اولین کارت زرد مجلس به وزیر ورزش/ دولت پانزدهمین اخطارش را دریافت کرد

وکلای ملت در جلسه امروز پارلمان، سؤال ملی شوهانی از وزیر ورزش و جوانان را مورد بحث و بررسی قرار داده و از پاسخ‌های گودرزی قانع نشدند که بدین ترتیب وزیر ورزش اولین کارت زرد خود را از خانه ملت دریافت کرد. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس،‌ محمود گودرزی وزیر ورزش و […]

image_pdfimage_print

وکلای ملت در جلسه امروز پارلمان، سؤال ملی شوهانی از وزیر ورزش و جوانان را مورد بحث و بررسی قرار داده و از پاسخ‌های گودرزی قانع نشدند که بدین ترتیب وزیر ورزش اولین کارت زرد خود را از خانه ملت دریافت کرد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس،‌ محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان امروز صبح برای پاسخ به سوال احمد شوهانی نماینده ایلام در صحن مجلس حضور یافت.

شوهانی در سوالش از وزیر ورزش پرسید: علت گسترش فساد و بداخلاقی در ورزش، غفلت از مسائل اساسی جوانان، دخالت در امور فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در انتصابات چیست؟

*آغاز جلسه با 91 صندلی خالی

جلسه صبح امروز مجلس با حضور 196 نفر از وکلای ملت آغاز شد، کرسی 91 نماینده مجلس خالی بود.

*گودرزی: وزارت ورزش حق دخالت در فدراسیون‌ها و مجامع ورزشی را دارد

وزیر ورزش در ابتدای سخنان خود به ارائه توضیحاتی در پاسخ به این سوال پرداخت و اظهار داشت: مباحث مطرح شده دراین سوال را به سه دسته می‌ـتوانیم تقسیم کنیم، اولین موضوع دخالت دولت در فدراسیون‌ها، دومین موضوع مسائلی درباره بروز فساد در حوزه ورزش است و سومین مسئله هم مربوط به عملکرد وزارت ورزش درباره جوانان می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مسئله فساد در فوتبال گفت: از روز اول مسئولیتم، به دنبال ورزش پاک بودم و این موضوع در راس برنامه‌های من قرار داشت و باید محقق شود، تمام تلاش خودم را برای پاکسازی فضای آلوده در برخی رشته‌های ورزشی به کار گرفتم.

گودرزی با اشاره به مسئله دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون‌ها و مجامع ورزشی، گفت: طبق قانون و اساسنامه وزارت ورزش می‌تواند در بیش از 95 درصد فدراسیون‌های ورزشی دخالت کند، وزارت ورزش تنها در امور یک یا دو فدراسیون ورزشی نمی‌تواند دخالت داشته باشد؛ رئیس مجمع در فدراسیون‌های ورزشی وزیر ورزش یا یکی از معاونان وزارت ورزش است بنابراین ما می‌توانیم در امور فدراسیون‌ها دخالت داشته باشیم، قبول استعفا و برکناری روسای فدراسیون‌ها طبق اساسنامه به تشخیص وزیر ورزش و با موافقت وی انجام می‌شود.

گودرزی تاکید کرد: وزیر ورزش حق نظارت، عزل، نصب و برکناری در فدراسیون‌ها را دارد ولی ما خارج از این چارچوب حرکت نکرده و نمی‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع تفکیک وزارت ورزش و جوانان، گفت: ما باورهایی در این زمینه داریم ولی مسئله تفکیک حوزه ورزش و جوانان مغایر با وظایف وزارت ورزش و جوانان نیست و ما اهتمام ویژه‌ای در حوزه جوانان داریم.

گودرزی در ادامه به ارائه گزارشی درباره عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان پرداخت و تأکید کرد: کار وزارت ورزش و جوانان در این حوزه تنها سیاست‌گذاری است نه اجرا، 18 دستگاه در کشور مسئولیت مستقیم در حوزه جوانان دارند که باید تکالیفشان را انجام دهند، ستاد ساماندهی امور جوانان تاکنون جلسات گسترده‌ای را برای بررسی مشکلات جوانان کشور برگزار کرده و پیگیر اجرای مصوباتش است.

وزیر ورزش و جوانان بر همین اساس به بیان چند مصوبه ستاد ساماندهی امور جوانان پرداخت و اظهار داشت: تدوین پیش‌نویس پروتکل مشاوره ازدواج، تشکیل کمیسیون تخصصی ازدواج و خانواده با حضور 34 دستگاه دولتی و خصوصی و طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های هفته ازدواج، از جمله مصوبات این ستاد بوده است، برگزاری جشنواره ملی ازدواج در سراسر کشور و تشکیل مراکز تخصصی ازدواج و خانواده نیز از جمله اقدامات اجرایی انجام شده در ستاد ساماندهی امور جوانان بوده است.

وی در ادامه به نتایج حاصله اجرای این مصوبات اشاره و تصریح کرد: نرخ ازدواج در سال 93 حدود 6.5 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است، همچنین در سال 93 نرخ ازدواج 13 درصد نسبت به سال 91 رشد داشته است؛ نرخ طلاق در سال 93 نسبت به سال 90 حدود 14.5 درصد کاهش داشته، همچنین در سال 93 نسبت به سال 91 نرخ طلاق 8.8 درصد کاهش داشته است، همچنین نرخ طلاق نسبت به سال 92 حدود 5.3 درصد کاهش داشته است.

گودرزی با اشاره به موضوع واگذاری وزارت ورزش و جوانان، گفت: وزارت امور اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان خصوصی‌سازی کشور تعیین‌کننده اصلی درباره واگذاری این وزارتخانه هستند، شخصاً با خصوصی‌سازی موافقم البته مشروط بر اینکه شرایط کشور مناسب باشد و مشکلات دیگری برای جامعه به وجود نیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان به جزء فدراسیون فوتبال و چند فدراسیون دیگر که زیر نظر فدراسیون‌های جهانی هستند، می‌تواند در امور سایر فدراسیون‌های ورزشی دخالت کند، باید بگویم اگر اتفاقی در فدراسیون فوتبال و یا چند فدراسیون دیگری که وزارت ورزش حق دخالت در آنها ندارد، بیفتد ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم لذا تقاضا دارم مجلس شورای اسلامی تمهیداتی بیندیشد تا زمانی که فساد در فوتبال رخ داد، ما بتوانیم در این فدراسیون هم دخالت و مشکل را حل کنیم.

نمایندگان از پاسخ‌های گودرزی قانع نشدند
پس از توضیحات وزیر ورزش، شوهانی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و نمایندگان با 94 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی، از پاسخ‌های وزیر ورزش قانع نشدند و بدین تریب وی اولین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد.

به گزارش فارس، وکلای ملت پیش از این به علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (2 کارت زرد)، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (دو کارت زرد)، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت زرد)، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (سه کارت زرد )، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (2 کارت زرد)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت زرد) و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت (2 کارت زرد) و محمود واعظی وزیر ارتباطات (یک کارت زرد) داده‌ بودند.

*شوهانی: فساد در ورزش در حال گسترش است/ 10 مدیر وزارتخانه کشتی‌گیر هستن

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در توضیح سوالش از محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان گفت: من قبل از ورود به بحثم به تمام هموطنان به دلیل فاجعه منا تسلیت می‌گویم؛ این حادثه نتیجه بی‌تدبیری آل‌سعود است که امیدوارم عربستان تحت فشار بیشتری قرار گیرد تا دگییر شاهد تکرار این مسائل نباشیم.

وی با بیان اینکه سوالم را در 4 محور مطرح می‌کنم، گسترش فساد و بی‌اخلاقی در ورزش، دخالت در امور فدراسیون‌ها و هیات‌های استانی، فراموش شدن حوزه جوانان و انتصابات را این 4 محور برشمرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهارات و برخی اقدامات دبیر ورزش و جوانان را نوعی فرار به جلو توصیف کرد و گفت: شما در ابتدای وزارتتان تاکید کردید که به مسائل جوانان به طور خاص خواهید پرداخت و مطلعید که نمایندگان هم نسبت به این موضوع دغدغه دارند اما متاسفانه امروز شاهد عدم انجام بسیاری از اقدامات مربوط به حوزه جوانان هستیم.

گودرزی با اشاره به اینکه امروز در رشته‌های جمعی از جمله والیبال و فوتبال شاهد افت شدید هستیم تصریح کرد: آقای گودرزی! پاسخ بدهید که امروز برای ارتقای سطح ورزش کشور چه کرده‌اید.

نماینده مردم ایلام در مجلس همچنین به حوزه جوانان اشاره کرد و از وزیر ورزش پرسید که شما برای مهم‌ترین مسائل کلیدی امروز جوانان یعنی اشتغال و مسکن چه کرده‌اید؟

شوهانی خطاب به وزیر ورزش گفت: آقای گودرزی! وزارت شما وزارت ورزش جوانان نیست بلکه وزارت ورزش و جوانان است.

وی با بیان اینکه سن ازدواج در کشور افزایش یافته و شاهد افزایش طلاق هستیم تصریح کرد: شما با توجه به وجود این معضلات برای رسانه‌ها چه کرده‌اید؟

شوهانی به یکی دیگر از محورهای اظهاراتش یعنی بحث فساد در ورزش اشاره کرد و گفت: دراین باره مقام معظم رهبری و آقای رئیس‌جمهور دغدغه‌هایی داشتند اما متاسفانه شاهدیم فساد در ورزش با بی‌اخلاقی و بداخلاقی‌ها در حال گسترش است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی عدم تخصص‌گرایی در مدیریت ورزش را باعث بروز سردرگمی و همچنین فساد دانست و خاطرنشان کرد: چرا باید کارهای تخصصی همچون واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به معاونت حقوقی مجلس واگذار شود؛ امروز پرسپولیس و استقلال بدبخت شدند و وضعیت امروز پرسپولیس را همگان مشاهده می‌کنند.

وی با بیان اینکه فساد فقط جابه جایی پول نیست خاطرنشان کرد: توضیح نامناسب امکانات نیز نوعی فساد محسوب می‌شود، آقای گودرزی! بگویید در دو سال اخیر چه اقداماتی برای توزیع مناسب امکانات کرده‌اید؟ آقای گودرزی! تصریح کنید در دو سال اخیر چه اقداماتی برای حوزه‌های عمرانی ورزش انجام دادید؟

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه دخالت در فدراسیون‌ها فساد ایجاد می‌کند گفت: شما در کمیسیون در پاسخ به سوال آقای قاضی‌پور گفتید داورها تخلف کرده‌اند حال سوال ما از شما این است که در این زمینه چه اقداماتی انجام دادید؟

شوهانی از وزیر ورزش سوال کرد که آیا واسطه‌گری و پرداخت رانت جا به جایی بازیکنان فسادآور نیست؟

وی با بیان اینکه انتخاب مدیران ضعیف برای وزارت ورزش مشکل‌ساز شده است گفت: امروز 10 نفر از مدیران وزارت ورزش از کشتی‌اند و تخصص لازم را در این زمینه ندارند.

شوهانی با اشاره به اینکه امروز در بسیاری از رشته‌ها پول جای پهلوانی را گرفته است اظهار داشت: در رشته‌ای مانند فوتبال شاهد این معضل هستیم که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

نماینده مرد ایلام در مجلس همچنین از وزیر ورزش پرسید چرا در باشگاه‌های بدنسازی از توزیع مکمل‌ها که به سلامت مردم ضرر می‌زند جلوگیری نمی‌شود.

شوهانی در بخش دوم طرح سوال خود از وزیر ورزش و جوانان درباره علت گسترش فساد و بداخلاقی در ورزش، غفلت از مسائل اساسی جوانان، دخالت در امور فدراسیون‌ها و هیأت‌های ورزشی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در انتصابات گفت: فدراسیون‌ها سازمان‌های مردم نهاد هستند لذا وزارت ورزش صرفا باید بر آنها نظارت کند نه اینکه در آنها دخالت کند.

بعضی فدراسیون‌ها در اختیار یک خانواده قرار دارند

وی با اشاره به اینکه بعضی از فدراسیون‌های ورزشی در اختیار یک خانواده قرار دارند، اظهار داشت: در مسابقات جهانی کشتی دیدیم که این مسئله موجب کسب نتایج ضعیف شد.

شوهانی با این پرسش که چرا بسیاری از فدراسیون‌ها هنوز با سرپرست اداره می‌شوند، گفت: در رأس فدراسیون اسکی فردی که مورد نظر وزارت ورزش بود منصوب شد که در طی آن کل کادر فنی استعفا دادند.

در برخی فدراسیون‌ها انتخابات برگزار شده اما وزیر ورزش احکام را نزده است

وی از نخوردن احکام به رغم برگزاری انتخابات در برخی فدراسیون‌ها انتقاد کرد و افزود: قهرمانان ملی ما بعضا در بدترین شرایط قرار دارند.

قهرمانان ملی به دستفروشی می‌پردازند

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از قهرمانان ملی به دستفروشی پرداخته یا گوشه‌نشین شده و یا روانه خارج از کشور می‌شوند.

چرا برخی مدیران ستادی وزارت ورزش دستگیر شدند؟

وی با طرح این سوال از گودرزی که چرا برخی مدیران ستادی وزارت ورزش دستگیر شدند، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر شاهد نخبه‌کشی و اسطوره‌کشی در ورزش بودیم؛ مگر ورزش ما چند اسطوره دارد؟

شوهانی با کم‌توجهی وزارت ورزش به زیرساخت‌های مناطق محروم و وجود پروژه‌های متعدد نیمه‌تمام در این مناطق گفت: به علت فقدان برنامه جامع در وزارت ورزش شاهد نتایج ضعیف در کشتی، والیبال و فوتبال کشور بودیم.

وی تصریح کرد: زمانی که نام آقای گودرزی برای تصدی وزارت ورزش مطرح شد من موافق رأی اعتماد به ایشان بودم اما امروز به دلیل عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان طرح سوال کردم.

*طرح استیضاح وزیر ورزش با 50 امضا تقدیم هیأت رئیسه شده است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پایان به تقدیم طرح استیضاح وزیر ورزش به هیأت رئیسه با حدود 50 امضا اشاره کرد.

انتهای خبر