کلیات طرح برجام سرانجام تصویب شد/ متن و حاشیه نشست پرتنش امروز مجلس-۲

طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از سخنان موافقان و مخالفان در صحن علنی مجلس با ۱۳۹ رأی به تصویب نمایندگان رسید. به گزارش اعتدال پرس به نقل از انه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۹ مهر) مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح اقدام  متناسب […]

image_pdfimage_print

طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از سخنان موافقان و مخالفان در صحن علنی مجلس با ۱۳۹ رأی به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از انه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۹ مهر) مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح اقدام  متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام با ۱۳۹ رأی موافق، ۱۰۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر موافقت کردند.

 

بخش دوم :

لاهوتی در تذکر خود در صحن علنی مجلس

ما باید به جای بررسی طرح جدید گزارش کار دولت از مذاکرات را مورد بررسی قرار دهیم

در ادامه آن مهرداد لاهوتی در تذکر بند «د» ماده ۱۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس گفت که بر اساس بند «د» این ماده مدت نطق برای مسائل مهم مربوط به سیاست خارجی از قبیل عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی حداکثر ۳ ساعت و برای هر ناطق حداکثر ۱۵ دقیقه لحاظ خواهد شد.

وی افزود: بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام هم مصداق مسائل مهم در سیاست خارجی و همین که عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها در آن لحاظ شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس اظهار داشت: نکته دیگر این است که ما در خلال مذاکرات یک طرح دوفوریتی که رئیس مجلس آن را نیز مدیریت کرد در قالب اصل ۱۲۵ قانون اساسی اجازه داده که مذاکرات خود را بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی دنبال کنند. بند دیگر آن این بود که تحریم‌ها لغو و گزارش مذاکرات نیز به مجلس ارائه شود.

لاهوتی خاطرنشان کرد: دولت نیز به این مصوبه عمل کرد و بر اساس همان دوفوریتی که ما تصویب کردیم مذاکرات خود را انجام داد و تحریم‌ها را لغو و مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کرد و گزارش آن را به مجلس ارائه کرد.

وی افزود: ما در شرایط کنونی باید گزارشی که دولت از انجام مذاکرات و توافق به مجلس داده، بررسی کنیم و اشکالات آن را به دولت گوشزد کنیم نه اینکه طرح دیگری را ارائه کنیم.

زاکانی در مخالفت با طرح اجرای برجام:

طبق برجام تحریم‌ها لغونشدنی و مسیر شکایت ایران مسدود است

همچنین علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام، گفت: ما امروز در یک گردنه حساسی از تاریخ قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه به تعبیر شورای نگهبان ۷ موافقت‌نامه‌ای که در آن تعهد ایجاد شده باشد باید به مجلس ارائه شود، گفت: دولت تدبیر و امید به مجلس بی‌اعتنایی کرد و علاوه بر آن از خطوط قرمز هسته‌ای نیز در توافق عبور شد.

زاکانی با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قوانین مصوب مجلس درباره موضوع هسته‌ای کشور در سالهای ۸۴ و ۹۲ را مدنظر قرار نداد، گفت: قانون مصوب سال ۸۴ درباره بازنگری در مورد همکاری ایران با MPT به تعبیر رهبر انقلاب جزو بهترین قوانین صد ساله کشور است.

وی همه ادعاهای شکل گرفته درباره برجام را نادرست خواند و افزود: گفتند برجام سایه جنگ را از سر کشور برمی‌گیرد در حالی که همه اذعان دارند که سایه جنگ به واسطه اقتدار ایران از سر کشور برداشته شده است.

زاکانی با تصریح بر این نکته که ما هنوز ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد هستیم، گفت: آقای ظریف گفتند اگر ما توافق نمی‌کردیم فروش نفت به صفر می‌رسید در حالی که آماری که از آمریکا منتشر می‌شود این را رد می‌کند. اگر کسانی می‌خواهند کشور را بحرانی نشان دهند خود باید توضیح دهند ما در اوج تحریم‌ها ۱,۹ میلیون بشکه نفت می‌فروختیم.

وی افزود: اعلام کردند که برجام تحریم‌ها را لغو می‌کند اما هیچ تحریمی جزء ۴ و نصفی که جزو دستورات رئیس جمهور آمریکا بود حذف نمی‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی تمام پیش‌فرض‌ها راجع به مذاکرات هسته‌ای را نادرست برشمرد و گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جزئیات با هیچ کس هماهنگ نبود و به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام شورای عالی امنیت ملی در جریان این امور نبود و کمیته هسته‌ای جلسات آن چنانی نداشت لذا آنچه اعلام می‌کنند یک کلیاتی است زیرا دولت علاقه نداشت برجام در مجلس بررسی شود.

وی با یادآوری تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه اگر تحریمی لغو نشود ما تأسیسات هسته‌ای خود را در زمین جمع نخواهیم کرد، پرسید کجای دغدغه رهبری رعایت شده است؟ آقای لاریجانی هم مخالف آمدن برجام به مجلس بود و در مصاحبه‌ای گفت نظر رهبری بود که برجام در مجلس بررسی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از اعتراض خود به کمیسیون امنیت ملی سخن گفت و با اشاره به اینکه این کمیسیون از کارشناسان برای بررسی طرح یک فوریتی بهره نگرفته است، خاطرنشان کرد: در زمینه برجام اعلام شده است که ظرف ۲۴ ساعت از هر جا که خواستند می‌توانند بازدید کنند.

زاکانی با تأکید مجدد بر اینکه تحریم‌ها لغو شدنی نیست، گفت: سخنان آقای عراقچی، صالحی و ظریف با هم تناقض دارد؛ ما فهمیدیم که ۵ سند درباره توافق هسته‌ای وجود دارد که اولی برجام و دومی قطعنامه شورای امنیت است.

وی ادامه داد: سومین سند برنامه بلندمدتی است که آقای عراقچی گفت همین برجام است اما آقای صالحی در جلسه کمیسیون گفت در حال تدوین است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سند چهارم توافق محرمانه میان ایران و آژانس است که به ما عنوان شد کلیاتی از آن را می‌توانیم مطرح کنیم اما سند پنجم بین ایران و آمریکا امضا شده است.

وی مسیر شکایات و حق‌خواهی ایران را در برجام مسدود دانست و اظهار داشت: من از آقای عراقچی پرسیدم ما به کجا می‌توانیم شکایت کنیم ایشان پاسخ داد باید به خدا شکایت کنیم. اگر می‌خواستیم به خدا شکایت کنیم که دیگر مذاکره نمی‌کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نتوانسته است حقوق اساسی ایران را از گرگ‌های اروپایی و آمریکایی بگیرد، تصریح کرد: قرار نیست اگر این تیم نتوانست حق ما را بگیرد ما به این طرح رأی موافق دهیم.

نکو در موافقت با کلیات طرح اجرای برجام:

جوسازی‌ها درباره طرح اجرای برجام درست نیست/نباید جناحی یا سیاسی با موضوع هسته‌ای برخورد شود

ابراهیم نکو نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به عنوان آخرین موافق کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب با و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، اظهار داشت: مجلسی که عصاره ملت است، نباید به بیان برخی مطالب بپردازد، بیان برخی موضوعات در صحن علنی و از تریبون پارلمان صحیح نیست و هیأت رئیسه مجلس موظف به برقراری نظم پارلمان است.

وی با بیان اینکه رفتار عده‌ای از نمایندگان مجلس منجر به دو قطبی شدن جامعه می‌شود که با فرمایشات رهبر معظم انقلاب مغایرت دارد، گفت:‌ بعد از امضای توافق هسته‌ای و برجام، یک شوکی به اقتصاد کشور وارد شد و مشکلاتی به وجود آمد که تکلیف آنها را باید مشخص کنیم، نمایندگان باید شرایط کارگران کشور و فضای اقتصادی حاکم بر جامعه را ببینند و سپس درباره برجام نظر دهند، امروز تولید ما با رکود مواجه شده است.

نکو همچنین یادآور شد: بیایید در موعد مقرر بررسی برجام را به اتمام برسانیم، به نوعی اقتصاد کشور ارتباط مستقیم با برجام دارد، چرا امروز به قانون بی‌احترامی می‌کنیم، این ایده که بخواهیم تفکرات خودمان را به دیگران غالب کنیم، صحیح نیست.

وی با بیان اینکه بهتر است از حاشیه درست کردن خودداری کنیم که در شأن مجلس نیست، تصریح کرد: طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شده است، ما باید به مصوبه کمیسیون امنیت ملی احترام بگذاریم، این کمیسیون تشخیص داده که برخی پیشنهادات نمایندگان مطرح نشود البته پیشنهادات دیگری هم وجود دارد که می‌تواند تغییرات دیگری در جزئیات طرح مذکور به وجود آورد.

نماینده رباط‌کریم در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ما باید تصمیمی بگیریم که مصالح انقلاب و نظام در آن دیده شود، چرا مجلس را دوقطبی کنیم و نمایندگان را به خودی و غیرخودی تقسیم کنیم، همه ما سربازان ولایت هستیم و امروز باید با همکاری یکدیگر به وظیفه خودمان عمل کنیم.

وی با بیان اینکه ما به کمیسیون ویژه برجام خسته نباشید می‌گوییم، تصریح کرد: اعضای کمیسیون برجام به طور دقیق توافق هسته‌‌ای را بررسی کردند، اجازه دهید این گزارش به قضاوت نمایندگان مجلس گذاشته شود قضاوت نمایندگان را هم بپذیرید.

وی با اشاره به تدوین طرح یک فوریتی مربوط به برجام توسط دو فراکسیون مجلس، گفت:‌ وقتی خود فراکسیون‌ها عقلایی را انتخاب کردند تا این طرح را بررسی کنند، باید به تصمیم آنها احترام بگذاریم، آنان با بهره‌گیری از مراجع بالادستی این طرح را تدوین کردند، طرحی که راه سلطه بیگانگان را می‌بندد، چرا جناحی و سیاسی به طرح مربوط به برجام نگاه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طرح یک فوریتی اقدام متناسب ایران در قبال برجام دارای مخالفانی است که به دو دسته تقسیم می‌شوند، مخالفانی که منصف هستند و مخالفانی که ما را به فحش و ناسزا کشیدند، چرا اینگونه جوی را درست کردید و هر روز به ما پیامک می‌دهند که یک بار برجام را مطالعه کنید، باید بگویم همه ما برجام را خوانده‌ایم و سوگند یاد کرده‌ایم به قانون پایبند باشیم، از همه نمایندگان تقاضا می‌کنم این جوسازی‌ها را ایجاد نکنند که درست نیست.

نماینده رباط‌کریم در مجلس بر همین اساس یادآور شد: در بندی از این طرح به فتوای رهبر معظم انقلاب اشاره شده است، نظرات نمایندگان مجلس در طرح یک فوریتی اعمال شده، کجای این طرح انحراف است، این طرح عین کمک به بهتر اجرایی شدن برجام است. کلیات برجام نشان می‌دهد که منافع ما تأمین شده است.

نکو در پایان خاطرنشان کرد: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام یک طرح مهم و محکمی در جهت تقویت سند توافق هسته‌ای است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.

جلالی در تذکر آیین‌نامه‌ای در صحن علنی:

تعبیر ذلت‌بار بودن طرج اجرای برجام توهین به کمیسیون امنیت ملی است

سپس کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شوای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای هنگام بررسی طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، گفت: آقای زاکانی گفتند این مصوبه برای ذلت ملت ایران است که این توهین به کمیسیون امنیت ملی است و توهین به امضا‌کنندگان این طرح و طراحان آن.

وی از اعتراض همه امضا‌کنندگان نسبت به این تعبیر خبر داد و اظهار داشت: این ادبیات فاخری نیست که برادران ما به همکاران خود توهین کردند. چرا که ما الان نیاز داریم در آرامش و در یک فضای غیراحساسی مطالب خود را مطرح کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند صف یزید و امام حسین (ع) درست کنند که این فضای رسانه‌ای هم شایسته ایران نیست.

وی مخالفان طرح اجرای برجام را افرادی دلسوز خواند و خاطرنشان کرد: تقسیم موافقان و مخالفان بدین نحو غلط است.

انتهای خبر