مقام وزارت خارجه: ورود پساب های صنعتی ارمنستان به رود ارس نگران کننده است

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه بر رفع و حل و فصل مشکلات زیست محیطی رودخانه مرزی ارس بین ایران و ارمنستان تاکید کرد. به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایرنا، کاظم سجادی چهارشنبه شب در نشست بررسی راهکارهای توسعه همکاری های آذربایجان شرقی با ارمنستان گفت: متاسفانه طی سال های […]

image_pdfimage_print
مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه بر رفع و حل و فصل مشکلات زیست محیطی رودخانه مرزی ارس بین ایران و ارمنستان تاکید کرد.
به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایرنا، کاظم سجادی چهارشنبه شب در نشست بررسی راهکارهای توسعه همکاری های آذربایجان شرقی با ارمنستان گفت: متاسفانه طی سال های اخیر ورود پساب های صنعتی از کشور ارمنستان به رودخانه ارس موجب ایجاد مشکلات عدیده زیست محیطی شده که برای بخش های مختلف کشاورزی و بهداشتی منطقه بسیار نگران کننده می باشد.
وی با بیان اینکه ادامه روند موجود در رودخانه ارس شرایط زیست محیطی سال های آینده را بسیار وخیم می کند، اظهار کرد: اگر برای جلوگیری از ورود پساب های صنعتی به این رودخانه کوتاهی شود برای مردم منطقه و نسل های آینده خیانت کرده ایم.
سجادی اضافه کرد: باید با برگزاری جلسات مختلف با طرف های ارمنی و همچنین پیگیری های مستمر مسئولان آذربایجان شرقی این موضوع مهم در سریع ترین زمان ممکن حل و فصل شود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه همکاری های ایران با کشورهای همسایه به ویژه ارمنستان که با سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و از طریق مرز آستاراخان در گیلان مرز مشترک و فاصله بسیار نزدیکی دارد، گفت: در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری و گردشگری و سلامت می توان از ظرفیت های این استان ها برای توسعه روابط با ارمنستان بهره برد.
سجادی ، لازمه توسعه و گسترش همکاری های تهران- ایروان را حمایت های دولت های متبوع از بخش خصوصی در حوزه های اقتصادی و تجاری عنوان کرد و افزود: در این زمینه باید رایزنی ها با طرف های ارمنی بیشتر شود.
وی با اشاره به درآمد سرانه حدود سه هزار و 400 دلاری در این کشور، گفت: هرچند به لحاظ پایه های اقتصادی ارمنستان از موقعیت مناسبی برخوردار نیست اما می توان در بخش هایی همچون گردشگری و توریسم سلامت و تجارت همکاری های مناسبی را ایجاد کرد.
سجادی با تاکید بر اینکه سفارت جمهوری اسلامی در ایروان به طور کامل در خدمت مسئولان استان های همجوار و فعالان تجاری ایرانی است، یادآور شد: تلاش خواهم کرد در ملاقات های خود با مسئولان این کشور شرایط کنونی را تغییر دهیم زیرا که باید روابط تهران – ایروان روند رو به جلوئی در پیش بگیرد و در این مسیر کوچکترین مسایل و موضوعات باید به طور جدی دنبال شود.
به گزارش ایرنا ، در این نشست رئیس دانشگاه تبریز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، مدیران کل حفاظت از محیط زیست، آب منطقه ای و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در خصوص توسعه و زمینه های همکاری های استان با ارمنستان گزارشاتی ارایه کردند.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات مختلف این حوزه در مرز با ارمنستان، انحصارات تجاری در این کشور همسایه را از جمله مشکلات اقتصادی با ایران بیان کرد و گفت: در پاره ای موارد مسئولان گمرک ارمنستان به بهانه های واهی وسایل نقلیه سنگین ایرانی را در پشت مرز نگه می دارند.
ناصر نوروزی اظهار کرد: در این رابطه اخیرا’ تعداد 70 دستگاه تانکر حامل مواد سوختی ایران چندین روز در پشت مرز متوقف شده بودند که با ورود استاندار آذربایجان شرقی به قضیه ، موضوع حل و فصل شد.
وی ، دوگانگی در مدیریت مرزها، ناهماهنگی بین وزارت اقتصاد و گمرک، رعایت نشدن قوانین و توافقات مرزی، مسایل مربوط به اخذ رشوه و جعل اسناد و مدارک تجار ایرانی را از جمله مشکلات حوزه گمرکات ارمنستان بیان کرد.
نوروزی ، مشکلات بیمه ای را از دیگر مشکلات چالش برانگیز ایرانی ها در ارمنستان برشمرد و اظهار کرد: با وجود اینکه ارقامی از بابت حق بیمه از وسایل نقلیه ایرانی اخذ می شود اما در مواقع بروز حوادث هیچ گونه مساعدتی برای ایرانی ها صورت نمی گیرد که این امر باعث نارضایتی ایرانی ها شده است.
جمهوری ارمنستان با حدود 30 کیلومتر مربع وسعت و بیش از سه میلیون نفر جمعیت یکی از کشورهای کوچک جهان به شمار می رود. ایروان پایتخت این جمهوری یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد.
جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان 35 کیلومتر مرز مشترک دارد.
انتهای خبر