زنجیره انسانی تشکل‌های محیط‌زیستی سراسر کشور دوردریاچه ارومیه +تصاویر

فعالان زیست محیطی از سراسر ایران با تشکیل زنجیره انسانی در کنار دریاچه ارومیه و در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون «حفظ دریاچه ارومیه، حفظ محیط زیست ایران» ، «دریاچه ارومیه را نجات می دهیم تا ایران نجات یابد» برای بی آبی دریاچه اشک ریختند. هر چند در اردیبهشت امسال با بارش های متعدد فصلی […]

image_pdfimage_print

فعالان زیست محیطی از سراسر ایران با تشکیل زنجیره انسانی در کنار دریاچه ارومیه و در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون «حفظ دریاچه ارومیه، حفظ محیط زیست ایران» ، «دریاچه ارومیه را نجات می دهیم تا ایران نجات یابد» برای بی آبی دریاچه اشک ریختند.

هر چند در اردیبهشت امسال با بارش های متعدد فصلی تراز آب دریاچه ارومیه به نقطه ای امیدبخش رسیده بود و تصاویر منتشر شده از قایق سواری در حوضه آن نوید پایان روزهای رو به زوال دریاچه نمکین را می داد ولی با آمدن تابستان و گرمای بی سابقه در آذربایجان، حالا تراز آب سطح دریاچه شبیه یک شوخی تلخ به ساکنان منطقه دهن کجی می کند .

آمارها و عدد و رقم ها شاید در مسائل اقتصادی بتوانند عمق موضوع را نشان دهند ولی وقتی بحث مسائل اجتماعی و نابودی محیط زیست به میان می آید انگار تا با چشم خود ابعاد فاجعه را نبینیم باورمان نمی شود که دریاچه‌ی پر خاطره‌ی کودکی این طور با سرعت رو به نابودی می رود.

۱۵۰ نفر از نمایندگان تشکل های محیط زیستی که برای برپایی دومین اجلاس سراسری سمن های زیست محیطی و منابع طبیعی کشور میهمان تبریز بودند ، صبح آخرین جمعه‌ی مرداد ماه در آخرین ساعات سفر خود راهی ارومیه شدند تا با چشم خود ببینند آنچه را که با هیچ تراز و عددی نمی شد تصویر کرد .

دیدن لاشه‌ی گونه‌ای از گوزن زرد ایرانی در حاشیه دریاچه‌ ارومیه تصویر دردناک دیگری بود که سفر فعالان زیست محیطی کشور به ارومیه را از جنبه ای دیگر تحت تاثیر قرار داد .

انتهای خبر