افشاگری نماینده ارومیه در صحن علنی مجلس: دریاچه ارومیه برای گذشتگان آب نشد اما برای دیگران نان شد/ بودجه های کلان احیای دریاچه کجا هزینه شد؟

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی برای استفاده اقتصادی از دریاچه نمک، آب آن را خشک کردند تا نمک آن را صادر کنند. به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نادر قاضی پور در نشست علنی امروز سه‌شنبه (۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از حمید چیت […]

image_pdfimage_print

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی برای استفاده اقتصادی از دریاچه نمک، آب آن را خشک کردند تا نمک آن را صادر کنند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نادر قاضی پور در نشست علنی امروز سه‌شنبه (۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: استراتژی بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها یک وظیفه عمومی است که متاسفانه در حال حاضر به بهانه‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی در حاشیه دریاچه ارومیه ایجاد شده که باعث خشک شدن آن شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز نگرانی از کاهش آب دریاچه ارومیه عنوان کرد: دریاچه ارومیه برای گذشتگان آب نشد اما برای دیگران نان شد، این در حالی است که برای احیای دریاچه ارومیه بودجه‌ای اختصاص داده شد اما برخی به دنبال فریب افکار عمومی هستند غافل از اینکه مردم را نمی‌توان فریب داد.عده ای می گویند مجلس حکم به قتل دریاچه ارومیه داده است/ بودجه های نگین فیروزه آذربایجان کجا هزینه می شوند؟!/ دریاچه ارومیه حیات و ممات ملت ایران است

وی افزود: دریاچه ارومیه برای نمایندگان نیست بلکه برای تمام مردم کشور است چنانچه در حال حاضر ریزگردهای نمک حاصل از خشکسالی دریاچه ارومیه منجر به مشکلات کشوری شده است ولی گویا زمانی که نمک به تهران برسد این مشکل عمومی محسوب می‌شود.

قاضی پور در ادامه با بیان اینکه دریاچه ارومیه در گذشته یکی از زیباترین مناطق کشور به شمار می رفت، یادآور شد: این دریاچه ۱۰۲ جزیره، ۵۵۹ گونه گیاهی و ۲۱۲ گونه پرنده در خود دارد و به عنوان پارک ملی ثبت جهانی شده است که همه ساله میلیون‌ها پرنده مهاجر به این دریاچه می‌آمدند، همچنین این دریاچه ارزش مادی فراوانی دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم ادامه داد: تاکنون در هیچ جای کشور آب بندی بدون مجوز احداث نشده است، که در اطراف دریاچه ارومیه این امر به وقوع پیوسته و شما مردم را مقصر آن می دانید در حالی که ۲۰ سال است خود در وزارت نیرو وظیفه اجرایی دارید اما خود را مقصر نمی‌دانید.

وی با اشاره به اینکه شرایط در جهت عکس احیای دریاچه ارومیه حرکت کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۲ درصد از ۳۰ درصد آب دریاچه باقی مانده این درحالی است که بودجه‌ای اختصاصی برای احیای دریاچه ارومیه داده شده است اما مشخص نیست کجا هزینه می‌شود.

قاضی پور تصریح کرد: برخی می‌گویند مجلس حکم به قتل دریاچه داده در حالی که در سال ۹۳، ۷۲۹ میلیارد تومان و در سال ۹۴، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شد اما قطره‌ آبی به دریاچه نیامد و مشخص نیست این اعتبار کجا هزینه شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه حیات و ممات ملت ایران نیز هست، عنوان کرد: آذربایجان تامین کننده بخشی از محصولات غذایی است که باید برای این امر، آب آن مدیریت شود، ضمن اینکه عدم موفقیت در این مدیریت بیش از منطقه به ضرر دولت است.

وی در ادامه به ۱۰ میلیارد دلار اعتبار که از محل صندوق توسعه برای احیای آب دریاچه ارومیه اختصاص داده شده بود، اشاره و اذعان کرد: برخی برای استفاده اقتصادی از دریاچه نمک، آب آن را خشک کردند تا نمک آن را صادر کنند که این امر موجب از بین رفتن گونه‌های پرندگان و جانوران شده است و گوزن زرد ایرانی و قوچ ارمنی در حال انقراض هستند.

قاضی پور ادامه داد: براساس گفته کارشناسان ۱٫۵ متر از آب دریاچه کاهش یافته است که تا پایان سال گودالی بیش نخواهد بود، از طرفی آب صنعت نیست که مطالعات آن به دانشگاه صنعتی شریف سپرده شود بلکه باید این امر به دانشگاه ارومیه داده شود که کلیه اطلاعات آن را دارند لذا بخشی از اعتبارات به محلی غیر از دریاچه ارومیه سوق داده می‌شود این در حالی است که برخی به فکر آب استخرهای خصوصی ثروتمندان تهرانی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ساخت دریاچه مصنوعی درحالی که دریاچه طبیعی ارومیه در حال خشک شدن است، غیر منطقی است و گاهی برخی افراد دریاچه ارومیه را برای انتخابات مجلس دهم گروگان می‌گیرند و نسبت به آن اظهارنظر می‌کنند.

انتهای خبر