روابط عمومی یا خبرگزاری؟

اعتدال پرس/ اقدامات غیرحرفه ای برخی مدیران روابط عمومی در دعوت از خبرنگاران برای پوشش اخبار و برنامه های ادارات مطبوع خود، و برخورد حذفی و گزینشی نسبت به بسیاری از رسانه های استان از طرف متولیان این دستگاهها به رویه مسری ناصوابی تبدیل شده است. اخیرا چند تن از وزرای دولت از جمله وزیر […]

image_pdfimage_print

اعتدال پرس/ اقدامات غیرحرفه ای برخی مدیران روابط عمومی در دعوت از خبرنگاران برای پوشش اخبار و برنامه های ادارات مطبوع خود، و برخورد حذفی و گزینشی نسبت به بسیاری از رسانه های استان از طرف متولیان این دستگاهها به رویه مسری ناصوابی تبدیل شده است.

اخیرا چند تن از وزرای دولت از جمله وزیر صنعت، وزیر بهداشت، رئیس سازمان دامپزشکی، رئیس سازمان گردشگری و دیروز نیز وزیر آموزش و پرورش به تبریز سفر کردند. برخورد ضعیف و گزینشی روابط عمومی های برخی از این مجموعه ها با خبرنگاران محلی جهت پوشش خبری برنامه های این سفرها در استان بهانه ای شد تا یادداشت یکی از خبرنگاران با سابقه استان را که مرتبط با این معضل می باشد، در زیر منتشر کنیم.

روابط عمومی یا خبرگزاری؟

“جامعه رسانه ای تبریز با چالشی به نام انحصارطلبی خبری از سوی روابط عمومی سازمان ها و نهادهای مختلف مواجه است که ادامه چنین روند رو به گسترشی می تواند منجر به ایجاد خلال در امر اطلاع رسانی از عملکردها و چرخش آزاد اطلاعات شود.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل برخی تنگ نظری ها و اعمال سلیقه های غیر حرفه ای روابط عمومی تعدادی از سازمان، نهادها و ادارات دولتی و غیر دولتی در قواره های یک خبرگزاری ظاهر شده اند و خود اقدام به تولید و انتشار اخبار از واحدهای مربوط می کنند که البته این اخبار و گزارش ها از داشتن هر نوع رعایت اصول حرفه ای و حتی نگارشی محروم هستند.
اینکه روابط عمومی نهادها و ارگان ها در زمینه اطلاع رسانی گام بردارند و رسانه ها را در این کار مشترک یاری می دهند بی تردید امری پسندیده و قابل احترام است، اما نقطه ای که در این میان می تواند تامل و تاسف برانگیز باشد ورود بی قید و بند و در پاره ای از موارد غیر حرفه ای به موضوع خبررسانی از حوادث و اتفاقات مربوط است.
یکی از کارها و وظایف اصلی و مهم روابط عمومی ها ارتباط سازنده و تعامل قوی با رسانه ها به ویژه خبرگزاری رسمی کشور (ایرنا) است که می تواند اخبار، اطلاعات و عملکرد دستگاه های دولتی را با رعایت تمام اصول حرفه ای و خط قرمزهای نظام در سطح وسیعی انعکاس دهد و مانع از تحمیل هزینه های اضافی به سازمان ها باشد.
اما این نقطه مهم امروز در تعدادی از سازمان ها و نهادهای آذربایجان شرقی دارد به دست فراموشی سپرده می شود، به گونه ای که دیگر کمتر روابط عمومی ها اقدام به دعوت از رسانه ها برای پوشش برنامه های خود می کنند و خود را در قواره یک رسانه تمام عیار در حد خبرگزاری قلمداد و بدون رعایت کوچکترین قواعد و ظرایف خبری اقدام به پوشش اخبار خود می کنند و گزارش های آماده به زعم خود را به رسانه ها تحویل می دهند.
در این رابطه کار تا جایی در تبریز پیش رفته است که دیگر روابط عمومی دستگاه های اجرایی حتی حضور وزرا، معاونان رئیس جمهوری و روسای سازمان های مربوط را نیز اطلاع رسانی نمی کنند و یا به صورت گزینشی اقدام به دعوت رسانه ها برای پوشش خبری چنین رویدادهایی می کنند.
اگر اخباری را که روابط عمومی ها می نوشتند حرفه ای تر بود باز جای چندان انتقادی نداشت اما نقطه تاریک این است که این اخبار که مربوط به شخص اول آن سازمان یا اداره کل است به نحوی پوشش داده می شود که چاره ای جز دور افکندن برای آن یافت نمی شود!
در این مواقع است که صدای روابط عمومی ها به آسمان بلند می شود و از اینکه اخبارشان در خبرگزاری منعکس نشده گلایه می کنند غافل از اینکه اخباری که ارسال می کنند یا غیر حرفه ای با غلط های املایی و نگارشی بالا همراه است و یا اینکه چند روزی از آن رویدادها سپری شده و زمان و محوریت خبر اثرگذاری خود را از دست داده است و خبرها سوخته است.
در حال حاضر به جز چند روابط عمومی بقیه این مجموعه ها در آذربایجان شرقی بسیار علاقه مند شده اند همچون یک خبرگزاری ظاهر شوند و خودشان اقدام به دعوت، پوشش، تولید و پخش و انتشار اخبار و گزارش های خودخواسته و بی اثر کنند.
لازم است مسوولان و مدیران دستگاه های اجرایی تجدید نظرهای اساسی و موثر در رویکردهای روابط عمومی داشته باشند تا گردش آزاد اطلاعات و اخبار از مجموعه های خود روند رو به رشدی به خود بگیرد.
طی هفته های اخیر چندین مورد از سفرهای مقام های مسئول، وزرا، روسای سازمان ها و نهادهای دولتی به استان آذربایجان شرقی بدون حضور و اطلاع رسانه ها انجام شد و جلسات و آیین های مختلف این سفرها در سکوت خبری برگزار شد.
اینکه مسوولان روابط عمومی این سازمان ها تصور کنند بدون حضور خبرنگاران و رسانه های گروهی می توانند اطلاعات و اخبار کاملی تولید و منتشر کنند، بدون تردید تصوری غلط، غیرحرفه ای، غیر منطقی و دور از قواعد اطلاع رسانی و آگاهی دهی به آحاد مردم از عملکردهاست.
با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید اعتقاد راسخی به انتقاد از عملکردها و به نقد کشیدن اقدامات خود دارد، این هدف زمانی تحقق پیدا می کند که حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران به عنوان رکن چهارم دموکراسی در تمام اتفاقات و رویدادهای دستگاه های اجرایی فراهم و میسر شود.
در همین مواقع است که پرسش و پاسخ ها بین خبرنگاران و مسوولان و طرح مسایل و مشکلات مربوط با محوریت خدمات بهینه به مردم، می تواند منجر به اصلاح امور و تصحیح برخی کارهای اشتباه شود.
روابط عمومی ها باید به این نقطه مهم توجه کنند که حضور جامعه خبری در رویدادهای خبری هیچ مزاحمتی برای دستگاه های اجرایی ندارد، چه بسا این حضور بتواند مشکلی از مشکلات امور اجرایی کشور حل کند.”

*سیدیحیی مرتضائی

انتهای خبر