ماجرای پیش‌ خرید نوزاد در شکم مادر!

روز گذشته مدیرکل اجتماعی وزارت کشور به جمعیت ۱۸ میلیونی ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کشور اشاره کرد. این اظهارنظر بحرانی بودن وضعیت حاشیه‌نشینی را به خوبی نشان می‌دهد. به گزارش اعتدال پرس، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: زمانی قضیه جدی‌تر می‌شود که اظهارنظر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری را مبنی بر اینکه […]

image_pdfimage_print

روز گذشته مدیرکل اجتماعی وزارت کشور به جمعیت ۱۸ میلیونی ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کشور اشاره کرد. این اظهارنظر بحرانی بودن وضعیت حاشیه‌نشینی را به خوبی نشان می‌دهد.

به گزارش اعتدال پرس، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: زمانی قضیه جدی‌تر می‌شود که اظهارنظر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری را مبنی بر اینکه نپرداختن به خدمات عمرانی و زیرساختی روستاها سبب مهاجرت به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی می‌شود، می‌شنویم.

ماجرای پیش‌ خرید نوزاد در شکم مادر!

حاشیه‌نشین‌ها افرادی هستند که به دلیل عوامل رانش زادگاه خود و کمتر به دلیل عوامل جاذب شهری، زادگاه خویش را ترک می‌کنند و به شهر‌ها روی می‌آورند. آنها به دلیل ​ تطبیق نیافتن با محیط شهری از یک سو و بر اثر عوامل پس‌ران شهری از سوی دیگر از محیط شهری پس زده می‌شوند و به تدریج در کانون‌های به هم پیوسته یا جدا از یکدیگر در قسمت‌هایی از شهر سکنی می‌گزینند به صورتی که محل سکونت و نوع مسکن آنها با محل سکونت متعارف شهری مغایر بوده و مالکیت آنها غالبا غصبی است و همچنین این افراد از نظر وضع فرهنگی و اقتصادی ​ با جمعیت شهری تمایز دارند.

آمارهایی که واقعی و ترسناک هستند

جلسه کارگروه اجتماعی استان تهران ماهی یک‌بار یا هر ۴۵ روز یک‌بار با حضور اعضای جلسه که بیش از ۲۵ تا ۳۰ نفر هستند، تشکیل می‌شود. گاهی مصوباتی دارد و گاهی هم بدون مصوبه و تنها با بحث و گفت‌وگو به پایان می‌رسد. در آخرین جلسه این کارگروه نیمی از اعضای جلسه نبودند؛ از مدیرکل ارشاد گرفته تا معاون اجتماعی استاندار اما رضا محبوبی مدیرکل اجتماعی وزارت کشور میهمان ویژه این جلسه بود.

مدیرکل اجتماعی وزارت کشور به جمعیت ۱۸ میلیونی ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کشور اشاره کرد و گفت: این آمارها واقعا نگران‌کننده است. من نمی‌توانم بسیاری از آمارها را ارائه کنم چون خبرنگار در جلسه حضور دارد اما آمار یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری مصرف‌کنندگان الکل در جامعه غیرواقعی نیست. رضا محبوبی افزود: در تهران و اصفهان ما با کاهش سرمایه‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم که البته برای سایر استان‌ها همچنین است که پارامترهای ارزیابی این کاهش، شامل خدمات‌رسانی، اعتماد سازمانی، وجود عدالت، وظیفه‌شناسی، احساس امنیت، صیانت خانواده و غیره بوده است.

در ادامه این جلسه آقای دکتر چیت‌چیان استاد دانشگاه، طرحی را به استانداری ارائه کرد و گفت: این طرح ۹ جلد کتاب بوده و وضعیت مناطق حاشیه استان تهران را ترسیم کرده است. بنده خودم چند شب در میان کارتن‌خوابها زندگی کردم تا توانستم این طرح را تدوین کنم. شما یک سری به منطقه ۱۲ تهران بزنید که ۱۳ محله دارد از محله اودلاجان تا دروازه غار.

متاسفانه در این محلات شاهد خرید و فروش بچه بودم. آنقدر وضعیت بحرانی است که بچه را در شکم مادر یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پیش‌خرید می‌کنند. به گزارش مهر، در ادامه جلسه لطفی‌نژاد، مدیرکل رفاه و کار استان تهران با ارائه آماری گفت: ۲ میلیون کارگر در تهران داریم که می‌شود ۶ میلیون جمعیت کارگری که با وضعیت نظام بانکی نباید انتظار تولید و اشتغال داشت. آمارهای ۶۸ بنگاه کاریابی تهران نشان می‌دهد که ۳۰ هزار فرصت شغلی داریم اما ۱۰ هزار نفر علاقه به کار دارند.

حاشیه‌نشین شدن روستاییان در شهرها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با طرح این پرسش که اگر در روستاها صرفا به خدمات عمرانی و زیرساختی بپردازیم، سرنوشت‌شان چه می‌شود، گفت: این مساله تا به حال سبب مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه‌نشینی شده است و این حاشیه‌نشینی نیز سبب مشکلات و معضلات فراوان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای کشور شده است.

برای حاشیه‌نشینی نمی‌توانیم هیچ اثر مثبتی مترتب باشیم چرا که در ساخت‌وساز و هم در رفتار نظم‌پذیر و قانون‌پذیر نیستند و هم از طرفی قانون‌گریزند، اما اگر به روستاها توجه کنیم، سبب رشد اقتصادی و توسعه فرهنگی کشور خواهیم شد. به گزارش ایلنا، ابوالفضل رضوی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید به روستاها توجه کرد و اینکه آیا روستا را باید با سرمایه‌گذاری دولت به توسعه رساند یا روستا و روستایی را با مشارکت مردم و ایجاد تسهیلات و حمایت‌های قانونی توسعه داد، گفت: فکر نمی‌کنم در دنیا، تفکری از این موضوع حمایت داشته باشد که دولت راسا اقدام به توسعه روستاها کند، زیرا بزرگ شدن دولت را در پی دارد و از طرف دیگر با بزرگ شدن دولت، حق مردم ضایع می‌شود و هزینه تحمیلی بر مردم افزایش می‌یابد. پس هیچ چاره‌ای نداریم، جز اینکه بگوییم دولت باید یک تسهیل‌گر و حامی خوب برای توسعه روستاها باشد.

مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای خبر