جان کربی: نمی‌توانیم سفر سردار سلیمانی را به روسیه تایید کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نمی‌تواند به صورت مستقل سفر سردار سلیمانی به مسکو را مورد تایید قرار دهد. به گزارش اعتدال پرس، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفت نمی تواند به صورت مستقل سفر سردار سلیمانی به روسیه را تائید […]

image_pdfimage_print

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نمی‌تواند به صورت مستقل سفر سردار سلیمانی به مسکو را مورد تایید قرار دهد.

به گزارش اعتدال پرس، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفت نمی تواند به صورت مستقل سفر سردار سلیمانی به روسیه را تائید کند؛  اما درباره گزارش های منتشر شده درخصوص چنین سفری اظهار نگرانی کرد.

خبرنگاری پرسید: با توجه به ابراز نگرانی مقامات آمریکایی از سفر سردار سلیمانی به مسکو،آیا روس ها چیزی را به آمریکا گفته اند که باعث کاهش نگرانی های شما درباره این سفر شود؟ آیا شما احساس می کنید که لازم است تا شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این سفر تحقیق کامل انجام دهد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت: در پاسخ به پرسش نخست شما باید بگویم که خیر، من هیچ نشانه و اطلاعات بیشتری در اختیار ندارم که باعث کاسته شدن از نگرانی های ما شود. ما همچنان در موضعی قرار نداریم که به صورت مستقل بتوانیم گزارش های مربوط به این سفر را تائید کنیم؛ اما قطعا این مسئله به اندازه کافی مایه نگرانی ما است. همانطور که ما گفته ایم، هرگونه سفری این چنینی درصورتی که رخ داده باشد، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

وی افزود: بگذارید که سازمان ملل متحد خودش بیان کند که در این باره چه خواهد کرد؛ اما ما قطعا از آنها (سازمان ملل متحد) در بررسی و تحقیق از این مسئله، حمایت خواهیم کرد.

در ادامه خبرنگاری گفت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و محمد جواد درباره حمایت مشترک از بشار اسد و نقش آفرینی در پایان دادن به بحران در کشورش (سوریه) نیز صحبت کردند. آیا آمریکا به افزایش همکاری (میان ایران و روسیه) به عنوان یک همکاری بی ثبات کننده می نگرد؟

کربی گفت: من می خواهم اجازه بدهیم که روس ها خودشان  بگویند که منظورشان از این حرف ها چه بود؟روسیه شریکی سازنده در توافقنامه ایران بوده است. عرصه های دیگری نیز وجود دارند که ما فکر می کنیم می توانیم با روسیه همکاری کنیم که احتمالا شامل سوریه می شود. جان کری با همتایان روس و عربستانی خود درباره سوریه گفتگو کرد. این گفتگوها تازه شروع کار بود و برای ما جای تعجب ندارد که شاهد باشیم سرگئی لاوروف در گفتگوها با ظریف وزیر خارجه ایران این موضوع را مطرح کند.

وی افزود: “در مورد ایران باید بگویم به این توافق از یک منظر نزدیک می شویم  و این منظر همان جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی های سلاح هسته ای است. موضوعات دیگری با ایران وجود دارند که موضوعاتی عمیق هستند و ما در مورد آنها اختلاف نظر داریم، ما به طور خاص درباره فعالیت های بی ثبات کننده آنها اختلاف نظر داریم. هیچ چیز باعث تغییر در این واقعیت نخواهد شد که ما همچنان ابزارهای لازم  دیپلماتیک، اقتصادی و یا نظامی را در اختیار داریم تا با این فعالیت ها برخورد کنیم.”

خبرنگار گفت: آیا افزایش تماس میان ایران و روسیه باعث بی ثباتی در این تلاش های آمریکا خواهد شد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: صحبت کردن در این باره سخت است. من می خواهم که این دو نفر(لاوروف و ظریف) خودشان بگویند که درباره چه صحبت کردند؟ ما نمی توانیم درباره گفتگوهایی صحبت کنیم که عضو  آن نبوده ایم. ما همیشه گفته ایم که لازم است گذار سیاسی در سوریه باشد، ما گفته ایم که بشار اسد مشروعیت برای اداره کردن سوریه را از دست داده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت  ادامه حمایت روس ها از  دولت سوریه کاری برای کاهش تنش ها و توقف خشونت در داخل سوریه، نکرده است.

 

کربی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت انتقال قدرت در اقلیم کردستان عراق گفت: ما قصد نداریم وارد مسائل سیاسی داخل عراق شویم؛ اما روشن است هرجایی که انتخابات و انتقال قدرت باشد، ما می خواهیم که این انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز، امن، منصفانه و  شفاف و معتبر صورت  می گیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره لیبی گفت: به اعتقاد ما بهترین راه برای مقابله با تروریسم در لیبی و ایجاد یک فضای امن برای همه لیبایی ها ، شراکت با دولتی در لیبی است که متعهد و متحد باشد. ما همچنان از روند تحت هدایت سازمان ملل متحد در لیبی حمایت می کنیم.

انتهای خبر