تبریز، بازهم ثبت جهانی شد

بعد از آنکه در سال ۱۳۹۰، بازار تبریز با درج در فهرست سازمان جهانی میراث فرهنگی، ثبت بین المللی شد، بار دیگر نام این شهر در فهرست جهانی میراث فرهنگی قرار گرفت. به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایسنا، طبق اعلام رسمی شورای جهانی صنایع دستی (wcc)، پس از بررسی‌های تخصصی صورت گرفته و […]

image_pdfimage_print

بعد از آنکه در سال ۱۳۹۰، بازار تبریز با درج در فهرست سازمان جهانی میراث فرهنگی، ثبت بین المللی شد، بار دیگر نام این شهر در فهرست جهانی میراث فرهنگی قرار گرفت.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایسنا، طبق اعلام رسمی شورای جهانی صنایع دستی (wcc)، پس از بررسی‌های تخصصی صورت گرفته و حضور کارشناسان بین‌المللی در ایران، شهرهای اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش به ثبت جهانی رسیدند.

طی پیگیری‌های حقوقی صورت گرفته از سوی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری با اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی و رایزنی‌های انجام شده از سوی معاون صنایع‌دستی کشور در اجلاس آسیا اقیانوسیه در کشور هند (۲۰۱۵) در رابطه با ثبت‌جهانی دو شهر اصفهان و تبریز این درخواست به تایید این شورا رسید.

در آخرین نشست مشترک شورای جهانی صنایع‌دستی و با رای اکثریت قاطع روسای مناطق آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه این دو شهر ایران به ثبت جهانی رسیدند.

«وانگ شان»، رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی و «غدا هیجاوی»، رئیس منطقه آسیا-اقیانوسیه‌ی این شورا، طی پیام‌هایی اختصاصی این موفقیت را به مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبریک گفتند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی در سطح دنیا تنها ۶ شهر کاندیدای ثبت جهانی بودند که اصفهان و تبریز به واسطه داشتن ویژگی‌ها و شرایط خاصی که در زمینه صنایع‌دستی و بافت فرش داشتند، برای نخستین‌بار به طور همزمان به ثبت جهانی رسیدند.

ارتقای جایگاه بین‌المللی صنایع‌دستی ایران و توسعه بازارهای جهانی و زمینه‌سازی برای حضور پررنگ‌تر صنایع دستی ایران در عرصه بین‌المللی، توسعه گردشگری فرهنگی و افزایش اشتیاق گردشگران برای دیدن این دو شهر از جمله نتایج مهم این موفقیت به شمار می‌رود.

یکی از برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در دولت تدبیر و امید شعار “هر استان یک برند جهانی و هر شهر یک برند ملی” بوده که ثبت همزمان اصفهان و تبریز شروع جدی و ارزشمندی برای تحقق این برنامه است.

انتهای خبر