در نشست بررسی مشارکت سیاسی زنان در تبریز مطرح شد:

عضو شورای جمعیت زنان مسلمان نواندیش: خلاء حضور زنان در نهادهای قدرت و تصمیم گیر

سخنرانی آذر منصوری از اعضای ارشد زنان اصلاح طلب کشور و معاون سابق زنان جبه مشارکت، با موضوع مشارکت سیاسی زنان در دفتر جمعیت زنان مسلمان نواندیش در تبریز برگزار شد.

image_pdfimage_print

سخنرانی آذر منصوری از اعضای ارشد زنان اصلاح طلب کشور و معاون سابق زنان جبه مشارکت، با موضوع مشارکت سیاسی زنان در دفتر جمعیت زنان مسلمان نواندیش در تبریز برگزار شد.

آذر منصوری در دفتر جمعیت زنان مسلمان نواندیش در تبریز تاکید کرد : حضور زنان در عرصه سیاست، مدیریت و تصمیم گیری موجب بهبود وضعیت جامعه می شود

در ابتدای این جلسه خانم یوسف زاده رییس مجمع زنان اصلاح طلب آذربایجاش شرقی ضمن خوش آمدگویی به مدعوین به مناسبت سالروز تولد رهبر اصلاحات یکی از سروده های خود در مورد وی را قرائت کرد.

آذر منصوری در مورد اهمیت مشارکت سیاسی زنان گفت: حضور زنان در عرصه سیاست، مدیریت و تصمیم گیری موجب بهبود وضعیت جامعه می شود. به قول امام اگر از اول انقلاب به حضور زنان در مقدرات اساسی کشور توجه میشد چه بسا با این حد از فساد و رانت خواری مواجه نبودیم. قطعا حضور زنان در سیاست در تقویت صلح و گفنگو و سالم سازی فضای اقتصادی و ترویج گفتمان محوری بسیار موثر است.

وی توجه به حضور زنان را  موضوعی جدید ندانست و افزود: در قرآن آنجایی که تفکیکی بین زن و مرد قائل نیست عین مسئولیت اجتماعی زنان و مردان را ذکر کرده است. وقتی می گوید زنان و مردان قرض نیکو می دهند، زنان و مردان مبارز…زنان ومردان منافق…یعنی زن می تواند قدرت اقتصادی داشته باشد، زن می تواند مبارز باشد، زن می تواند منافق باشد به عبارتی در اسلام و قرآن مسئولیت اجتماعی ،زن و مرد نمی شناسد.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش ضمن اشاره به رتبه ایران در شکاف جنسیتی اظهار داشت: در دوران اصلاحات رتبه ایران سیر صعودی داشت اما پس از آن سیر نزولی داشته ایم. چرا وقتی مبانی اعتقادی ما زنان را ترغیب به مشارکت کرده، حال پس از گذشت ۳۷سال وضع مان اینگونه است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال برنامه های توسعه ایران را مورد بررسی قرار دادم. در بین برنامه های فوق برنامه چهارم که در زمان دولت اصلاحات تدوین شده بود مشخصا به بحث جنسیت پرداخته است با این حال در هیچ یک از برنامه های فوق ردپای مشارکت سیاسی زنان دیده نمی شود.

در بحث مشارکت سیاسی زنان آنچه در ساختار سیاسی ما اتفاق افتاده تفریط بوده و آن نداشتن سازوکار و الزاماتی در این مورد در اسناد بالادستی است که همین باعث شده در نهادهای قدرت و تصمیم گیر خلاء حضور زنان دیده می شود اعم از مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه قضاییه و نیز در ساختار دولت. لذا گزارش مجمع جهانی اقتصاد در مورد شکاف جنسیتی در ایران بیراه نیست.

وی پس از تشریح وضعیت موجود در پاسخ به سوال چه باید کرد گفت: برای پر کردن این شکاف دو راه بیشتر نداریم یکی اینکه وضع موجود به همین منوال بماند زنان خودشان بیایند و در قدرت جای خود را پیدا کنند! دوم اینکه ببینیم دنیا در این مورد چه کرده و از چه روش هایی استفاده کرده است بالاخص کشورهایی که بیشترین قرابت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی را با ما دارند. در این مورد از دو روش استفاده شده است . مثلا در افغانستان سهمیه ۲۵درصدی برای زنان در مجلس وجود دارد تا فرصت حضور زنان در سیاست افزایش یابد. اگر نگاهی به واکنش مجلس افغانستان در رابطه با جریان فرخنده بیندازیم خواهیم دید که حضور زنان در مجلس و عرصه سیاست چقدر موثر است. مقایسه کنیم با واکنش مجلس ایران نسبت به اسیدپاشی های سال قبل در اصفهان که صدایی از مجلس در نمی آید!

روش دوم نقش احزاب است که مختص کشورهای توسعه یافته می باشد. در آمریکا حزب دمکرات و جمهوری خواه هر کدام به نوعی به برنامه ریزی هایی برای ترغیب زنان و افزایش مشارکت آنان انجام داده اند. فدراسیون زنان در حزب جمهوری خواه این وظیفه را دارد و نیز ایجاد شبکه ملی زنان در داخل حزب. حزب کارگر در انگلستان ظرفیت هایی برای زنان ایجاد کرده است. در چنین جوامعی چون جامعه مدنی فربه تر است لذا از ظرفیت آنها برای چانه زنی استفاده می شود. در انتخابات اخیر ترکیه نیز شاهد افزایش حضور زنان در مجلس بودیم که به حدود۱۷درصد رسید که نقش احزاب در آن بسیار پررنگ بود.

استفاده از همین تجربیات بود که ما را برآن داشت سهیمه ۳۰ درصدی زنان در لیست اصلاح طلبان را مطرح کنیم و با استفاده ازظرفیت گفتمان اصلاحات و با اعمال ظرفیت هایی برای زنان میزان حضور زنان در مجلس آتی را بالا ببریم. اصلاح طلبان به گسترش مشارکت سیاسی زنان باور دارند و تلاش خواهیم کرد از فرصتی که انتخابات اخیر در اختیارمان قرار داده برای بالا بردن سطح مشارکت زنان استفاده کنیم.

آذر منصوری در پایان به سوالات حضار پاسخ داد.

نواندیش

انتهای خبر