بهداد در پاسخ به اعتدال پرس:

شیوع آنفولانزای مرغی بصورت دوره ای است، فعلا نگرانی از این بیماری در استان نداریم/ مر غهای بالای 2 کیلو دارای آنتی بیوتیک و کیفیت پایین هستند/پلمپ یک واحد همبرگرسازی متخلف+ مشروح نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از بازداشت و پلمپ یک واحد همبرگرسازی متخلف در یکی از شهرستان های استان خبر داد و گفت: این واحد از سنگدان های آلوده به صورت چرخ کرده در تهیه همبرگر استفاده می کرد که شناسایی و روانه زندان شد. به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، امیرحسین بهداد بعد از ظهر […]

image_pdfimage_print

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از بازداشت و پلمپ یک واحد همبرگرسازی متخلف در یکی از شهرستان های استان خبر داد و گفت: این واحد از سنگدان های آلوده به صورت چرخ کرده در تهیه همبرگر استفاده می کرد که شناسایی و روانه زندان شد.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، امیرحسین بهداد بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در انعکاس مشکلات جامعه و جلوگیری از فساد اظهار کرد: رسانه‌ها همواره در کنار اقشار مختلف بیان‌کننده مسائل اجتماعی و موضوعات روز هستند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی، تأمین بهداشت و امنیت غذایی را از رسالت‌های دامپزشکی دانست و گفت: نظارت بر تولید فرآورده‌های دامی و ایجاد اعتماد در میان مردم در مورد سلامت محصولات دامی و شرعی بودن آنها از رسالت‌های اداره‌کل دامپزشکی است.

وی یادآور شد: با وجود برخی فشارها تلاش داریم تا این اعتماد مردم را از دست ندهیم و دامپزشکی نیز به عنوان یک دستگاه حاکمیتی عرصه را بر متخلفان تنگ کرده و در این میان حمایت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها مهم و سرنوشت‌ساز است.

امیرحسین بهداد در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر امکان استفاده از هورمون در مرغداری ها افزود: دو نوع هورمون موثر بر رشد داریم که یکی هورمون پروتئینی و دیگری استروئیدی است، در این بین تنها هورمون استروئیدی در رشد مرغ می‌تواند تأثیر بگذارد که اگر مرغی به وسیله هورمون رشد کند، قیمت تمام شده هر کیلوگرم از آن حدود 100 هزار تومان می‌شود لذا تزریق هورمون توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرکل دامپزشکی در ادامه با اشاره به ممنوعیت فروش مرغ 2.5 کیلویی، خاطرنشان کرد: بهترین وزن مرغ خریداری شده، 1.8 کیلوگرم است که با افزایش وزن مرغ، احتمال ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد که به همین دلیل از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.

بهداد ادامه داد: هر چه وزن مرغ بیشتر شود، آنتی بیوتیک مصرفی برای جلوگیری از بیماری آن بیشتر است که به همین دلیل خرید اینگونه مرغ‌ها توصیه نمی‌شود.

در پاسخ به انتقاد اعتدال پرس: تنها آنفلوآنزاهای خطرناک اطلاع رسانی می‌شوند
بهداد
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال اعتدال پرس مبنی بر علت عدم اطلاع رسانی به مردم درباره شیوع چندی پیش بیماری آنفلوآنزا در استان و احتمال تکرار این بیماری در آینده همچون چند سال گذشته گفت: بیماری آنفلوآنزا یک ویروس رایج بین طیور است و حتی در کشورهایی همچون آمریکا که سیستم نظارت و بهداشت بسیار وسیع دارند، سال گذشته 48 میلیون مرغ به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزا معدوم شد. این ویروس در دوره 2.5 تا پنج ساله در اغلب کشورها تکرار می‌شود و امسال نیز این ویروس در کشور ما به‌صورت خفیف وجود داشت که البته کنترل شد.

بهداد افزود: مادامی که شدت شیوع این بیماری برای سلامت انسان‌ها خطر ایجاد نکند، اطلاع رسانی نمی‌شود، چرا که می‌تواند باعث ایجاد تنش در جامعه شود، همچنین بخشی از اقتصاد ما که وابسته به خرید و فروش مرغ است را فلج کند همچنین برخی نهادهای سیاسی امنیتی ملاحظاتی در خصوص اطلاع رسانی در اینگونه موارد دارند تا جلوی برخی تبعات منفی گرفته شود.

وی یادآور شد: پایش و نمونه‌برداری از واحدهای مختلف نگهداری مرغ صورت می‌گیرد و اگر موردی یافت شد، معدوم شده و حفاظت‌های لازم صورت می‌گیرد و در این راستا از 11 مهر ماه، مرحله جدید پایش در استان صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان در رابطه با نگرانی دامداران از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در استان‌های همجوار، بیان کرد: این بیماری همواره در بین دام‌ها وجود دارد و امسال دام‌ها و حتی حیوانات اهلی حیات وحش را نسبت به این ویروس واکسینه کرده‌ایم و جای نگرانی نیست.
وی با اشاره به برخی بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و طیور و انسان، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی در راستای ارتقای سلامت جامعه، بعد از نمونه‌گیری از دام‌ها و طیور، با پرداخت غرامت، دام و طیور بیمار را معدوم می‌کند و در زمینه پیشگیری نیز در طول سال، همکاران ما به‌صورت مستمر دام‌ها و طیور را واکسینه می‌کنند.

گوشت چرخ کرده فله‌ای نخرید

وی با بیان مردم از خرید گوشت چرخ کرده فله‌ای پرهیز کنند، اظهار کرد: برخی مغازه‌ها گوشت چرخ کرده را بصورت فله‌ای و 12 هزارتومان زیر قیمت بازار می‌فروشند، مردم مطمئن باشند این گوشت چرخ کرده بی کیفیت و نامرغوب است.

کشف، ضبط و معدوم 150 تن فرآورده گوشتی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه 114 هزار و 672 بازرسی در شش ماهه نخست امسال از اماکن عرضه محصولات دامی صورت گرفته است، تصریح کرد: در مدت مشابه سال 93، آمار بازدید، 65 هزار و 966 بوده است.

بهداد ادامه داد: 51 هزار و 257 لاشه مرغ فاسد در شش ماهه امسال کشف و معدوم سازی شده است که این مقدار در مدت مشابه سال قبل 30 هزار و 913 لاشه بود.

وی ادامه داد: نتیجه نظارت‌های این اداره کل کشف و معدوم‌سازی 150 هزار کیلو محصولات دامی با مشارکت دستگاه قضایی استان در شش ماهه نخست امسال بوده که در این راه شاهد برخی مشکلات از جمله برخورد فیزیکی و ضرب و شتم همکاران دامپزشکی بوده ایم و این در حالی است که در سال گذشته 21 تن کشف شد که با رشد 8 برابری مواجه بوده ایم.

در زمینه نظارت بهداشتی یکی از استان‌های برتر کشور شناخته شدیم

بهداد یادآور شد: در زمینه نظارت بهداشتی یکی از استان‌های برتر کشور شناخته شدیم
و به خاطر عملکرد برتر و دقیق در حوزه نظارت بهداشتی، این استان پایلوت سامانه نظارت بهداشتی دامپزشکی و درج کد رهگیری روی گوشت مرغ تعیین شده است.

وی با اعلام اینکه آذربایجان شرقی تنها استانی است که طرح درج کدرهگیری روی گوشت مرغ را بطور کامل اجرا می‌کند، تصریح کرد: درج کدرهگیری این اطمینان خاطر را به مشتری می‌دهد که این مرغ بصورت قانونی و بهداشتی کشتار شده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی افزود: با اجرای این طرح تمامی نظارت‌ها و بازرسی‌ها بصورت الکترونیکی ثبت می‌شوند و هرگونه تخلف مرغداران از طریق این کد‌ قابل پیگیری است.

کشف 14 تن سنگدان فاسد در کارخانه همبرگر ‌سازی

بهداد با بیان اینکه بر حلال بودن فرآورده‌های گوشتی نظارت کامل داریم، اعلام کرد: در این مدت 110 پرونده قضایی در خصوص مشکل‌دار بودن گوشت‌ها تشکیل داده‌ایم که کشف 14 تن سنگدان فاسد از یک کارخانه همبرگرسازی در استان یکی از نمونه‌های این پرونده‌هاست که شخص خاطی در حال حاضر در زندان است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در برخوردهای بهداشتی خاطرنشان کرد: با وجود فشارهای متعدد و مشکلات در برابر تامین مواد غذایی بهداشتی دامی ایستادگی خواهیم کرد و پلمب کردن یک کشتارگاه تبعات سیاسی زیادی برای ما دارد.

مجهز کردن کشتارگاه‌های طیور استان به سامانه پیش‌سرد

بهداد، از مجهز کردن کشتارگاه‌های طیور استان به سامانه پیش‌سرد خبر داد و گفت: این سامانه در نیمه اول سال‌جاری در تمام کشتارگاه‌های طیور به کار گرفته می‌شود و با وجود مقاومت کشتارگاه‌ها تمام مراکز کشتار طیور به دستگاه پیش‌سرد مجهز شده‌ است.

وی با بیان اینکه تمام کشتارگاه‌های استان به پیش سرد کن مجهز می‌شوند، اظهار داشت: با اجرای طرح پیش سرد کن، عمق لاشه‌های مرغ قبل از خروج از کشتارگاه باید 4 درجه دما داشته باشد که با این اقدام ماندگاری و طعم مرغ بهتر خواهد شد و خون آبه آن کاهش خواهد یافت.

بهداد از کاهش کانون بیماری‌های دام و طیور در شش ماهه نخست سال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، خبر داد و افزود: کانون ویروس هاری در سال گذشته 19 کانون بود که به 12 کانون و آبله 20 کانون بود که به یک کانون کاهش یافته است.

وی همچنین از افزایش صادرات تخم‌مرغ نطفه دار، تخم‌مرغ خوراکی، پودر گوشت و عسل به کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، ترکیه چین و عربستان خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اکنون آذربایجان شرقی دارای بیش از 7 میلیون واحد دامی است که رتبه سوم کشور را در این زمینه دارد، تصریح کرد: در زمینه تولیدات تخم مرغ، گوشت و عسل رتبه‌های دوم تا چهارم و در زمینه فعالیت بخش خصوصی رتبه یک کشوری را داریم ولی از نظر اعتبارات رتبه 31 کشور بودیم که این رتبه در شأن استان ما نیست و در تلاش هستیم این رتبه را با توجه به رتبه‌های تولیدی ارتقا دهیم.

انتهای خبر