اصلاح طلب هستم اما تندگرا نیستم/ مخالف کنار گذاشتن همه مدیران، به بهانه داشتن مسئولیت در دولت قبلی هستم/ برای حمایت از بازداشت شدگان سیاسی، خط قرمز دارم/ در نشست چالشی استاندار با خبرنگاران چه گذشت!؟

استاندار آذربایجان شرقی در خبری خود با اصحاب رسانه به ارائه گزارش عملکرد ۲ ساله دولت در سطح استان پرداخت و گفت: حجم پروژه‌های نیمه‌تمام استان مهمترین دغدغه مدیریت استان است و مصمم هستیم این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و خود متمرکز بحث‌های کلان و حاکمیتی شویم. به گزارش اعتدال پرس، اسماعیل […]

image_pdfimage_print

استاندار آذربایجان شرقی در خبری خود با اصحاب رسانه به ارائه گزارش عملکرد ۲ ساله دولت در سطح استان پرداخت و گفت: حجم پروژه‌های نیمه‌تمام استان مهمترین دغدغه مدیریت استان است و مصمم هستیم این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و خود متمرکز بحث‌های کلان و حاکمیتی شویم.

به گزارش اعتدال پرس، اسماعیل جبارزاده در این نشست خبری که دیشب به مناسبت هفته دولت برپا شده و برخلاف دیگر نشستهای خبری وی و برای اولین بار طی دو سال اخیر بصورت دوطرفه و همراه با پرسش و پاسخ خبرنگاران و چالشی برگزار شد، با حاشیه های متعددی نیز همراه شد که در زیر می آید:

استاندار در ابتدای سخنان خود و همچون همیشه با تاکید مجدد بر اینکه استان را در شرایط نابسامانی از دولت قبل تحویل گرفتیم؛ افزود: حین تحویل استانداری برای بدست آوردن شناخت کافی از آخرین وضعیت استان به آمارهای مرکز آمار استناد کردیم چرا که برخی آمارهای ارائه شده در آن مقطع دست ساز بودند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس آمارهای مرکز آمار کشور وضعیت استان در حوزه های مختلف اقتصادی، نرخ بیکاری، اجتماعی و کشاورزی غیر قابل قبول و نگران کننده بود.

جبارزاده تشریح کرد: ما از لحاظ جمعیتی در جایگاه پنجم یا ششم کشور قرار داریم و در ارزیابی‌ها باید در ردیف‌های چهارم و پنجم قرار می‌گرفتیم که در خیلی از شاخص‌ها مثل فضای کسب و کار، رتبه‌ای بهتر از ۲۱ نداشتیم و در بخش جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی وضعیت طوری بود که وزیر کشور در نخستین سفر خود به استان از وضعیت استان مخصوصاً در بحث سرقت اظهار ناخشنودی کرده و ما نیز مکلف شدیم سر و سامانی به اوضاع دهیم.به اصلاح طلبان تعلق دارم اما به تندگرایی اعتقاد ندارم / نباید عده ای را به بهانه داشتن مسئولیت در دولت قبلی کنار بگذاریم / هر کسی بازداشت سیاسی شود؛ ورود می کنم اما خطوط قرمزی هم داریم / علت عدم شکوفایی بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان مشکلات مالی است

وی با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید حرکت کردیم؛ گفت: از بدو ورود به استان به عنوان استاندار به دنبال تهیه نقشه راه بودیم که برای این امرز لازم بود تا از وضعیت استان شناخت پیدا می کردیم.

جبارزاده وجود مشکلات کارگری در واحد های صنعتی را از مشکلات گذشته استان برشمرد و اذعان داشت: در گذشته کارگرانی وجود داشتند که ۱۸ ماه حقوق دریافت نکرده بودند و وضعیت نگران کننده ای بود که نشان از عدم وجود برنامه ریزی صحیح بود و ما اکنون مصمم هستیم که در استان هیچ کارگری نباشد که کار کند و از کارفرما حقوق دریافت نکند.

وی وجود موسسات مالی و اعتباری را از دیگر معضلات استان در دوره های گذشته دانسته و گفت: موسسات پولی و اعتباری متعددی که چند هزار عضو داشتند در استان فعالیت می کردند و بعد ها دچار ورشکستگی می شدند و شهروندان برای بدست آوردن سرمایه های خود دچار مشکل می شدند و اکنون این معضلات حل شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه پیش از این آمار درستی از وضعیت صنعتی استان در دسترس نبوده و پایش صنعتی صورت گرفت؛ ادامه داد: اکنون برای توسعه استان بدون برنامه نیستیم و هر فرمانداری در سطح استان برنامه ای برای امسال و سال های بعد دارد.

آذربایجان شرقی، ۹۳ استان برتر در حوزه امنیتی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز است

او گفت: در حالی که در همه استان های کشور مرکز ماده ۱۶ تاسیس شده بود، اما در آذربایجان شرقی جای این مرکز خالی بود. در راستای سامان دهی و ترک معتادین، ما مرکز ماده ۱۶ را به سرعت احداث و تجهیز کردیم و این کمک بسیار بزرگی برای تامین امنیت بیشتر برای شهروندان می کند.

جبارزاده بالا بردن سطح امنیتی استان را از جمله دستاوردهای مهم دولت در ۲ سال گذشته عنوان کرده و تصریح کرد: امروز آذربایجان شرقی جزو بهترین استان ها از لحاظ شرایط امنیتی است و ما به این امر افتخار می کنیم. ما در سال ۹۳ به عنوان برترین استان در مبارزه با امر قاچاق کالا و ارز شناخته شدیم.

دولت گذشته خیلی چیزها مصوب کرد اما عملیاتی نشد

وی با اشاره به اینکه  پیشرفت پروژه های عمرانی استان در ۲ سال گذشته قابل توجه بوده، بیان داشت: بعد از سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی توجه ویژه ای به حوزه عمرانی استان شد و ۵۰ درصد از اعتبارات سفر استانی تخصیص یافته است و از طرفی دولت به بخش توسعه روستایی استان نیز توجه خاصی دارد.

جبارزاده در ادامه به انتقاد از دولت گذشته پرداخته و اظهار کرد: در دولت گذشته ۴ سفر استانی به آذربایجان شرقی صورت گرفته بود و وعده های زیادی داده شده بود اما تنها ۱۲ درصد مصوبات این سفرها تحقق یافت.

وی با اذعان به اینکه ۸۸ درصد مصوبات سفرهای استانی دولت گذشته محقق نشده، تصریح کرد: دولت گذشته خیلی چیزها مصوب کرد اما عملیاتی نشد.

به سرانجام رسیدن پروژه نفلین سینیت

این مسئول تصریح کرد: پروژه نفلین سینیت را که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود بالاخره به سامان رسانده و در طول دو سال گذشته میزان تولید معدن مس سونگون و کنستانتره معادن نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه در بحث امور جوانان و ورزش استان ما حائز رتبه اول شد و در آموزش و پرورش، ثبت احوال، توسعه بخش مخابرات کارنامه درخشانی داشته‌ایم؛ اظهار داشت: مصمم به تحقق برنامه توسعه‌ای استان و استفاده حداکثری از منابع سفر ریاست جمهوری هستیم تا جایگاه استان را در بخش‌های مختلف ارتقاء دهیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: همچنین مصمم هستیم تبریز را به یکی از قطب‌های سلامت کشور تبدیل کنیم و برای این مهم باید بخشی از زیربناها را آماده کنیم.

عده ای انتقال خط دوم آبی به تبریز را سیاسی جلوه می دهند

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات تأمین آب استان و تبریز و چاره اندیشی برای این موضوع، گفت: برای تأمین منبع پایدار آب به استان و تبریز اقداماتی از طریق منابع مالی فاینانس صورت گیرد و از اولویت های وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه عمر فنی خط فعلی انتقال آب از میاندوآب به تبریز به پایان رسیده، گفت: پیشنهاد شده که خط دومی به عنوان خط پدافندی از این مسیر به تبریز منتقل شود که با مخالفت مسئولین استان آذربایجان غربی مواجه شده ایم اما تلاش هایی در دستور کار است.

جبارزاده با اذعان به اینکه عده ای انتقال این خط انتقال آبی را سیاسی جلوه می دهند؛ بیان داشت: در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی عده ای از کاندیداها این خط دوم آب رسانی به تبریز را بهانه ای برای انتخابات عنوان خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تغییر کاربری های صورت گرفته در استان، گفت: تبریز شهر صنعتی بوده و صنعتی خواهد ماند اما برای مبارزه با آلودگی هوا قصد به حاشیه شهر کشاندن واحد های صنعتی هستیم و این امتیاز را به صاحبان صنایع دادیم تا در صورت انجام این کار، واحدهای قبلی خود را تغییر کااربری دهند تا این طریق ارزش افزوده ای نیز برای آنها لحاظ شود.

بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان پاسخی به خواست های به حق مردم بود

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص علت رکود بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان، گفت: این بنیاد از جمله اقدامات ارزشمند دولت در این استان بود که زحمات زیادی نیز برای آن کشیده شده است تا خواسته های به حق مردم در حوزه فرهنگ و ادبیات برآورده شود.

وی علت عدم شکوفایی این بنیاد را مشکلات مالی دولت دانسته و تصریح کرد: پیگیر حل مشکلات این بنیاد هستیم و از همه علاقمندان به فرهنگ و هنر درخواست کمک و همکاری با این بنیاد داریم تا رونق بگیرد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: مقدمات فعالیت بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان مهیا است و اعضای هیئت مدیره مشخص شدند و و در روزهای آتی اعضای هیئت امنا نیز معرفی می شوند و امیدواریم این بنیاد در سال ۹۴ فعالیت های چشمگیری داشته باشد.

برخی درخواست های سیاسی از دولت را منطقی دانسته و برخی دیگر آنها را غیرمنطقی می دانند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضع شفاف خود در برابر درخواست های غیرقانونی از دولت و به ویژه در جلسه مشترک معاون وزیر کشور با نمایندگان تشکل های سیاسی در تبریز، بیان داشت: در مورد درخواست های افراد از دولت دو دیدگاه وجود دارد و برخی آنها را منطقی و برخی دیگر غیرمنطقی می دانند و اما مهم این است که من به عنوان استاندار مأموریت های محوله از سوی دولت را پیگیر هستم.

جبارزاده ادامه داد: ترکیب دولت و مدیران استان از همه تفکرات و گروه های سیاسی که مشی اعتدال دارند؛ تشکیل یافته و فصل مشترک همه مدیران اعتدال است.

وی افزود: بنده با اینکه به لحاظ فکری به اصلاح طلبان تعلق دارم اما هیچگاه به تندگرایی اعتقاد نداشتم و معیار انتخاب مدیران تجارب و دیدگاه اعتدالی آنها است و نباید عده ای را به بهانه اینکه در دولت قبلی مسئولیت داشتند کنار بگذاریم چرا که یک کارمند دولت موظف است ۳۰ سال خدمت کند و طبیعی است در این ۳۰ سال دولت های مختلفی روی کار می آید.

جبارزاده با اشاره دبه دیدگاه های موجود در مورد انتصابات خود گفت: برخی اعتقاد دارند بنده در انتصابات خود قلع و قمع کردم و برخی دیگر معتقدند تغییرات خاصی نداده ام اما من به دنببال این هستم که کارهای روی زمین مانده را به سرانجام برسانم و به مردم خدمت کنیم چرا که مردم نیز از سیاست زدگی خسته شده اند.

وی در پاسخ به اعتراض یکی از خبرنگاران مبنی بر بازداشت حجت الاسلام مهدوی، نماینده اسبق مجلس و علت عدم حمایت استاندار از وی، گفت: علت بازداشت وی مربوط به پرونده های قبلی وی می شد که در دادگاه ویژه بررس یشده بود.

جبارزاده ادامه داد: هر کسی که بازداشت سیاسی می شود شخصا به موضوع  ورود پیدا می کنم اما آرمان های انقلاب، حضرت امام(ره)، شهدا و رهبری انقلاب جز خطوط قرمز است و هر کس به این ساحت تعدی کند؛ از وی نمی گذریم.

از تمام احزاب سیاسی قانونی جهت ورود به عرصه انتخابات حمایت خواهیم کرد

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تمهیدات استان برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و ارزیابی استاندار از روند این انتخابات، بیان داشت: دولت به دنبال حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی است و لازمه آن به پای کار آمدن تمام سلایق و گروه های سیاسی و حامیان آنها است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: از تمام احزاب و گروه های سیاسی قانونی جهت ورود به عرصه انتخابات حمایت خواهیم کرد تا شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم تا نمایندگان با آرای بیشتری به مجلس راه یابند.

جبارزاده در ادامه تصریح کرد: در ۱۸ ماه گذشته ای که استانداری را تحویل گرفته ایم ۶ حزب سیاسی در استان مجوز فعالیت دریافت کرده است.

هر گاه دولت اصلاح طلب روی کار آمده، قیمت نفت کاهش یافته است

وی در پایان در پاسخ به انتظارات یکی از خبرنگاران در خصوص حمایت از رسانه ها، گفت: به ما می گویند سر کیسه را شل کنید؛ حتی اگر سر کیسه شل شود باز اتفاقی نخواهد افتاد چرا که با مشکلات مالی مواجه هستیم اما به دنبال راهکاری برای کمک به مطبوعات خواهیم بود.
استاندار آذربایجان شرقی ریشه این مشکلات مالی را کاهش قیمت نفت عنوان کرده و اذعان کرد: هر گاه دولت اصلاح طلب روی کار آمده قیمت نفت کاهش یافته و در زمان دولت خاتمی نیز شاهد این موضوع بودیم.

نرخ بیکاری کاهش یافته است / قرار نیست تبریز از شهر صنعتی به تجاری تبدیل شود

اسماعیل جبارزاده در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کاهش میزان اشتغال و تناقض آن با وعده انتخاباتی آقای روحانی، اظهار داشت: معیار ما برای درصد اشتغال مرکز آمار کشور است، اگر میزان آمار اشتغال را در طول سال‌های گذشته بررسی کنیم متوجه می‌شویم که میزان بیکاری در استان تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اگر زمانی نرخ بیکاری در استان ۱۲٫۵ درصد بود در حال حاضر تا حد زیادی کاهش یافته است. البته بنده خودم در حال حاضر این موضوع را راستی آزمایی می‌کنم لذا باید از چندین نهاد اطلاعاتی دیگر هم بررسی کرد تا صحت این موضوع تایید شود شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ آمار شاغلین بسیار بهتر از سال ۹۰ بود، چراکه وام‌های بانکی زیادی دادند و همه خوب می‌دانیم در چه محل‌هایی خرج شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در زمان دولت قبل بسیاری از واحدهای صنعتی تعطیل شده بود، ابراز کرد: برخی از کارگران ۱۸ الی ۳۰ ماه بود که حقوق خود را نگرفته بودند، اما امروز شاهد چنین موضوعاتی نیستیم.

وی افزود: هنگام روی کار آمدن دولت یازدهم ۲۷ واحد صنعتی در وضعیت بحرانی قرار داشت اما اکنون این آمار به حداقل رسیده است و ما در حال بررسی مشکلات هستیم تا واحدهای صنعتی با ظرفیت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگار از نقش استاندار در تغییر کاربری کارخانه بنیان دیزل و اینکه آیا قرذار است تبریز از شهر صنعتی به شهر تجاری تبدیل شود، عنوان کرد: تغییر کاربری بنیان دیزل به خاطر مسایل زیست محیطی و آلودگی هوای تبریز بود تبریز یک شهر صنعتی است و قرار نیست به شهر تجاری تبدیل شود،

جبارزاده با حمایت از تغییر کاربری بنیان دیزل، تصریح کرد: به شرطی این کارخانه به مکان دیگری منتقل خواهد شد که ظرفیت آن توسعه یابد و با ایجاد ارزش افزوده از تکنولوژی و ماشین آلات جدید استفاده شود.

بخش های دیگر این نشست خبری و حاشیه‌های آن به زودی منتشر می‌شود.

انتهای خبر