یادداشت وارده/ اعتدال و میانه روی در اسلام (بخش نخست)

سلسله مقالاتی در واکاوی شعار اعتدال دولت روحانی/ یادداشت اول: اگر مشی، منش و رفتار رئیس جمهور منتخب بر اساس شعار کلیدی اعلامی از سوی ایشان در طول دوره ریاست جمهوری همین اعتدال بلشد و از هرگونه افراط و تفریط در هدف گذاری ، سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، اجرا ء و نظارت  پرهیز […]

image_pdfimage_print

سلسله مقالاتی در واکاوی شعار اعتدال دولت روحانی/ یادداشت اول:

اگر مشی، منش و رفتار رئیس جمهور منتخب بر اساس شعار کلیدی اعلامی از سوی ایشان در طول دوره ریاست جمهوری همین اعتدال بلشد و از هرگونه افراط و تفریط در هدف گذاری ، سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، اجرا ء و نظارت  پرهیز شود….

روزی که مقام معظم رهبری در اولین لحظه سال 1392  در هنگام تحویل سال موضوع حماسه سیاسی را بخشی از شعار سال اعلام فرمودند ، شاید دل برخی از سیاسیون دلسوز نظام لرزید. وقایع 88 ، تورم افسار گسیخته ، نرخ بیکاری بالا ، تشدید برخی اختلافات در سطوح بالای مدیران ارشد نظام و… عواملی بود که تصور می شد میزان مشارکت مردم را کاهش خواهد داد و نگرانی از عدم تحقق این خواسته رهبر انقلاب در بین برخی دست اندرکاران مشهود بود.

اما با هوشمندی و درایت مردم نجیب ، آگاه و موقعیت شناس میهن اسلامی ، این حماسه به وقوع پیوست و رئیس جمهور منتخب در کمال ناباوری عده ای ، با کسب بیش از نیمی از آراء در مرحله اول انتخابات با شعار اعتدال به پیروزی رسید.

 واکاوی این شعار که به احتمال زیاد در 8 ساله آینده  دستور کار اصلی قوه مجریه خواهد بود ، وظیفه نویسندگان ، نظریه پردازان و اهل قلم می باشد.

جستجوی مختصر در متون دینی زوایای جالبی از رویکرد اعتدالی دین مبین اسلام را روشن می سازد. آیات قرآن کریم ، روایات رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام ، سنت و سیره نبوی و استدلال های عقلی ، گویای توصیه موکد دین مبین اسلام به رویه اعتدالی است. اسلام در تمام مسائل زندگى از قبيل عبادت ،كار، تفريح، تحصيل، تغذيه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح ، علاقه به فرزند و … به میانه روی و اعتدال توصیه می نماید که در این سلسله مقالات تلاش خواهم کرد به برخی از این موضوعات در حد وسع اشاره نمایم.

در سوره مبارکه كهف، آيه 28 می خوانیم:

وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً

وبا كسانى كه پروردگارشان را  هر صبحگاه و شامگاه مى‏خوانند و خشنودى او را مى‏جويند، خود را شكيبا ساز و ديدگانت را از آنان برمگير كه زيور دنيا را بطلبى و از كسانى كه دلشان را از ياد خود غافل كرده‏ايم و در پى هوس خويشند و كارشان بر گزافه و زياده روى است، پيروى مكن.

در این آیه قران کریم به صراحت بر پیروی نکردن از افراط و تندروی تاکید می نماید ( ولا تطع … و کان امره فرطا)

اگر مشی ، منش و رفتار رئیس جمهور منتخب بر اساس شعار کلیدی اعلامی از سوی ایشان در طول دوره ریاست جمهوری همین اعتدال باشد و از هرگونه افراط و تفریط در هدف گذاری ، سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، اجرا ء و نظارت  پرهیز شود. ضمن تبریک به ایشان ، باید به ملت بزرگ ایران دو تبریک و دست مریزاد گفت . اول به خاطر حضور حماسی و تجدید بیعت با نظام و مشارکت حداکثری و دوم به خاطر انتخاب ، تبعیت و پیروی از اعتدال که بر اساس این آیه شریفه مسلمین ملزم  به آن گردیده اند. 

از : حمید یزدانیان

انتهای خبر