یادداشت/ چند علامت سوال در مورد بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی

درگیر و دار تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری 92 بود که مردی با شعار تدبیر و امید و با نماد کلید ادعا کرد که در هشت سال گذشته پاسپورت ایرانی در دنیا بی اعتبار شده و من آمده ام که عزت و احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم . البته ایشان اشاره ای نکردند که کجا […]

image_pdfimage_print

درگیر و دار تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری 92 بود که مردی با شعار تدبیر و امید و با نماد کلید ادعا کرد که در هشت سال گذشته پاسپورت ایرانی در دنیا بی اعتبار شده و من آمده ام که عزت و احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم . البته ایشان اشاره ای نکردند که کجا به پاسپورت ایرانی توهین شده است اما شعار قشنگی بود . چه کسی از محترم شدن پاسپورت ایرانی ناراحت می شود که ما دومیش باشیم .

لبته شعارهای زیادی داده شد که به خودی خود زیبا می نمودند ولی این مورد حلاوت دیگری داشت . مردم نیز به این شعارهای پرطمطراق اعتماد کرده و با آرایی حدود 51 درصد مرد کلیددار را به پاستور رهنمون شدند و دولت تدبیر و امید شکل گرفت و الحق که احترام مفقوده از پاسپورت ایرانی به آن برگشت و مردم ایران در کل دنیا احقاق حق نمودند و عزتمند گردیدند . ذکر مصداق های آن بهتر ما را درک موضوع کمک خواهد کرد :

1 ـ فروردین ماه 93 بود که آقای حمید ابوطالب از طرف دولت به عنوان سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد معرفی شد ولی آمریکا برخلاف تمامی کنوانسیونهای بین المللی با استناد به مصوبه کنگره به ایشان ویزا نداد و با استناد به نقش ایشان در مسئله تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 از ورود ایشان به خاک آمریکا جلوگیری کرد . دولت تدبیر و امید اصرا ر کرد و آمریکا انکار در نهایت دولت حکم آقای سفیر را قبل از تحویل گرفتن صندلی مربوطه در سازمان ملل پس گرفت و تحویل آقای غلامعلی خوشرو داد . بدین ترتیب اولین مهر عزت بر پیشانی پاسپورت ایرانی نقش بست . بالاخره تبدیل روابط با آمریکا از حالت تخاصم به وضعیت تنش چنین عزتی را نیز در پی دارد!

2 ـ دولت نروژ اقامت 64 دانشجوی ایرانی را به دلیل واهی ارتباط تز دکترای آنها با سلاحهای کشتار جمعی لغو کرد و حکم به اخراج آنها از خاک این کشور داد و این در حالی است که خود دانشگاههای نروژ این دانشجویان و نخبگان ایرانی را بورسیه کرده بودند و ربطی به دولت ایران نداشت . موردی که حتی موجب تعجب اساتید دانشگاهی نیز شد . این دانشجویان از سفارت ایران در نروژ استمداد کردند اما دریغ از گوشه چشمی . در فضای مجازی (فیس بوک و توئیتر ) از وزیر امور خارجه کمک خواستند ولی هرچند ایشان عادت به جواب دادن تمامی کامنتها دارند ولی اینبار عنایتی نفرمودند و در نهایت دانشجویان ایرانی به خاطر دم تکان دادن نروژ به کدخدا از حق تحصیل که جز اولیه ترین حقوق بشر هست محروم و به ایران دیپورت شدند و ما هنوز با همان کدخدا در حال مذاکره بودیم . این مسئله باعث جری شدن کشورهایی مثل فنلاند و استرالیا نیز گردید و نخبگانی چند نیز از آنها اخراج شده و یا تحت فشار قرار گرفتند و ما همچنان ساکت بودیم.

3 ـ فروردین 94 دونوجوان ایرانی در راه بازگشت از عمره به ایران به بهانه بازرسی بیشتر در بخش بازرسی خواهران فرودگاه جده توسط ماموران سعودی مورد تجاوز قرار گرفتند و بدین ترتیب عزت دوباره ای به پاسپورت ایرانی برگشت . معاون وزیر امور خارجه در اقدامی تحسین برانگیز به جای واژه تجاوز از واژه شبه تجاوز استفاده کرد و بدین نحو از بار مصیبت وارده کاست و موجب التیام غیرت ایرانی گردید . دولت فخیمه تدبیر و امید ساکت ماند مثل اینکه آب از آب تکان نخورده است . و بعدها بر اثر فشار افکار عمومی و مجلس و تذکرات رهبری حج عمره را تعطیل نمود .

4 ـ عربستان به صورت وحشیانه ای به بهانه بازگرداندن دموکراسی به یمن حمله کرد و در سطح وسیعی دست به کشتار زنان و کودکان و افراد بی دفاع یمن زد . غیرت انقلابی مردم به جوش آمد و کمکهایی توسط یک کشتی به سوی سواحل یمن ارسال شد . علیرغم هماهنگی کامل با سازمان ملل و سازمان صلیب سرخ جهانی و بازرسی از محتویات کشتی ایرانی ، آمریکا و نوکر حلقه به گوشش عربستان اجازه پهلو گرفتن کشتی ایرانی را در سواحل یمن ندادند و طی یک تماس تلفنی توسط جان کری با همتای ایرانیش ، کشتی به سواحل جیبوتی رفت و در آنجا تخلیه شد و حتی کشور جیبوتی که در معادلات استراتژیک ایران به اندازه نقطه ای اهمیت ندارد ویزا برای مسافران امدادگر کشتی جهت برگشتن به ایران با هواپیما را نداد و آنها با همان وسیله نقلیه که رفته بودند برگشتند و باز پاسپورت ایرانی عزتمند شد .

5 ـ ماجرای منا در ایام حج امسال پیش آمد . براثر سوء تدبیر وهابیان کثیف تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند . بگذریم که نشریات این دولت سفاک جانباختگان ایرانی را با لفظ هلاکت معرفی کردند و بسیار سعی نمودند با تشکیل کمپین در فضای مجازی و حقیقی کل مشکل را گردن ایرانیها بیاندازند . اینبار دولت تدبیری کرد و به امید بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی برای رسیدگی به حال جانباختگان و مصدومان ایرانی و پپیگیری وضعیت حجاج تیمی تشکیل داد در سطح وزیر و به رهبری وزیر ارشاد سپس تقاضای ویزا نمود . دولت عربستانًٌ وهابی تکفیری ، علیرغم احضار سه باره کاردار خود در تهران به وزارت امور خارجه ، از اعطای ویزا استنکاف نمود و هنوز که هنوز هست ما در پی اخذ ویزا هستیم. البته احتمال دادن ویزا به وزیر بهداشت و رییس سازمان هلال احمرر ایران بسیار بالاست !

6 ـ جناب ظریف در سازمان ملل برای پیگیری وضعیت حجاج ایرانی در عربستان به صورت شفاهی تقاضای دیدار با وزیرامور خارجه عربستان را کرد ولی وزیر تازه به دوران رسیده سعودی دعوت وزیر باتجربه ایران را که رفقایش وی را ناجی ایران میدانند رد کرد . حال بگذریم که این وزیر باتجربه عذر بدتر از گناه آورده و گفته که من خبرنداشتم و هیئت نمایندگی تقاضای شفاهی را مطرح کرده و ایشان در جریان نبوده اند .

خداوند در قران سوره منافقون آیه 8 می فرماید : وَلِلهِ العزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمؤمِنينَ وَلكنَّ المُنافِقينَ لا يَعلَمونَ . در منطق قرآن، عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند ، رسول و متعلق به هر کسی است که در جبهه‌ی خدائی قرار میگیرد. د. بهتر است عزت را در همنجایی که خداوند قهار و منتقم فرموده جستجو کنیم . مطمئنا کدخدا در دیدگاه قرآنی عزتی ندارد که به ما ارزانی کند . حال ما چطور عزت را از کسی که ندارد طلب میکنیم . برگردیم به قرآن. فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ
حسن محمدی/ برگرفته از ائل

انتهای خبر