پساب‌های صنعتی ارمنستان، نفسِ اَرس را بُرید

نمایندگان مجلس از آلودگی رودخانه ارس ابزار نگرانی کرده و خواستار پیگیری جدی‌تر این از سوی دولت‌های ایران و ارمنستان شدند. به گزارش اعتدال پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روزها مهمان‌های ناخوانده‌ای از راه‌های آبی خود را به ایران رسانده، پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های کشور ارمنستان چند وقتی است راهی رودخانه مرزی ارس شده […]

image_pdfimage_print

نمایندگان مجلس از آلودگی رودخانه ارس ابزار نگرانی کرده و خواستار پیگیری جدی‌تر این از سوی دولت‌های ایران و ارمنستان شدند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روزها مهمان‌های ناخوانده‌ای از راه‌های آبی خود را به ایران رسانده، پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های کشور ارمنستان چند وقتی است راهی رودخانه مرزی ارس شده و نفس این رودخانه را گرفته است.

فاضلاب‌هایی که به طور حتم آثار زیان باری در دل رودخانه بجا خواهند گذاشت و حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فراکسیون محیط زیست وضعیت رودخانه ارس را مورد بررسی جدی قرار دادند.

تابش: رسوب فلزات سنگین در رودخانه ارس برای ادامه حیات این رودخانه خطرناک است 

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: منشأ آلودگی رودخانه ارس بخشی مربوط به آْلودگی فلزات سنگین حاصله از معادن مس ارمنستان و بخشی مربوط به فاضلاب‌های خانگی کشور نخجوان است و همچنین پساب آب‌های کشاورزی ناشی از مصرف سموم و کودهای شیمیایی که به رودخانه ارس منتقل می‌شود.

وی افزود: از سال ۸۹ اقداماتی در راستای میزان آلودگی رودخانه ارس انجام شد و در سال ۹۲ بطور جدی پیگیری و ۱۷ مکان بعنوان محل پایش در نظر گرفته شد و از این مکان‌ها نمونه‌گیری‌هایی در راستای آلودگی آب رودخانه ارس انجام شد.

تابش تصریح کرد: توافقنامه‌ بین‌المللی مابین ایران و کشور ارمنستان منعقد شده و از جانب ایران فعالیت‌های مربوط به رودخانه رصد می‌شود و در کاهش آلودگی رودخانه ارس اقداماتی در حال انجام است اما متأسفانه این نمونه برداری‌ها حکایت از رسوب فلزات سنگین در عمق رودخانه ارس دارد و این برای ادامه حیات این رودخانه مرزی خطرناک و مضر است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه عنوان کرد: کمیته‌ای مشترک بین سازمان محیط زیست، وزارت نیروی ایران در کشور ارمنستان تشکیل شده که متأسفانه علیرغم اینکه کشور ارمنستان قول‌هایی داده اما هنوز به تعهدات خود مبنی بر جلوگیری از آلودگی رودخانه ارس جامع عمل نپوشاندند.

پاپی‌زاده: آلودگی رودخانه ارس باید جدی‌تر پیگیری شود  

عباس پاپی‌زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه بحث مربوط به آلودگی رودخانه ارس اظهار داشت: رودخانه ارس یک رودخانه مرزی و مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه شمالی از جمله ارمنستان است و این رودخانه به صورت مشترک مدیریت می‌شود.

وی افزود: فاضلات برخی صنایع آلاینده از سوی کشور ارمنستان به سمت رودخانه ارس هدایت می‌شود که از طریق کمیسیون کشاورزی، سازمان محیط زیست پیگیری‌هایی انجام شده که امیدواریم بررسی جدی‌تری صورت گیرد.

پاپی‌زاده تصریح کرد:‌ از طریق پروتکل‌های مشترک که بین ایران و ارمنستان وجود دارد پیگیری خواهیم کرد که آلودگی‌های رودخانه ارس مربوط به ارمنستان است و کشور ارمنستان باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را جهت رفع آلودگی‌ها انجام دهند.

وی افزود: نخواهیم گذاشت حوزه آبریز کشورمان تحت هیچ شرایطی و توسط هیچ کشوری به خطر بیافتد.

حسینی‌صدر:  آلودگی ارس در دراز مدت آثار زیانباری به جا خواهد گذاشت 

مؤید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره آلودگی رودخانه ارس عنوان کرد: کشور ارمنستان فاضلاب صنعتی را وارد رودخانه ارس می‌کند و این تنها بحث آلودگی کارخانه مس ارمنستان نیست بلکه فاضلاب کارخانه‌های دیگری هم به رودخانه ارس از طریق کشور ارمنستان وارد آب رودخانه ارس می‌شود.

وی افزود: آزمایش‌هایی که امور آب استان آذربایجان شرقی انجام دادیم نشانگر این است که فلزات سنگین و آلودگی‌های مختلف در داخل رودخانه ارس وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: آلودگی‌هایی که وارد رودخانه ارس شده متأسفانه آثار زیانبارشان دراز مدت خواهد بود و سالیان سال طول خواهد کشید تا فلزات سنگین و آلاینده‌ها از کف رودخانه تجزیه شوند و این یک خطر بسیار جدی و مهم در آلودگی رودخانه ارس است.

حسینی صدر عنوان کرد: اگر امروز و به سرعت از آلودگی ارس جلوگیری نشود امکان دارد فاضلاب‌های صنعتی رادیواکتیو نیز وارد این رودخانه مرزی شود که دیگر قابل جبران نیست و به سد آسیب خواهد رساند و این آلودگی رادیواکتیو برای گیاهان، حیوان و زمین کشاورزی خطرات جدی را در پی خواهد داشت.

پیرموذن: همکاری ایران و ارمنستان در حل معضل آلودگی رودخانه ارس ضروری است

کمال‌الدین پیرموذن در گفتگو با خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با وضعیت آلودگی رودخانه ارس گفت: طبق اطلاعات موثق، پساب‌های شیمیایی و صنعتی دو کارخانه رادیو اکتیو و آلومینیوم ارمنستان وارد این رودخانه می‌شود که یک فاجعه عظیم زیست‌محیطی را دراستان های اذربایجان و اردبیل به وجود آورده است.

نماینده مردم اردبیل ادامه داد: این فاجعه زیست‌محیطی که باعث شیوع بیماری سرطان گوارش در بسیاری از مردم استان‌های اردبیل و استان اذربایجان شده باید از طریق رسیدگی مسئولان سازمان محیط زیست و سایر مسئولین مربوطه پیگیری و رفع شود.

وی در ادامه بیان کرد: آلودگی رودخانه ارس بر حیات انسان‌های ساکن این منطقه اثر بسیار منفی می‌گذارد که می‌توان با برنامه ریزی درست از اثرات منفی این امر جلوگیری کرد.

عضو فراکسیون محیط‌زیست در پایان خاطر نشان کرد: رفع معضل مذکور باید در دستورکار هر دو دولت ایران و ارمنستان قرار بگیرد تا با تعامل و همکاری یکدیگر این مشکل را حل و فصل کنند.

امید است با پیگیری مسئولان، فاجعه زیست محیطی آلودگی رودخانه ارس مهار شود تا اثرات زیانبار این معضل سلامتی محیط و مردم این منطقه را تحت الشعاع خود قرار ندهد.

انتهای خبر