با احترام یا بی احترام! ؛ روایت تلخ از آیینی که قرار بود خبرنگاران تکریم شوند/ از ناهماهنگی و برنامه “باری به هر جهت” تا داستان تکراری وعده های بی سرانجام مسئولان و هدیه هایی که گم شد!

مراسم نکوداشت خبرنگاران استان، امسال در اتفاقی غافلگیرکننده ۳ روز زودتر و در حاشیه مراسمی دیگر برگزار شد تا اوج حمایت و قدرشناسی مسئولان آذربایجان شرقی از جامعه خبری استان را به اثبات برساند! به گزارش اعتدال پرس، ویژه برنامه نکوداشت روز خبرنگار در تبریز امسال طی یک مراسم مشترک و در حاشیه اختتامیه نخستین […]

image_pdfimage_print

مراسم نکوداشت خبرنگاران استان، امسال در اتفاقی غافلگیرکننده ۳ روز زودتر و در حاشیه مراسمی دیگر برگزار شد تا اوج حمایت و قدرشناسی مسئولان آذربایجان شرقی از جامعه خبری استان را به اثبات برساند!

به گزارش اعتدال پرس، ویژه برنامه نکوداشت روز خبرنگار در تبریز امسال طی یک مراسم مشترک و در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره کارتون و کاریکاتور مطبوعات کشور و بجای ۱۷ مرداد در ۱۴ مرداد برگزار شد. مراسمی که بخش کاریکاتوری آن! بیش تر از مشکلات خبرنگاران مدنظر مسئولان و برگزارکنندگان بود.

 ۱۷ مرداد ماه هرسال بنام روز خبرنگار ثبت شده تا بهانه ای باشد برای تکریم این قشر و شنیدن دغدغه های اصحاب رسانه ای که نمایندگان افکار عمومی و مطالبه گر حقوق آنان در برابر مسئولان و حاکمیت هستند.

هرچند سالهاست که روز خبرنگار هرسال کم رنگتر و شعاری تر از سالهای قبل برگزار می شود ولی امسال نبوغ و احساس مسئولیت مسئولان استان گل کرده و بخاطر عجله ای که برای تکریم خبرنگاران استان داشتند، ۳ روز زودتر به پیشواز روز خبرنگار رفتند!

سخنرانی هایی که راه به جایی نمی برد

از قرار نامعلوم به خاطر مشغله کاری برخی مسئولان و عدم مزاحمت بیشتر برای اوقات شریف مدیران و برای آنکه با یک تیر چند هدف بزنند، با یک هماهنگی ویژه، مراسم تکریم روز خبرنگار در حاشیه جشنواره مطبوعات برگزار شد و در مراسمی کاملا تشریفاتی و با سخنرانی هایی کلیشه ای و یکطرفه، اوج قدرشناسی خود را نسبت به این قشر نشان دادند.

مراسمی که خیلی ساده و کلیشه ای برگزار شد، خیلی ها دعوت نشده بودند و خیلی از دعوت شده ها هم بخصوص از چهره های باسابقه و مطرح جامعه خبری استان حضور نیافته بودند. مراسمی که باری به هر جهت بودن آن کاملا مشخص بود و موجب شد نصف سالن خالی بماند.

آییت بزرگداشت روز خبرنگار امسال نیز با وعده وعیدهای مسئولان و متولیان در تبریز برگزار شد، وعده هایی که هیچ از یک از خواسته های خبرنگاران را حل نمی کند.

حاشیه های پر رنگ تر از متن مراسم روز خبرنگار 

این مراسم دو منظوره و تشریفاتی که قبل از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد، حاشیه های زیادی را بهمراه داشت:

– آیین نکوداشت خبرنگاران استان با اختتامیه نخستین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور مطبوعات کشور ترکیب شده بود و این موضوع بر خلاف تصور اولیه کیفیت برنامه هر دو عنوان را زیر سوال برد.

– این مراسم با یک ساعت تاخیر برگزار شد، تا از همان ابتدای کار حساب دست خبرنگاران بیافتد.

– در این مراسم که همانند سال گذشته با همکاری استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات استان در مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد، اکثر مسئولان برای نشان دادن محبت خود به اصحاب رسانه در این مراسم حضور یافتند و به نحوی همه آنها مشکلات خبرنگاران را در سخنرانی های خود مطرح کردند، اما راهکاری برای حل آنها ارایه ندادند.

– همچون سال گذشته امسال هم به علت بی توجهی و اهمال کاری ادامه دار متولیان مراسم، بسیاری از خبرنگاران و رسانه های معتبر استان از لیست دعوت ارشاد استان جامانده بودند که البته روابط عمومی استانداری در ساعات پایانی دیشب، برخی از این جامانده ها را شخصا دعوت کرد.

– برخلاف آنکه نام مراسم نکوداشت خبرنگاران استان بود ولی خبرنگاران شهرستانی و از جمله پایگاههای خبری مجوزدار فعال در شهرستان برای این مراسم دعوت نشده بودند و غیر از چند نفر محدود بقیه همگی از تبریز بودند.

– برخلاف انتظار خبرنگاران و اهالی رسانه که تصور می کردند این ویژه برنامه ای برای خودشان بوده و اصطلاحا روزی متفاوت در انتظارشان هست، در نهایت بی برنامگی برگزار شده و به مثابه بسیاری از همایش ها صرفا به سخنرانی های یکطرفه و ارائه گزارش مسئولان سپری شد. البته آنچه که عیان بود اراده های بیرونی و اداری موجب این بی نظمی و نا هماهنگی ها شد.

– همانند بسیاری از همایش های استانی، افصحی مشاور رسانه ای استاندار، به عنوان مجری این برنامه بود و همچون همیشه تمجیدهای فراوانی از استاندار و حسن صداقت و علاقمندی فراوان ایشان به رسانه ها و خبرنگاران نمود.

خبرگزاری فارس: تحقق مصوبات دولت نگاه ذره‌بینی خبرنگاران و رسانه‌ها را می‌طلبد

– استاندار در سخنرانی خود به جای پرداختن به مسایل مرتبط با خبرنگاری و مطبوعات استان شبیه نشست های خبری بصورت یکطرفه به گزارشی از اقدامات دولت در عرصه های مختلف پرداخت و از خبرنگاران خواست از اقدامات و طرح های مهم دولت همچون احیای دریاچه ارومیه و سند تدبیر و توسعه استان حمایت کنند.

– سخنرانی انتظامی و استاندار در آغاز برنامه موجب انتقاد خبرنگاران شد و مجری قول داد بعد از صحبت های نماینده خبرنگاران در صورت نیاز مجدد برای پاسخگویی حاضر شود. اما در پایان و بعد از سخنرانی نماینده خبرنگاران معاون وزیر حاضر به پاسخگویی نشد.

– ترک جلسه توسط استاندار قبل از پایان برنامه با انتقاد شدید خبرنگاران و عارف گوزلی که به نمایندگی از خانه مطبوعات سخن می گفت، شد. وی این اقدام را بی اعتنایی مقام اول استان به خبرنگاران عنوان کرده و افزود: انتظار داشتیم حداقل در روز خبرنگار آقای استاندار برای شنیدن حرفها و نظرات خبرنگاران وقت بگذارد، ولی این کار یعنی اینکه “من حرفهای خود را گفتم و رفتم، شما هم بعد از من هرچه دلتان می خواهد بگویید!”

– نواداد، معاون منابع انسانی و شبستری معاون سیاسی امنیتی استاندار، لطیفی رئیس صدا و سیمای استان، حق پرست رئیس سازمان میراث فرهنگی استان، فرهنگی و پزشکیان نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی در این برنامه حضور داشتند.

– معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از پزشکیان با عنوان “نماینده واقعی” نام برد که این موضوع موجب اعتراض و سوال برخی خبرنگاران از وی مبنی مشخصات نماینده واقعی و اسامی نمایندگان غیرواقعی شد.

– پزشکیان که تا پایان در برنامه حضور داشت در دقایق آخر به تریبون دعوت شد و وی نیز با تفسیر یکی از سوره های قرآن و تجلیل از مقام خبرنگاری به ایراد سخنرانی پرداخت.

– عکاسان خبری در اقدامی جالب در حین برنامه با گرفتن ژست های خاص و هماهنگ از همدیگر عکس یادگاری میگرفتند.

– سخاوت خیر خواه به عنوان نماینده خبرنگاران و انجمن صنفی روزنامه نگاران و درحالیکه استاندار و اغلب مسئولان سالن را ترک کرده بودند، در سخنان خود به انتقاد از روند توزیع یارانه ها بین نشریات پرداخت و از تبعیض چنصدبرابری نشریات سراسری با نشریات محلی گلایه کرد.

داستان تکراری وعده وعیدهای مسئولان هر سال در روز خبرنگار/ بیمه خبرنگاران مشکلی که حل نمی شود

– خبرنگاران استان علی الخصوص تبریز با دقت بیشتری به حرف های تمام مسئولان سخنران در این مراسم گوش سپرده بودند که در نهایت هیچ مژده ای برای خبرنگاران جز دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار آن در رسانه ها به خبرنگاران داده نشد و این امر باعث شد که اکثر خبرنگاران سالن مراسم را ترک کنند.

– در سالن بیرونی نیز برخی از خبرنگاران منتظر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا مشکلات خود را به گوش این مقام مسئول برسانند.

– تنها دلخوشی خبرنگاران در این مراسم تبریک روز خبرنگار به یکدیگر بود و یک دنیا مشکلات قرار بود به گوش مسئولان برسانند.

– در این مراسم مژده ای سوی استاندار آذربایجان شرقی برای خبرنگاران داده نشد و او تنها از خبرنگاران خواست که استانداری را در راستای توسعه سند راهبردی استان یاری کنند.

– بیمه خبرنگاران یکی از مهم ترین مشکلات خبرنگاران استان به خصوص تبریز است که متاسفانه مسئولان مثل توپ فوتبال به دیگری پاس می دهند و در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد.

دستگاه ها موظف هستند اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار دهند / دولت بر استقلال حرفه ای خبرنگاران تاکید دارد

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، با انتقاد از گرایش های پوپولیستی رسانه ای دولت گذشته ابراز داشت: کادوی ویژه رئیس جمهور و مقولاتی از این قبیل که با کرامت های انسانی مغایرت داشت، استقلال روزنامه نگاری را به مخاطره می انداخت اما دولت تدبیر و امید به این چیزها باور ندارد. (البته وی طرح جایگزینی برای حرکت پوپولیستی دولت سابق و نوع حمایت مادی شرافتمندانه در دولت یازدهم ارائه نداد)

– معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: طی قانون دسترسی سریع به اطلاعات، هر نوع اطلاعات درخواستی باید حداکثر طی مدت ۱۰ روز در اختیار مطالبه‌کنندگان قرار گیرد و در غیر اینصورت متخلفین از ۶ ماه تا دو سال به حبس محکوم می‌شوند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان پشت تریبون خود با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به سانسور رسانه ای اعتقاد ندارد، گفت: به جز شورای عالی امنیت ملی هیچ ارگان و نهادی حق ندارد رسانه ها را ملزم به سانسور بکند. البته وی در پایین تریبون و در اظهراتی کاملا متفاوت با سخنان چند دقیقه قبل خود و در جواب پرسش اعتدال پرس، نهادهای امنیتی و شورای تامین استان و استاندار را هم جزو مقاماتی دانست که می توانند برای رسانه ها خط قرمز تعریف کنند!

انتظامی بیان داشت: زمانی با کسی صحبت می کنیم و به او نمی گوییم که در حال گرفتن مصاحبه با او هستیم و بعد همان صحبت را پیاده سازی کرده و اعلام می کنیم که فایل صوتی وجود دارد این امر نیز برخلاف اخلاق حرفه ای در خبرنگاری است .

– علی اکبر صفی پور نیز در این مراسم تنها به ارایه آمار رسانه های استانی پرداخت و هیچ مژده ای در روز خبرنگار به فعالان رسانه ای ارایه نشد.- تجلیل از برخی پیشکسوتان عرصه خبر و خبرنگاران و کاریکاتوریست های برتر خرین پرده نمایش امسال روز خبرنگار بود.

آیین گرامی‌داشت روز خبرنگار و نکوداشت خبرنگاران آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد

 

 

انتهای خبر