وعده اصلی رئیس جمهور به مردم کردستان: رفع تبعیض بین اقلیت‌های دینی و قومی

رییس جمهور گفت: وعده اصلی من به مردم کردستان بکارگیری همه تلاش و توانم برای از بین بردن هرگونه تبعیض بین اقلیت‌های دینی و قومی است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از (ایکنا) از کردستان، حجت الاسلام و المسلیمن حسن روحانی، رئیس جمهور دیشب ۴مردادماه، در پایان سفر یک روزه خود به کردستان در […]

image_pdfimage_print

رییس جمهور گفت: وعده اصلی من به مردم کردستان بکارگیری همه تلاش و توانم برای از بین بردن هرگونه تبعیض بین اقلیت‌های دینی و قومی است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از (ایکنا) از کردستان، حجت الاسلام و المسلیمن حسن روحانی، رئیس جمهور دیشب ۴مردادماه، در پایان سفر یک روزه خود به کردستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان، اظهار کرد: مهمان‌نوازی کُردها از گذشته مشهور بوده و من از استقبال پرشور مردم دلاور و فرهنگ دوست کردستان تشکر می کنم. با توجه به فشرده بودن زمان سفر متأسفانه، فرصت سفر به شهرستان‌ها فراهم نشد، اما وزرا و معاونان دولت برای شنیدن مطالبات مردم به شهرستان‌های استان سفر کرده‌اند. وعده اصلی من به مردم کردستان بکارگیری همه تلاش و توانم برای از بین بردن هرگونه تبعیض بین اقلیت‌های دینی و قومی است.

وی با اشاره به اینکه تنوع فرهنگی، ملیت، زبان در ایران زیاد است، تصریح کرد: همه کشور را باید سرزمین خود بدانیم و کل مردم این کشور را نیز اعم از قشرها و قومیت‌های مختلف باید اعضای این کشور بدانیم.%d8%b1%d9%81%d8%b9-%d8%aa%d8%a8%d8%b9%db%8c%d8%b6-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%82%d9%84%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%88-%d9%82%d9%88%d9%85%db%8c%d8%9b-%d9%88%d8%b9%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c-%d8%b1%d8%a6%db%8c%d8%b3-%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%da%a9%d8%b1%d8%af%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86

آغاز تدریس رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ذکر کرد: از مهر ماه سال جدید تدریس رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان آغاز خواهد شد و بخش کُردی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نیز راه‌اندازی خواهد شد که این موارد را می‌توان نمونه‌ای از اقدامات دولت تدبیر و امید در کردستان نام برد.

وی با اشاره به حضور همیشگی کُردها در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: امروز نه تنها وحدت میان اقوام در کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته بلکه در تغییر روابط خارجی نیز تغییراتی ایجاد شده و کردستان می‌تواند به عنوان بخشی از آن، ارتباط خوبی با اقلیم کردستان برقرار کند و از این طریق کردستان را به دروازه‌ای برای صادرات اقلیم کردستان تبدیل کرد.

اختصاص ۸۸۰ میلیارد تومان برای عملیاتی کردن پروژه‌های عمرانی و صنعتی

رئیس جمهور در ادامه به پروژه‌های در دست احداث استان اشاره کرد و افزود: در این سفر تصمیم گرفته شد که ۸۸۰ میلیارد تومان به اجرایی و عملیاتی کردن ۳۱ پروژه در حوزه های مختلف اختصاص داده شود.

وی درخصوص اجرایی و عملیاتی شدن وعده‌های دولت یازدهم در سفرهای استانی افزود: شرایط اقتصادی کشور همچنان سخت بوده و ما در وضعیت تحریم هستیم اما ان شاءالله قدم‌های بسیار خوبی را در سایه حضور، فعالیت و کمک مردم برخواهیم داشت.

روحانی تکمیل باند دوم راه همدان و سنندج با اعتبار ۲۱ میلیارد تومانی و همچنین تکمیل باند دوم میاندوآب – کرمانشاه را از برنامه‌های دولت در بخش حمل و نقل عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش دولت سرمایه بزرگی برای تکمیل پروژه ها در نظر گرفته است.

وی در خصوص طرح‌های دولت در زمینه آب و کشاورزی استان کردستان گفت: این استان از نظر آب و برق از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده که این سرمایه بزرگی برای تحول توسعه‌ای کردستان خواهد بود.

رییس جمهور با اشاره به افتتاح پروژه‌ها در زمینه آب و تأسیسات فاضلاب شهری در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان کردستان نیز اعلام کرد: آب شرب شهر سنندج یکی از نگرانی‌های اصلی مردم این شهر بود که خوشبختانه با افتتاح این پروژه‌‌ها آب این شهر از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد. در این سفر اقدامات بسیار خوبی در زمینه اکتشاف یا بهره‌برداری معادن این استان صورت پذیرفت که منشأ تحول برای توسعه و ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد شد.

تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری کردستان
روحانی، گردشگری را یکی از راه‌حل‌های مشکل اشتغال جوانان استان کردستان دانست و عنوان کرد: در این سفر در حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری استان کردستان اختصاص داده شده است و بخش خصوصی نیز تسهیلات خوبی از سوی دولت برای پیشرفت و توسعه گردشگری در این استان دریافت خواهد کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران استان در خصوص عدم بهره‌گیری از نخبگان اهل سنت در برخی مشاغل امنیتی، نظامی و دانشگاهی، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های دولت تحقق حقوق شهروندی همه اقوام و مذاهب در سراسر کشور است که این مسئله قدم به قدم حل خواهد شد. مردم کردستان به خوبی در صحنه های مختلف عشق خود را به ایران و وطن خود نشان داده و از کشور حراست کرده‌اند. دولت نیز مسئله حضور نخبگان اهل سنت را در برخی از مشاغل پیگیری خواهد کرد و همه مردم کشورمان، ایرانی هستند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر تشکیل کارگروه جبران عقب‌ماندگی‌های کردستان، اظهار کرد: به طور کلی دولت از آغاز تشکیل خود مبنا را بر تعادل در استان ها قرار داده است و استان ها باید حرکت صحیحی برای توسعه داشته باشند. در استان کردستان اقدامات خوبی برای دو سال آینده در نظر گرفته شده و بودجه‌هایی که اختصاص داده شده از میانگین کشوری بالاتر است.

روحانی با اشاره به اجرای ۳۱ طرح و پروژه طی دو سال اینده در کردستان، اعلام کرد: ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ها در نظر گرفته شده است. با اجرایی شدن مصوبات این سفر، تحول خوبی برای توسعه استان کردستان اتفاق خواهد افتاد.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران کردستان در مورد بیانیه اقوام و مذاهب رئیس جمهور و استفاده از کردها در ساختار مدیریت کشور اظهار کرد: با این بیانیه خواهان رفع تبعیض های ناروا بودیم. راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان یکی از اقداماتی است که در راستای تحقق بخشیدن به بیانیه اقوام و مذاهب در کردستان صورت می گیرد

روحانی با اشاره به اینکه همه ملت ما براساس قانون اساسی، یکسان هستند، تصریح کرد: پیش نویس طرح حقوق شهروندی را آماده کرده ایم و طرح نهایی آن هنوز باقی مانده است که در آینده اعلام خواهد شد.

در ادامه یکی دیگر از خبرنگاران استان کردستان از رییس جمهور سوال پرسید که آیا اختصاص ۸۸۰ میلیارد تومان برای جبران عقب ماندگی های کردستان  را کافی می دانید؟ که حجت الاسلام و المسلمین روحانی پاسخ داد: مبنای کار دولت بر این بوده است که وعده‌های آن در حد امکانات و توان دولت باشد و باید شرایط دولت را نیز مد نظر قرار دهیم چرا که درآمدهای نفتی دولت به نصف قیمت سال گذشته رسید و حتی نرخ تورم در برخی کشورهای صادرکننده نفت سه رقمی شد و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قادر به اجرایی و عملیاتی کردن پروژه‌های خود در آن کشورها نبودند.

وی ادامه داد: اما دولت در این شرایط تحریم، فشار و کاهش قیمت نفت توانست تورم را کاهش داده و رونق را در کشور ایجاد کند که این کاری بسیار بزرگ بوده و در ۲ سال گذشته قدم‌ها و تحولات بسیاری خوبی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور اتفاق افتاده است.

رییس جمهوری با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت: با اجرایی شدن توافق هسته‌ای شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم خواهیم بود و همچنین با برداشته شدن مشکلات در راه فروش نفت در ماه‌های آتی، تولید را افزایش داده و همچنین با جذب مشتری، فروش نفت در بازارهای جهانی را بالا ببریم. با انجام این اقدامات شرایط بهتری را در آینده برای کشور شاهد خواهیم بود، البته کار اصلی به عهده مردم بوده و دولت باید حامی مردم باشد.

وحدت شیعه و سنی در کشور ما برقرار است
روحانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تفرقه میان شیعه و سنی، گفت: خوشبختانه در کشور ما میان شیعه و سنی وحدت برقرار است و در شرایطی که توطئه‌گران به دنبال تفرقه شیعه و سنی هستند، همه آحاد کشور باید تلاش کنند تا انسجام و وحدت ملی در کشور بیشتر شود. امروزه شرایط همه اقوام ایرانی اعم از کُرد، ترک و بلوچ و … با گذشته بسیار فرق کرده است و دولت نیز تمام توان خود را به کار خواهد گرفت که از مردم کشور حمایت کند.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری از یک رسانه محلی کُردی، مبنی بر سیاست دولت در حمایت از منطقه کردی، چیست؟ اظهار کرد: با شروع بحران عراق بسیاری از قدرت‌ها که مدعی بودند می‌خواهند با تروریسم مقابله کنند در مقام عمل در آنجا جدیت دیده نشد اما جمهوری اسلامی ایران از همان لحظات ابتدایی با همه توان خود در کنار دولت، مردم و ارتش عراق بود.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران بیشترین تلاش را برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه انجام داده است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران حامی کسانی است که با خشونت و تفرقه در منطقه مبارزه می‌کنند و دولت ایران بیشترین کمک را به امنیت کشور عراق و بویژه اقلیم کردستان این کشور کرده است.

انتهای خبر