پایین آوردن همسرم از صحنه، تلخ‌ترین اتفاق زندگی هنری ام بود

در مورد اجرا طرقبه همه هماهنگی‌های قبل ازاجرا انجام شده ‌بود و در روز اجرا هم اجازه همراهی نوازنده زن را به گروه دادند اما متاسفانه با ناهماهنگی‌هایی که اتفاق افتاد در میانه اجرا، همسرم را دیدم که به پایین سن رفت و ازاین اتفاق به شدت ناراحت شدم. پایین آوردن هنرمند ازصحنه ،آنهم وسط […]

image_pdfimage_print

در مورد اجرا طرقبه همه هماهنگی‌های قبل ازاجرا انجام شده ‌بود و در روز اجرا هم اجازه همراهی نوازنده زن را به گروه دادند اما متاسفانه با ناهماهنگی‌هایی که اتفاق افتاد در میانه اجرا، همسرم را دیدم که به پایین سن رفت و ازاین اتفاق به شدت ناراحت شدم. پایین آوردن هنرمند ازصحنه ،آنهم وسط اجرا از نظر من بی‌احترامی بود.

«سالار عقیلی» خواننده نام‌ آشنای موسیقی ایرانی چندی پیش در آیین بازگشایی ارکستر ملی ایران به اتفاق محمد معتمدی به اجرای برنامه پرداخت و چندی بعد آلبومی را به آهنگسازی کیوان کیانیان روانه بازار کرد. صدای سالار که تا امروز فقط در آلبوم‌های موسیقی دستگاهی شنیده شده بود، این بار به موسیقی آلبومی با نام «سرهزارساله» رنگ و لعاب بخشید و اگر کسی نام خواننده را روی جلد آلبوم نمی‌دید به سختی می‌توانست تشخیص دهد که این صدا‌‌ همان صدای خواننده «وطنم» و«تبریز در مه» است. موسیقی ایرانیان با این خواننده پر آوازه به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید.

درطول سال‌های اخیر، شما به عنوان یک چهره فعال موسیقی ایرانی خودتان را معرفی کرده‌اید و با انتشار آلبوم‌ها و اجرای کنسرت‌های مختلف به عنوان هنرمندی شناخته شدید که صدایش را عموم مردم به خوبی می‌شناسند و با بسیاری از کار‌هایش خاطره دارند…
این خواست هر هنرمندی است که مردم از کار‌هایش حمایت کنند والبته انتظارحمایت دولت هم برای هنرمندان مختلف به خصوص هنرمندان شاخه‌های مختلف هنرهای ملی وجود دارد که متاسفانه این حمایت تا امروزاتفاق نیفتاده است. باید پذیرفت که هرکاری در این حوزه انجام می‌شود کاملا خودجوش است و همین علاقه قلبی مردم و هنرمندان باعث شده که این هنربه جایگاهی که امروز دارد، برسد. هیچکس به ما کمکی نکرده، هرچند عده‌ای توسط دولت مورد حمایت قرار می‌گیرند و این عده به هیچ عنوان نمی‌توانند نماینده همه جامعه هنری باشند. کمک‌های دولت، کل جامعه هنری را دربرنمی‌گیرد. درصورتی که من معتقدم اگرقراراست کمکی از جانب دولت به جامعه هنری شود، باید کل این مجموعه را شامل شود. این کمک‌ها نباید به شکل شخصی باشد و این اندیشه را در ذهن ایجاد کند که فقط کسانی می‌توانند مورد حمایت واقع شوند که از رانت خاصی برخوردارند.
چندی قبل از جانب برخی افراد در اجرای طرقبه با مشکلی رو‌به‌رو شدید و در چند ماهه تعدادی ازکنسرت‌های موسیقی کشورلغو شد. به نظر شما این اقدامات چه اثراتی در موسیقی کشور خواهد داشت؟
بد‌ترین تاثیراین قبیل کار‌ها، ابتدا روی مردمی است که با علاقه آمده‌اند تا اجرای موسیقی را ببینند. مردم هنردوست در صورت تکرار چنین اقداماتی به بی‌اعتمادی دچار می‌شوند و این بی‌اعتمادی می‌تواند دردرازمدت، ریزش مخاطب را به دنبال داشته‌ باشد.اگر اوضاع این‌گونه ادامه پیدا کند، حتی اگرکنسرت با کیفیت هنری بالایی قرار باشد برگزار شود، عده زیادی برای رفتن به سالن بی‌میل خواهند شد و با ترس از بین رفتن پول و وقتی که برای رفتن به کنسرت گذاشته‌اند، عطای رفتن به کنسرت را به لقایش می‌بخشند. درچنین شرایطی نمی‌دانم پول‌های مردم درکنسرت‌های لغو شده چطور به آنها بر می‌گردد اما در هرصورت این کار‌ها باعث آزار علاقه‌مندان خواهد شد.
به نظرمی‌رسد این قبیل لغو کنسرت‌ها می‌تواند با زندگی کنسرت‌گذاران جوان و کم تجربه بازی کند و در این صورت زندگی چندین نفر را از بین ببرد…
کنسرت‌گذارهرقدرهم دارا باشد، باز هم از لغو کنسرت آسیب می‌بیند، زیرا برای برگزاری کنسرتی با کیفیت، هزینه می‌کند وبا ایجاد مشکل دراجرا نه تنها ازنظر مالی آسیب خواهد دید بلکه از نظر شخصی هم دچار مشکل می‌شود. در مورد اجرا طرقبه همه هماهنگی‌های قبل ازاجرا انجام شده ‌بود و در روز اجرا هم اجازه همراهی نوازنده زن را به گروه دادند اما متاسفانه با ناهماهنگی‌هایی که اتفاق افتاد در میانه اجرا، همسرم را دیدم که به پایین سن رفت و ازاین اتفاق به شدت ناراحت شدم. پایین آوردن هنرمند ازصحنه ،آنهم وسط اجرا از نظر من بی‌احترامی بود. برای لحظه‌ای تصمیم به قطع اجرا گرفتم اما همسرم مرا به ادامه اجرا تشویق کرد.علاقه‌مندان زیادی به سالن آمده بودند ودوست نداشتم که به تهیه‌ کننده برنامه آسیب مالی بزنم، به همین خاطر اجرا را ادامه دادم اما این ماجرا به عنوان یکی ازتلخ‌ترین اتفاقات درزندگی هنری من برای همیشه باقی خواهد ماند. چنین اتفاقاتی روحیه هنرمند را خراب خواهد کرد، چه رسد که این هنرمند یک بانوباشد. وقتی هنرمندی بار‌ها به این صورت تهدید شود، پس ازمدتی ممکن است هنررا‌‌ رها کند. تکرار این حرکت بی‌شک همسرم را بیش ازاین ناراحت خواهد کرد و من چنین اقدامی را به هیچ عنوان تحمل نخواهم کرد. ما در ایران زندگی می‌کنیم و همگی خود را ملزم بر رعایت قانون و حرکت بر طبق آن می‌دانیم اما چرا باید کسانی در این کشور قانون را زیر پا بگذارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی ارائه مجوزبه اجراهای موسیقی است و وقتی کنسرتی را بر اساس قوانین موجود به هنجار تلقی می‌کند به آن مجوزمی‌دهد. امیدوارم روزی برسد که همه به قانون احترام بگذارند و با چنین حرکاتی بی‌قانونی و زیر پا گذاشتن قوانین را باب نکنند.
* به تازگی آلبومی درزمینه موسیقی مقامی تنبورازشما منتشر شد که به عنوان اولین کار شما دراین ژانر مورد توجه مخاطبین قرارگرفت و با توجه به تفاوت با سایر آلبوم‌های شما کار خوب و شنیدنی از آب در آمد…
آلبوم «سر هزارساله» براساس مقام‌های تنبورساخته شده وبه عنوان اولین کارمن درزمینه موسیقی نواحی به تازگی به مخاطبانم ارائه شد. با توجه به تفاوت‌ها میان موسیقی دستگاهی و موسیقی مقامی خواندن این کار بسیار سخت بود و فکر نمی‌کردم به این خوبی بشود اما وقتی منتشرشد، خودم هم تعجب کردم که چطور توانسته‌ام آن قطعات مشکل مقامی را اجرا کنم.

انتهای خبر