این که سازمانهای مردم نهاد […]

image_pdfimage_print

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به توافق هسته‌ای وین خاطر نشان کرد: یکی از پیامهای این توافق این است که دوران معامله برد _باخت تمام شد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش ملی سازمانهای مردم نهادسلامت با بیان این که سازمانهای مردم نهاد در مسیر سلامت و امید مردم و رفاه در زندگی آنها و کاهش غم در خانه‌های مردم می‌کوشند، اظهار کرد: علامت رشد و توسعه واقعی یک کشور به صنعت و وسایل رفاهی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد نیست بلکه آن است که اعضای این کشور خود را یک جزء اعضای خانواده خود بدانند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار خود مبنای کار خود در همه امور را بر مشورت با مردم و متخصصین قرار داده است گفت: دولت یازدهم این سیاست را اتخاذ کرد که در بخش‌هایی که جزء امور حاکمیت نیست تصدی آنها رابه مردم واگذار کند و خود نیز در برابر آنها پاسخگو باشد چرا که کشور و پول بیت‌المال و همچنین اراده حاکم بر اراده جامعه همه از آن مردم است و از جامعه نشأت می‌گیرد.

روحانی خاطرنشان کرد‌: چنانچه بتوانیم در این مسیر گام برداریم امیدها به جامعه باز می‌گردد و جامعه امیدوار تبدیل به جامعه متحد خواهد شد.

روحانی با تاکید بر اینکه در جامعه باید سلامت حاکم باشد اظهار کرد: در جامعه‌ای که امروز در آن از سلامت صحبت می‌کنیم، منظورمان سلامت جسم و جان نیست، بلکه منظور سلامتی عام و جامع که شامل سلامت جسم و جان و اخلاق، معنویت و اخلاق حرفه‌ای در جامعه است و همه ابعاد زندگی را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد و مردم در ایجاد سلامت در جامعه گفت: سازمان‌های مردم نهاد و مردم نه تنها می‌توانند در اموری نظیر بهداشت اجتماعی و اقتصادی و مسائل علمی و فرهنگی بار مسئولیت را بر عهده بگیرند و دولت نیز در این زمینه گام به گام تصدی امور را به مردم بازگرداند، بلکه آنهامی‌توانند خود پیچیده‌ترین معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی را با اراده و تدبیر خود برطرف نمایند.

روحانی ادامه داد: از روز نخست دولت یازدهم همواره صحبت بر این بود که اجازه دهیم مردم حرف بزنند و تصمیم بگیرند؛ چرا که ما مجری خواست مردم هستیم و آنها به خوبی می دانند و می‌فهمند که مصلحت‌شان در چه راهی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چنانچه مردم ببینند که مسئولین مجری مطالبات و خواست آنها هستند و در برابرشان پاسخگو‌ هستند، به صحنه می‌آیند و دیگر کنار نمی‌روند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش مردم و برطرف شدن گره هسته‌ای اظهار کرد: امروز و پس از توافق همه به بندهای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نگاه می‌کنند کاری که دیپلمات‌های ما در صحنه‌ بین‌الملل انجام دادند فراتر از این حرف‌هاست.

روحانی با تاکید بر اینکه پیام این توافق این است که خشونت را کنار بگذاریم، اظهار کرد: پیام این است که تهدید، ارعاب و تحریم را کنار بگذارید؛ پیام این است که دوران معامله برد – باخت تمام شده است و پیچیده‌ترین مشکلات پای میز مذاکرات قابل حل خواهد بود.

روحانی با بیان این که پیام این است که راه ما راه اعتدال، ادب، اخلاق، منطق، استدلال و علم توام با شهامت و هنر است، به دانش فنی و توان و شهامت تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اشاره و اظهار کرد: دیپلمات‌های کشورمان از دانشی کافی برخوردار بودند و چنانچه آنها این توان را نداشتند امروز نتایج حاصل نمی‌شد. ما به عالم و دانشمند نیاز داشتیم که بتواند واژه واژه مرزهای حقوقی بین‌المللی را بفهمند و درک کنند.

وی با اشاره به حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار کرد:‌ بدون اغراق معتقدم که ظریف یکی از معدود افراد برتر کشور در مسائل سیاست بین‌المللی است و دکتر صالحی نیز یکی از متخصصین سرآمد کشور در زمینه مسائل هسته‌ای و دانش و فناوری هسته‌ای است.

روحانی با تاکید بر این که تنها هنر من این بود که این بهترین‌ها را برگزیده‌ام اظهار کرد: علم و دانش این عزیزان زمانی به کنار شهامت و ایستادگی‌شان قرار گرفت، موجب موفقیت‌شان در جریان مذاکرات شد.

وی با تاکید بر این که ساعت‌های بسیار سختی بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای و بر ما گذشت خاطرنشان کرد: من زمانی که تیم مذاکره کننده در لوزان بودند حداقل دو بار پیغام دادم که میز مذاکره را ترک کنید. بارها در ژنو و وین و هنگامی که با تیم مذاکره کننده در حال مشورت کردن بودم به آنها می گفتم که اگر طرف مقابل نمی‌پذیرند میز مذاکره را ترک کنید و به ایران بازگردید اما آنها ایستادگی کردند.

وی گفت: من ساعت‌ها در این زمینه فکر می‌کردم و از خدا استمداد می‌طلبیدم که به تیم مذاکره کننده بگویم میز مذاکره را ترک کنید یا نه؛که بار بسیار سنگینی بر دوش این عزیزان بود و اینها با شهامت و دلاوری در کنار علم و هنر خود توانستند از پس پیچیدگی مذاکرات بر بیایند.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر نقش مردم در پیشرفت مذاکرات، به صحبت‌های خود پس از توافق برجام اشاره کرد و گفت: من در آن صحبت‌ها گفتم که تاریخ ورق خورده است؛ برخی فکر کردند که من تنها ۲۳ تیر ماه سال ۹۴ را می‌گویم، در حالی که تاریخ در ۲۴ خرداد ۹۲ ورق خورد و مردم تصمیم بسیار مهمی اتخاذ کردند. آنها تصمیم گرفتند که اگر سانتریفیوژها بچرخند اما زندگی مردم نچرخند سانتیفیوژها نیز از چرخش خواهند افتاد و این اشتباه است که فردی تمام کشور و زندگی مردم را در چرخش سانتریفیوژها ببیند.

وی خاطر نشان کرد:‌ این تصمیم اساسی ملت بزرگ ایران بود که سالها با صبوری تحریم‌ها و فشارها را در زندگی خود تحمل کرده‌اند.

روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به سخنرانی‌های خود طی دو سال اخیر در سازمان ملل اظهار کرد: من در سازمان ملل به روسای کشورهای غربی به صراحت گفتم که تحریم‌های غیر اخلاقی و غیرانسانی و ضد حقوق بشری بود.

وی با بیان این که آنها دارو و تجهیزات پزشکی را نیز تحریم کرده بودند اظهار کرد:‌ آنها مدعی می‌شوند که دارو شامل هیچ کدام از تحریم‌ها نبوده است این در حالیست که با اتفاقاتی که به واسطه تحریم‌ها برای سیستم بانکی کشور افتاد، در واقع امکان ورود هیچ دارویی به کشور وجود نداشت و تحریم‌های ظالمانه و کور آنها همه جا را قفل کرده بود.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این که همه فکر می‌کنیم که در مذاکرات هسته‌ای توفیقی که ایران کسب کرده به معنای به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران است اظهار کرد: گرچه این موضوع درست است اما باید گفت که توفیق ما در خارج شدن ایران از زیر تیتر خطرناک حرکت علیه صلح و امنیت جهانی توجه به قطعنامه ۲۲۳۱و حتی لغو ۶ قطعنامه قبلی و لغو همه تحریم‌های تجاری و اقتصادی نیست بلکه توافق ما دارای پیام مهمتری بود که دنیا سلاح و تهدید را برای همیشه بر زمین بگذارد.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ این توافق همچنین برای دنیا دارای این پیام بود که مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل بین المللی، دارای راه حل، گفت‌وگو و مذاکره است. این توافق همچنین به جهانیان نشان داد که به جای تقابل همه باید تعامل را انتخاب کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: این توافق همچنین این پیام زیبا را به همراه داشت که دیگر یک ایرانی را تهدید نکنیم.

رئیس جمهوری کشورمان با تاکید بر اینکه این کار عظیم با اراده ملت و حضور و تلاش‌های مردم و حمایت‌های مقام معظم رهبری انجام گرفت اظهار کرد: مقام معظم رهبری از روز نخست و در همه‌ی طول مسیر هر گاه که ما به حمایت‌ها و کمک های ایشان نیاز داشتیم ما را پذیرفتند و به عنوان موضوعی اهم به این بحث توجه می‌کردند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این که آرامش و وحدت و همدلی که امروز در سراسر کشور وجود دارد به خاطر حضور رهبری و حمایت‌های ایشان است تاکید کرد: همگان باید به بیانات مقام معظم رهبری در روز عید فطر که فرمودند مبادا موضوع هسته‌ای تبدیل به دوستگی در کشور شود توجه کنیم. چرا که ما ملتی متحد و یکپارچه هستیم .

روحانی با بیان این که هیچ گاه ملت ایران در یک بازی ورزشی تیم مقابل را تشویق نمی‌کند، گفت: همانطور که ملت ایران در یک بازی ورزشی تیم ایران را تشویق می‌کنند و برای او حرف می‌زنند، برای کار با عظمت تیم هسته‌ای نیز همین گونه عمل خواهند کرد.

رئیس جمهور کشورمان در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات دولت در حوزه سلامت با تاکید بر نقش تشکل‌های مردمی در این حوزه اظهار کرد‌: دولت با اجرای طرح سلامت یک گام و مردم نیز در ادامه یک گام در این راستا برداشتند. حال و زین پس این گامهای متقابل باید ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه کار سلامت جسم و روح و اخلاق مردم فقط با پزشک و وزارت بهداشت و دولت برطرف نمی‌شود اظهار کرد:‌مردم نیز باید در زمینه بهداشت و سلامت به صحنه بیایند.

روحانی با تاکید بر این که بهداشت مردم از بوق‌های ماشین ها در خیابان‌ها و رانندگی بدون احتیاط و بداخلاقی‌هایی که گاهی در برخی از روزنامه‌ها و سایتها ایجاد می‌شود آغاز می‌شود، اظهار کرد: بهداشت دارای دامنه‌های وسیعی است که سازمانهای مردم نهاد باید فعالیت خود را در آن دامنه‌ها آغاز کنند. این سازمان‌ها باید جامعه و مردم را ترغیب و تشویق کنند که در زمینه درمان همه کمک کنند.

روحانی با اشاره به اجرای طرح سلامت در دولت یازدهم اظهار کرد: در دولت به این نتیجه رسیدیم که در امر سلامت و در ادامه پرداخت یارانه‌ها اجرای تقسیم پول میان مردم بخشی از یارانه‌ها را به بخش درمان و بهداشت اختصاص دهیم. ما این کار را آغاز کرده‌ایم و توانسته‌ایم که تاکنون بار سنگینی از دوش بیماران برداریم.

وی اظهار کرد:‌اکنون نوبت سازمانهای مردم نهاد است که وارد شوند و به اقشاری که نیازمند کمک هستند یاری‌رسانی نماییم. چرا که مشارکت دولت با مردم و سازمانهای مردم نهاد کشور را به نقطه مطلوب خود می‌رساند.

روحانی در پایان با اشاره به تلاش وزارت بهداشت برای جذب حداکثری بودجه سال جاری خود اظهار کرد:‌دولت امسال دارای مشکلات مالی فراوانی بوده اما ان‌شاء‌الله با اتفاقی که در وین انجام شد شرایط ما بهتر از قبل می‌شود و دولت گامهای بعدی خود را نیز برخواهد داشت.

انتهای خبر