اصغرزاده: با زیرکی نامزدی را انتخاب کردیم که منتها الیه کاندیدای شما بود

متن و حاشیه سخنرانی امروز پزشکیان و اصغرزاده در دانشگاه تبریز/ چه کسی اجازه ی عبور موشک های روسی از آسمان ایران را داد؟!

نشست پزشکیان و اصغرزاده در دانشگاه تبریز که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه صورت گرفت با حواشی جالبی همراه بود. به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، در روزهایی که دانشگاههای تبریز و استان  میزبان چهره های معروف جریان اصلاح طلب بوده و بحث های داغی درباره موضوعات سیاسی روز کشور البته با پیش درآمدی برای […]

image_pdfimage_print
نشست پزشکیان و اصغرزاده در دانشگاه تبریز که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه صورت گرفت با حواشی جالبی همراه بود.

به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، در روزهایی که دانشگاههای تبریز و استان  میزبان چهره های معروف جریان اصلاح طلب بوده و بحث های داغی درباره موضوعات سیاسی روز کشور البته با پیش درآمدی برای انتخابات آتی مجلس برپاست، ظهر امروز نیز همایشی با عنوان “ایران پساتوافق” با حضور ابراهیم اصغرزاده و مسعود پزشکیان دو تن از چهره های اصلاح طلب مطرح کشور و استان در دانشگاه تبریز برگزار شد که متن و حاشیه های جالب داشت.

در این جلسه که با استقبال بسیار زیاد دانشجویان و حتی برخی فعالان سیاسی و اجتماعی خارج دانشگاه همراه بود، حجت الاسلام عباس زاده داماد آیت الله ملکوتی، شکور اکبرنژاد فعال اصلاح طلب تبریز، مشاور اقتصادی استاندار و برخی چهره های حزبی جریان اصلاح طلب استان نیز حضور داشتند. که البته در عین حال، غیبت پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز در این مراسمقابل توجه بود.

اصغرزاده: رسانه و تریبون نماز جمعه دست شماست ما چطور در انتخابات شرکت کنیم؟

ابراهیم اصغرزاده در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز، گفت: شورای نگهبان به عنوان عالی ترین مرجع تقنینی کشور یکی از مهمترین تصمیم گیری های نظام را تایید کرد و نشان داد که ساعت ها کار کارشناسی دیپلمات ها را پذیرفت.

وی اضافه کرد: من نمیدانم یک عده چرا اینقدر عقل ندارند که تصمیم مهم نظام را با مداحی و گریه و شانتاژ کنار می گذارند؛ یک عده نا آگاهِ داخلی وقتی روی صورت دختر ایرانی اسید میپاشند، چرا تحصن و گریه نمی‌کنند؟

همراستا خواندن احمد قوام،مصدق، روحانی و ظریف توسط اصغرزاده

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: دولت روحانی مسیری رو طی میکند که مردم انتخاب کردند. در گذشته اگر زیرکی احمد قوام نبود امروز آذربایجان و تبریز از ایران جدا شده بود؛ آن زمان نخست وزیر با زیرکی قادر به انجام این مهم شد. ملی شدن صنعت نفت هم توسط دکتر مصدق استیفا شد. در قضیه سفارت آمریکا هم که من هم درگیر بودم، به دلیل عدم وجود دیپلمات های خبره گیر کردیم.

اصغرزاده تأکید کرد: روحانی قدم مهمی برداشت. قرار نیست ایران با دنیا بجنگد، انتخاب کادر مجرب و هماهنگی با رهبری دو اقدام مناسب توسط روحانی بود که حاکمیت دوگانه ایجاد نشود. اگر تدبیر رهبری نبود به این نقطه نرسیده بودیم؛ اما این فقط ده درصد راه است.

وی افزود: دولت احمدی نژاد این مملکت را شخم زد و به کویر تبدیل کرد و نسل های آینده گریبان گیرش خواهد بود. مذاکره با غربی ها قبل از دولت روحانی شروع شد و این تصمیم نظام بود.

وی با بیان اینکه اما دیپلمات کارش سیاست است و باید تریبون دستش باشد، گفت: در مذاکره باید پذیرفت که یک قدم ما برویم یک قدم هم طرف مقابل بیاید و البته دولت روحانی با اقتدار مذاکرات را جلو برد.

اصغرزاده: جزئیات قطعنامه ۵۹۸ را مگر ما میدانیم که بخواهیم جزئیات برجام را هم بدانیم؟

اصغرزاده در ادامه سخنان خود گفت: جزءیات قطعنامه ۵۹۸ را مگر ما میدانیم که بخواهیم جزءیات برجام را هم بدانیم؟ چرا راجع به مقدمات صحبت نکنیم؟ چرا تریبون دست نظامیان باشد؟ نظامی گری صفر و صدی است. شما باید اول امضا بدهید که اگر اجرای برجام متوقف شد و رابطه با دنیا به هم خورد باید مسولیتش را بپذیرید!!

وی با بیان اینکه چرخ مملکت امروز روی ریل عاقلانه افتاد، افزود: نفس شما از جای گرم بیرون می آید، ما مجبور شدیم مذاکره کنیم، ملت حقوق فراتر از هسته ای دارد. مگر مردم ایران حق سخن گفتن و زندگی شرافتمندانه را ندارد؟ بیکاری، فقر و تحقیر پیش آمده باید حل بشود.

اصغرزاده: اگر دارائی ها بازگردد چه تضمینی است که لباس شخصی ها از آن سهم خواهی نکنند؟!

وی با اشاره به اینکه قبل از اینکه کشور دارای توان هسته ای باشد باید دارای زیرساخت پیشرفت باشد، افزود: اگر دارایی هایی که دولت روحانی توانست برگرداند، چه تضمینی است که لباس شخصی ها سهم خود را از این رقم برندارند؟!

این فعال سیاسی گفت: اقتصاد ایران باید شفاف شود، اگر در کشور دوگانگی ایجاد شود در گفتگوی ملی اختلال ایجاد خواهد شد، دولت احمدی نژاد مونولوگ بود و فقط یک نفر حرف میزد. سوال میکردیم که برق حاصل از انرژی اتمی گران می شود میگفتند حق ندارید صحبت کنید!

وی افزود: بدون فرایند آشتی ملی امکان عبور از بحران وجود ندارد.

اصغرزاده ادامه داد: خاورمیانه مکان تهدید شده است. شما فکر کردید داعش و طالبان را سازمان سیا ساخته است؟ بخشی از آن حاصل دوزوکلک جامعه داخلی خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه ما می توانیم با جامعه لیبرالی غرب سازگار باشیم، گفت: اقلیت های دینی ایران به هیچ وجه تکفیری نیستند. دنیا رسما اعلام کرده که حکومت ایران را به رسمیت می شناسیم و این ظرفیت مناسبی است و شورای امنیت رسما قطعنامه های تحریمی را ابطال کرده است ولی عده ای فکر میکنند با تو سرهم زدن و پیاده کردن همه از قطار انقلاب می توانند موفق شوند.

اصغرزاده: داعش را سازمان سیا ایجاد نکرده، داعش محصول تندروی های ماست

وی ادامه داد: وقتی شما همه را مرتد میکنید و فتنه گر میدانید گروهی هم پیدا می شود که شما را تکفیر کند!

نماینده اسبق مجلس شواری اسلامی گفت: دستاوردهای دولت روحانی ایجاد یک بستر مشارکت اجتماعی از هر فکری می باشد. اگر قرار بر گفتگو و شفافیت است باید بدانیم واقعیت اختلاس ها چیست؟ دولت روحانی باید شرایط شفافیت در اقتصاد و برداشتن چتر امنیتی در حوزه فرهنگی را فراهم کند.

اصغرزاده: با زیرکی نامزدی را انتخاب کردیم که منتها الیه کاندیدای شما بود

وی ادعا کرد: رسانه و تریبون نماز جمعه در اختیار شماست، پس ما چطور بیایم به انتخابات؟! گذشت آن دولتی که همه را بکند توی یک خم رنگرزی و همه را شکل احمدی نژاد نشان داد!

وی با بیان اینکه ایران متشکل از فکرها و سلیقه هاست، گفت: ما نمی توانیم بدلیل مقدس تر بودن و متدین تر بودن، گروههای اجتماعی را طرد کرد.

اصغرزاده گفت: در سال ۹۲ با اینکه هاشمی و خاتمی را رد صلاحیت کردید و کاندیدایی نداشتیم اما با زیرکی نامزدی را انتخاب کردیم که منتها الیه کاندیدای شما بود.

وی در پایان گفت: من در زمان سفر روحانی به تبریز در رابطه با اتفاقات دروغ بازی تراکتور به ایشان هشدار دادم که افکار عمومی تبریز را دریابید.

پزشکیان: قرآن و نهج البلاغه می گوید با دنیا و با هیچکس دعوا نکن و اگر صلح کردی حسن ظن داشته باش

مسعود پزشکیان در این جلسه و در ابتدای سخنان خود گفت: من پیگیر مسائل برجام نبودم ولی مارا انتخاب کردند و مجبور شدیم که مطالعه بکنیم.

وی ادامه داد: ما دانشگاهی هستیم و باید یک دانشگاهی، یک چارچوب علمی را قبول کند. به برادران گفتم که روش بررسی ما چگونه باید باشد؟ بعد از اینکه نتیجه نگرفتیم، نشستیم و داده ها را بررسی کردیم.

وی اظهار کرد: منتقدین بجای بررسی، تیم مذاکره کننده را محاکمه میکرند و تیم بررسی کننده بیطرفانه موضوع را بررسی نمیکرد.

وی با بیان اینکه منتقدان از تیم جلیلی سوال نمیکردند اما تیم ظریف را محاکمه میکردند، عنوان کرد: ما اگر برجام را نپذیریم کجا باید برویم؟ نقشه ی راه چیست؟ به طور علمی نمی شود برای ۱۲۰۰تن اورانیوم کارخانه بزنیم بعد تعطیل کنیم. بعد از دوسال کارخانه را چکار کنیم؟ به همین دلیل عدم ساخت بمب اتم ما را نمی پذیرند.

این نماینده مجلس نهم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بالاخره جنگ را برای ما تحمیل کردند و ما را قبول ندارند، گفت: ما اگر قدرتمند نشویم آنها قدرت را به ما نمی دهند. هیچکسی در معامله از منافع خود کوتاهی نمیکند، بالاخره جوانان ما توانستند به این تکنولوژی رسیدند و طرف مقابل فهمید.

وی اظهار کرد: قرآن و نهج البلاغه می گوید با دنیا و با هیچکس دعوا نکن و کل کل نکن و اگر صلح کردی حسن ظن داشته باش!

پزشکیان: معنای ما می توانیم جنگولک بازی نیست

وی با بیان اینکه آنها می خواهند ما مصرف کننده باشیم، گفت: ما می توانیم تولید کننده باشیم اما معنای ما می توانیم جنگولک بازی نیست. رییس یک دولت نباید در تریبون رسمی بگوید تحریم و قطعنامه کاغذ پاره است. این کاغذ پاره ها پدر ما را درآورده است.

پزشکیان ادامه داد: در طول این سال ها تحریم های مالی و کشتیرانی و انتقال علم، کشور را دچار مشقت کرد، منتقدان برجام منطق ندارند و اینها یک روز ممکن است که رهبری را هم قبول نکنند!

وی با بیان اینکه هیچکس حق ندارد نظم سیاسی را به هم بزند، اظهار کرد: معنا ندارد کشوری که قانون دارد بیایند و در مجلس تحصن بکنند؟ یک عده نمیدانند پلوتونیوم گاز است یا مایع، اما می آیند از پلوتونیوم میگویند!

وی بیان کرد: قیافه ی حزب اللهی ملاک نیست اگر نظارت نباشد من پزشکیان هم می توانم هرغلطی بکنم!! اگر حق هستید چرا فحش میدهید؟!

پزشکیان: یک عده نمیدانند پلوتونیوم گاز است یا مایع، اما می آیند از پلوتونیوم میگویند!

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر صالحی آدم سیاسی نیست اما او را تهدید میکنند، مدام پیام میفرستادند که اگر قبول کنید چنان میشود، به یکی از آنها گفتم اکر زور داری برو جلوی قطر را بگیر که حقت را روزانه میگیرد.

وی در پایان گفت: ما بهترین تکنولوژی را هم داشته باشیم بازار را از اختیار ما گرفته اند و نمی توانیم بفروشیم، پس باید این توافق را می پذیرفتیم.

متن و حاشیه ی سخنرانی مشترک پزشکیان و اصغرزاده همراه با پرسش و پاسخ

به دنبال پایان سخنرانی مسعود پزشکیان، و در ادامه جلسه که قرار بر پرسش و پاسخ بود، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلواپسان چه منافعی دارند که در مجلس انتقاد میکنند، گفت: از روز اول نباید برجام به مجلس می آمد.

اصغرزاده با بیان اینکه چطور یک عده طلاب میتوانند تحصن کنند اما اصناف و معلمان نمی توانند، ادامه داد: به نظر من کشور تحمل کنش خیابانی را ندارد و باید گفتکوی داخلی را شکل دهیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به اینکه در جلسه غیرعلنی هم آقای لاریجانی گفت که مجموعه نظام میخواهد قبول کند و اگر این جمله را نگفته بودند، شاید در مجلس تشنج ایجاد میشد.

وی با بیان اینکه دلواپسان مرسوم هیچ منطقی غیر از خود را نمی خواهند و ادبیاتشان توهین آمیز است، ادمه داد: دکتر لاریجانی زمانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و خیلی بهتر از دیگران موضوع را می فهمد.

وی در پایان گفت: ما هر روز سیصدوپنجاه میلیاردتومان بازار جهانی را از دست ما گرفته اند.

وی اضافه کرد: ما گران می خریم و ارزان می فروشیم، روزانه صد وپنجاه میلیاردتومان سر ما کلاه می گذارند.

اصغرزاده نیز در ادامه سخنان پزشکیان گفت: اشکالات دولت اصلاحات این بود که نتوانست دستاوردها را تثبیت کند، گفتگوی تمدن ها باید تثبیت میشد و به یک جریان تبدیل میشد.

وی ادامه داد: در رابطه با دادوستد بین المللی یک افتضاح بوجود آمده, نفت و کشتی را به بابک زنجانی میدهند بعد می گویند پول نیست! باید بین انهایی که نگران هستند و کسانی که خودسر هستند فرق قائل شد! سی و پنج سال است که یک گروه فشار و خودسری هستند که نمی توان آنها را بخشی از انقلاب و جامعه تلقی کرد.

پزشکیان با بیان اینکه دشمن دلش میخواهد باهم دعوا کنیم، گفت: اصلاحات انقلاب نیست, اصلاحات یعنی تغییر اصلاحی نه نغییر دعوایی!

اصغرزاده در ادامه گفت: بررسی جزءیات برجام کار مجلس نیست و نمی توانست وارد شود.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: آل سعود بسیار غیرقابل تحمل است و حج را نتوانست مدیریت کند اما اگر آل سعود سقوط کند داعش حاکم خواهد شد!

وی با بیان اینکه نمی شود دم کشور را به دم پوتین گره زد، اظهار کرد: فرهنگ روسی به هیچ وجه یک فرهنگ دموکراتیک نیست و بلای پوتین در دریای خزر را فراموش نکردیم.

وی با اشاره به اینکه چین و روسیه اولین کشورهایی بودند که قطعنامه ها رای دادند، افزود: حمله روسیه به مخالفین بشار اسد مطلق نیست، چه کسی اجازه داده که موشک های روسیه از آسمان ایران رد بشود؟

این فعال سیاسی گفت: نه شرقی و نه غربی شعار ما بود، پس چرا ایران را به بازار اجناس بنجول چین تبدیل کردید؟! چرا رضا ضراب عیاش بیاید برای پول ما تصمیم بگیرد؟! بنا به گفته ی جناح راست، تحریم ها برای برخی ها ۲۵میلیارد درامد ایجاد می کرد.

در ادامه بعد از اینکه اصغرزاده گفت: تنها با موشک نمی شود کشور را امن کرد! جلسه متشنج شد و یک دختر دانشجو نسبت به سخنان اصغرزاده به اعتراض پرداخت

اصغرزاده در واکنش به سوال یک دختر دانشجو گفت: تلویزیون و نمازجمعه دست شماست الان منتقدید؟ نمایندگان شما در مجلس به جای منتقد بودن باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: هشت سال قطعنامه صادر شد و شما خواب بودید!

در ادامه این جلسه متین منتظمی، دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان کشور به نوع سخنان اصغرزاده اعتراض کرد که با هوو شدن از سوی دانشجویان موافق با اصغرزاده روبرو شد.

اصغرزاده نیز به دنبال این اعتراض گفت: اگر نظامیان بخواهند در سیاست و انتخابات دخالت کنند ما به هیچ وجه قبول نداریم. وزیر دفاع در کل دنیا از نظامیان انتخاب نمی شوند چون نظامیان باید از سیاست ها تبعیت کنند!

پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصولگرایان با تمام امکانات فعالیت میکنند اما اصلاح طلبان چرا امکان فعالیت ندارند، گفت: قدم اول اینست که همدیگر را متهم نکنیم، در یک خانواده سلیقه های متفاوتی وجود دارد اما دشمن نیستند.

وی ادامه داد: در انتخابات مهم نیست چه کسی می آید مهم اینست که شایسته ها بیایند. توانمند ها باید بیایند, مشکل جامعه ما اینست که سلول ها در کنار هم نیستند, ما الان تک تک هستیم.

وی در واکنش به هوو شدن منتظمی نیز گفت: چطور در مجلس هوو کردن بد است, در دانشگاه هم بد است.

پزشکیان گفت: اصلاحات و اصولگرایان یک مانیفست روشن ندارد و در اقتصاد و اجتماع و سیاست برنامه ندارند. ما امروز تنها تنها نماینده می شویم و به همین دلیل مجلسی درست می شود که کارشناسی نیست، اکر مجلس درست شود مملکت درست می شود.

وی با بیان اینکه امروز هرکس پول دارد و رابطه دارد نماینده می شود، اذعان کرد: معنی جبهه مشارکت این نیست که به بسیج فحش بدهم، اصلاحات یعنی اصلاح نه خود حق پنداری!

منتظمی در رابطه با سخنان اصغرزاده در دانشگاه بجنورد مبنی بر اینکه نباید رگ گردن ما از کارهای سعودی ها بیرون بزند گفت: آقای اصغرزاده! این رگ رگ غیرت استو بدنبال کسانی که به خون هموطنانمان تعرض کردند بیرون می زند. چه عده ای بخواهند چه نخواهند.

وی در ادامه از دیپلماسی لبخند دولت انتقاد کرده و حضور پزشکیان در یک کمیسیون غیر تخصصی را به باد انتقاد گرفت.

منتظمی اذعان داشت: آقای اصغرزاده! از تهدید و توهین بسیار گفتید اما کسانی از تهدید و توهین سخن می گویند که سوابقشان در مجلس ششم معلوم است!

پزشکیان در ادامه ی سوال منتظمی مبنی بر اینکه شما چرا بر خلاف گزارش کمیسیون برجام با دموکراسی رفتار نکردید، با بیان اینکه گزارش برجام عدد مشخص و قابل ارزیابی نبود و ربطی به رای گیری نداشت، اظهار کرد: برای حق رای نمیگیرند، اگر رای هم بگیرند رای نمی دهم، باید مستند علمی آورد و اگر حرف مفت نزده بودیم مجلس شش ماه بعد قانونی را تغییر نمی داد.

اصغرزاده در واکنش به سخنان منتظمی گفت: شما رگ گردنتان برای هسته ای بیرون نزند بلکه برای مردم سوریه بیرون یزند! برای آل سعود رگ گردنتان ببرون می زند اما چرا برای بورسیه هایی که برای آقازاده فلان وکیل بود هم بزنه بیرون!

در این بین یکی از دانشجویان با صدای بلند گفت: پسر آقای پزشکیان یکی از همین بورسیه هاست!

پزشکیان در ادامه اظهار داشت: قطر هرروز چهارصد میلیاردتومان برداشت میکند اما شانزده سال است که قطار زنجان تبریز را نتوانستیم بزنیم

وی گفت: سانتریفیوژ نسل اول تحقیقاتی هستد و تجاری نیستند، اگر کل نطنز رو هم پر کنیم فقط یک سوم انرژی بوشهر را تامین می کند، این توجیه علمی دارد؟ پس اگر از فردا نسل هشت را زدیم هشت سال طول میکشید تا بیست تا نطنز احداث کنیم، پس چیزی از دست ندادیم.

اصغرزاده در پایان گفت: دلواپسی به مفهوم نوچه پروری و خودپسند پنداری محکوم است.

انتهای خبر