اظهارات عجیب بابک زنجانی در دادگاه

تا دوشنبه پول نفت را می دهم/ حرف‌های وزیر نفت پای مرا به دادگاه باز کرد

وی افزود: با عوض شدن دولت، وزیر نفت جدید بخاطر اینکه دستوری مدیریت شده برای اقدامات سیاسی و برخورد با منتقدان خود داشت اعلام می‌دارد تحریم‌ها به وزارت نفت ارتباطی ندارد و با سر و صدای ایجاد سیاه‌نمایی از قوه قضاییه کمک می‌خواهد.

image_pdfimage_print
چهارمین جلسه دادگاه متهم پرونده فساد نفتی با تفهیم اتهام افساد فی‌الارض به متهم آغاز شد و در ادامه دادگاه متهم اعلام کرد: وزارت نفت شماره حسابی به ما اعلام نکرد تا پولی به آن حساب بریزیم.

به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان) به نقل از فارس، همچون ۳ جلسه گذشته که پرونده فساد نفتی در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت این بار نیز شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب میزبان ۳ متهم پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی است.

لحظاتی قبل متهمان تحت تدابیر شدید امنیتی به دادگاه انقلاب تهران انتقال داده شدند و این در حالی است که رسول کوهپایه زاده موکل متهم ردیف اول و تعدادی دیگر از وکلا هم وارد دادگاه انقلاب شده اند.

قرار است دادگاه در ساعت ۸:۳۰ براساس اعلام قبلی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شود.

دادگاه با ۳۰ دقیقه تأخیر و در ساعت ۹ صبح با حضور متهمان آغاز شد.

افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور به ب-ز تفهیم شد

قاضی صلواتی خطاب به ب-ز گفت: بخشی اتهام شما براساس کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشدید و رهبری یک شبکه سازمان یافته است.

ساعت ۸:۳۰ دقیقه پرونده‌های متهمان فساد نفتی را وارد دادگاه کردند و در ساعت ۸:۵۰ دقیقه متهم نفتی وارد دادگاه شد و ساعت ۹ صبح پس از قرائت قرآن قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: با توجه به قرائت کیفرخواست در ۳ جلسه اول، از متهم ردیف اول این پرونده خواسته می‌شود تا در جایگاه قرار گیرد.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: اتهام شما براساس کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشدید و رهبری یک شبکه سازمان یافته، جعل اسناد و استفاده از اسناد مجعول و پولشویی با علم موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام، کلاهبرداری از وزارت نفت، پولشویی ۱۹۶۷ میلیون یورویی و نشر اکاذیب است، هر دفاعی دارید بفرمایید.

در این لحظه متهم ضمن قرار گرفتن در جایگاه با قرائت بخشی از زیارت عاشورا صحبت خود را آغاز کرد.

وی افزود: دفاعیات من شامل یک مقدمه کوتاه و ۲ بخش است که بخش اول خلاصه عملکرد من و چند تذکر به طرفین دعواست و در بخش دوم به صورت علمی و منطقی دفاع خود را ارائه می‌دهم تا به لطف خدا و آقا امام زمان این اتهامات را از پیش روی خود بردارم.

ب-ز: حرف‌های وزیر نفت پای مرا به دادگاه باز کرد/ قاضی: حق توهین به فردی را ندارید

متهم پرونده فساد نفتی گفت: وزیر نفت با بیان اینکه معلوم نیست من دارایی‌هایم را از کجا آورده‌ام جوسازی می‌کند و متاسفانه دادسرا هم فریب این اشخاص را می‌خورد و اقدامات من اخلال در اقتصاد با علم به ضربه زدن به نظام کشور عنوان می‌شود.

ب-ز متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در آغاز دفاعیات خود اظهار داشت: درخصوص تشکیل پرونده و شکایت وزارت نفت باید بگویم که وزارت نفت محموله نفت‌هایی را به شرکت HK داده و HK آنها را پیش‌فروش کرده و وجه آن را در حساب مشخص ریخته، بعد از مدتی شرکت خارجی تحریم و بانک هم تحریم می‌شود و با این تحریم‌ها وجوه خارجی محسوب می‌شود.

وی افزود: با عوض شدن دولت، وزیر نفت جدید بخاطر اینکه دستوری مدیریت شده برای اقدامات سیاسی و برخورد با منتقدان خود داشت اعلام می‌دارد تحریم‌ها به وزارت نفت ارتباطی ندارد و با سر و صدای ایجاد سیاه‌نمایی از قوه قضاییه کمک می‌خواهد.

متهم نفتی ادامه داد: وزیر نفت جدید با بیان اینکه معلوم نیست من پول‌های خود را از کجا آوردم جو سازی می‌کند و متاسفانه دادسرا هم فریب این اشخاص را می‌خورد و اقدامات من اخلال در نظام اقتصادی با علم ضربه زدن به نظام عنوان می‌شود.

ب-ز تصریح کرد: دادسرا در ۲۴۰ صفحه به دلیل ابهام در منشأ، تلاش کرده عملیات بانک را صوری و جعل نشان دهد که این یک زورگویی است.

وی ادامه داد: دادستان باید بداند فریب این اشخاص را خورده، من به درستی دادستان ایمان دارم و مطمئن هستم چون اطلاعات غلط به او داده‌اند، فریب خورده است.

ساعت ۹:۲۰ دقیقه و در ادامه اظهارات متهم نفتی قاضی خطاب به ب-ز گفت: شما حق توهین کردن به کسی را ندارید.

ب-ز گفت: من توهین نکردم، حرف عادی می‌زنم.

وی ادامه داد: آقایان می‌فرمایند با هوچی‌گری نمی‌شود پول مردم را خورد آیا با تهمت به رسانه‌ها و برخی کارمندان وزارت نفت می‌شود این پول‌ها را خورد؟

وی با بیان اینکه کارشناسی‌ها نیز ایراد دارد، اعتراض ما به سبک کارشناس نیست ما حرفمان این است چون بانک مرکزی مرتبط با دولت است هدایت شده کار می‌کند، طریقه سوال‌ها اشتباه بوده و جواب‌های دریافتی هم طبیعتاً اشتباه است.

این متهم نفتی در ادامه دفاعیات خود با اشاره به نامه ۳ وزیر و رئیس کل بانک مرکزی گفت: نماینده دادستان درخواست داشته است که در رابطه با این نامه از ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری استعلام گرفته شود، این در حالی است که نامه مذکور اصلاً ربطی به این ستاد ندارد چرا که این نامه تصمیم هیأت اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: آقایان در وزارت نفت و بانک مرکزی مدام ژست‌هایی را نزد رسانه‌ها می‌گیرند و می‌گویند ما آماده دریافت مطالبات هستیم، این ژست‌ها سیاسی است و اینکه می‌گویند در هر کشوری بانک دارند و می‌توانند مطالبات را وصول کنند یک دروغ است، چرا که اگر یک چنین توانایی وجود داشت پول‌های نفتی را وصول می‌کردید، بنابراین این ژست‌ها را برای کسی بگیرید که کشور را نمی‌شناسد نه من که کل دنیا دور زده‌ام.

وی افزود: وزارت نفت خیلی زور بزند یک شرکت در خارج از کشور باز می‌کند که توانایی وصول آن هم چندان بالا نخواهد بود. اینکه می‌گویند زنجانی چند بار حرف زده و بازی کرده و کاری انجام نداده، زیاده‌روی است، می‌خواهند من حساب ویژه‌ای برایشان باز کنم و برایشان پول بریزم. آیا وظیفه من است برای شما حساب باز کنم و اگر نشود باید مرا به بازی متهم کنید؟

متهم نفتی ادامه داد: به نظر من وقتی یک مرد حرف می‌زند باید به حرف خود عمل کند حالا چه وزیر باشد چه یک فرد عادی.

پرداخت ۱۹۶۸ میلیون یورو به ذی‌نفعی شرکت HK از طریق یک بانک معتبر در انتظار ۲ امضا

ب-ز گفت: مبلغ ۱۹۶۸ میلیون یورو به ذی‌نفعی شرکت HK از طریق یک بانک معتبر تقدیم می‌شود البته چون رقم زیاد بوده ۴ نفر باید امضاء می‌کردند که ۲ نفر پس از تعطیلات روز شنبه و یکشنبه امضاء می‌کنند و موضوع حل خواهد شد.

متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: با وجود بسته بودن دست‌هایم و نداشتن ارتباط با بیرون و لطفی که شما کردید و اجازه دادید ۲ فکس به وکلای خارجی بزنم، مبلغ ۱۹۶۸ میلیون یورو به ذی‌نفعی شرکت HK از طریق یک بانک معتبر تقدیم می‌شود البته چون رقم زیاد بوده ۴ نفر باید امضاء می‌کردند که ۲ نفر امضاء کرده‌اند و ۲ نفر دیگر هم پس از تعطیلات روز شنبه و یکشنبه امضاء می‌کنند و موضوع حل خواهد شد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲ سال است بازداشت هستم و در انفرادی به سر می‌برم و ۳ هزار صفحه نامه شماره شده تقدیم کردم.

وی افزود: دولت تدبیر و امید افکار عمومی را برای اثبات درست بودن خود به میدان کشیده در حالیکه کار اقتصادی کار احساسی نیست، اینکه یک دولت یا شخصیت چند صباحی دارای قدرت شود و بخواهد از طریق امکاناتی که دارد دیگران را زیر سوال ببرد درست نیست.

در این لحظه قاضی تذکر دوم را به متهم نفتی می‌دهد و می‌گوید شما اجازه توهین به دولت جمهوری اسلامی را ندارید، پرونده شما یک پرونده قضایی است و به هیچ وجه بحث را سیاسی نکنید.

ب-ز خطاب به قاضی گفت: هر روز دارند به من توهین می‌کند و کسی به آنها حرف نمی‌زند.

قاضی گفت: با منطق از خودت دفاع کن.

متهم نفتی گفت: من ۲ سال است حرف‌های نادرست، دروغ و تهمت شنیدم و سکوت کردم، حرف‌هایی زده شد که فقط باید قاضی می‌دانست اما رسانه‌ای شد، جایزه تعیین می‌کردند که من بازداشت شوم، رکوردار کلاهبرداری دنیا شدم، تهدید به کشته شدن در زندان شدم و هر روز یک روشنفکر علیه من مقاله نوشت و شاید فقط رعایت قانون برای من بود و دیگران معصوم بودند.

ب-ز با اشاره به کمیته پیگیری پرونده خود گفت: برخی هم به اسم کمیته پیگیری پرونده من خود را مهم جلوه می‌دهند، مطالب نادرستی گفتند در حالیکه آگاهی نداشتند، حتی یکی از آنها با این شیوه بدهی معوق خود را به تأخیر انداخت و این در حالی بود که این افراد کسانی بودند که حتی اجازه ورود به دادسرا هم نداشتند.

متهم خطاب به قاضی گفت: قربان من به هیچ گروه، حزب و شخصی متصل نیستم، نه رشوه دادم و نه باج و بعضاً مورد زورگیری قرار گرفتم و سکوت کردم، آنچه من را متمایز کرده این است که با علم روز پیشرفته‌ام و یک تاجر حرفه‌ای و آگاه به امور هستم بنابراین از عملکرد خود دفاع می‌کنم و مسئولیت کارهای خود را گردن می‌گیرم، چرا که فعالیت اقتصادی من شفاف است.

ب-ز: از محل نگهداری‌ام در ۲ سال گلایه دارم، من واقعاً بی‌گناهم/ قاضی: به وقتش درباره امکاناتی که داشتی صحبت می‌کنیم

متهم پرونده فساد نفتی در دادگاه نسبت به محل نگهداری خود اعتراض کرد اما قاضی صلواتی گفت: به وقتش درباره امکاناتی که در اختیارت بود توضیح می‌دهیم.

متهم نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: وقتی می‌گویند من ۳۰ میلیارد پول گرفته‌ام همه باور می‌کنند اما وقتی می‌گویند فلان مبلغ پرداخت کرده‌ام حتی اسناد و مدارک را هم زیر سوال می‌برند، من اگر قصد کلاهبرداری داشتم با وجود امکاناتی که در خارج از کشور داشتم چرا باید در داخل ایران سرمایه‌گذاری می‌کردم؟ در مسیر کار کارشناسی از آبدارچی و تایپیست کمک گرفتم، کسانی که حتی کار خود را به زور انجام می‌دهند.

وی افزود: ما در این کیفرخواست به غیر از فقر علمی و کارشناسانه با تغییر واژه‌ها مواجه هستیم، من ۲ سال است در زندان هستم.

در این لحظه قاضی با نشان دادن تعدادی پرونده خطاب به متهم گفت: اینها یک دهم از نامه‌هایی است که برای دادگاه فرستاده‌ای، آنوقت اعمال شاقه؟ ما به وقتش از امکاناتی که در اختیار شما قرار گرفته حرف خواهیم زد.

وی افزود: تحریم شدن من توسط خزانه‌داری آمریکا، اروپا و انگلستان به خاطر خدمات من به جمهوری اسلامی بود، این کیفرخواست دارای ایرادات زیادی است و اصلاً صورت مسئله ندارد، بازپرس به جای بازجویی از من به حرفهای دیگران توجه کرده، کمتر از ۴۰ بار از من بازجویی کرده‌اند که ۲۰ بار آن پشت درب سلول همان جای خوبی که می‌گویید بوده و برگه آوردند تا پر کنم، با کاری که کرده‌اند نه در ایران جا دارم و نه در خارج از کشور.

در این لحظه قاضی خطاب به متهم گفت: شما علیه هر شخص حقیقی یا حقوقی با هر پست و مقامی شکایت دارید می‌توانید از طریق وکلا شکیات خود را مطرح کنید.

وی از ملاقاتی که در تاریخ ۲ بهمن‌ماه سال ۹۲ با معاون اول قوه قضاییه و دادستان تهران داشت سخن گفت و افزود: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای و جعفری دولت‌آبادی در همین سلول چند متری که یک گوشه‌اش توالت و یک گوشه‌اش تخت است به دیدن من آمدند و با من صحبت کردند و گفتند که «به نحوی این تسویه‌حساب‌ها را انجام بده و این سر و صداها را بخوابان». متأسفانه وزارت نفت به کارمندان خود هم رحم نمی‌کند و ناآگاهی های خود را به گردن آقای (ج) انداخته.

در این لحظه قاضی خطاب به متهم گفت: از خودت دفاع کن.

و متهم گفت: آخر آدم دلش می‌سوزد. من از عملکرد خود دفاع می‌کنم و می‌گویم که واقعاً بی‌گناهم.

ساعت ۱۰:۲۶ دقیقه بود که متهم خطاب به قاضی گفت: خسته‌تان کردم و قاضی با لبخند پاسخ منفی داد.

وی ادامه داد: من در عملکرد خود تخلفی ندارم ، یک متخلف که اینهمه همکاری انجام نمی‌دهد، همه تخلفات مربوط به وزارت نفت است و طبیعتاً کسی که بلد نیست کار کند سرش کلاه می‌رود.

ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه متهم مجدداً خطاب به قاضی گفت: قربان خسته نشدید؟

قاضی گفت: نه، خودت خسته شدی؟

که متهم پاسخ منفی داد.

متهم در ادامه گفت: ۴ وزیر موقع پرداخت یارانه دل‌درد می‌گیرند.

قاضی گفت: توهین نکنید

متهم گفت: دل‌درد که توهین نیست

ب-ز: موضوع وصول پول نفت نیست بلکه نداشتن حساب بانکی برای وصول است

متهم پرونده فساد نفتی گفت: موضوع پرونده من وصول پول نفت نیست بلکه نداشتن حساب بانکی برای وصول است.

ب ز در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: دادسرای ایران صلاحیت بررسی وجوه بانک مالزی را ندارد و اصلاً به دادسرا ربطی ندارد آن بانک پول خود را از کجا آورده است. از طرف دیگر عملیات یک بانک در مالزی چه ارتباطی به اخلال در نظام اقتصادی ایران دارد؟

وی افزود: متأسفانه با دادن آدرس‌های غلط به بازپرس او را فریب دادند. هیچ کس تاکنون در دنیا این همه خلاف را نفهمیده بود و فقط اینها نخبه اقتصادی در آمدند و فهمیدند.

وی تأکید کرد: موضوع وصول پول نفت نیست بلکه نداشتن حساب بانکی برای وصول است.

در ادامه دادگاه قاضی صلواتی به متهم تذکر داد که شما حق توهین به شخصی را ندارید و اگر قرار است اسم شخصی برده شود در یک جلسه با حضور آن شخص موضوعات بررسی می‌شود که متهم در پاسخ به قاضی گفت: من توهین نکردم.

وکیل متهم: امروز ۴۴ صفحه از ۲۰۰ صفحه دفاعیات موکلم تقدیم دادگاه شد

وکیل متهم فساد نفتی گفت: امروز ۴۴ صفحه از ۲۰۰ صفحه دفاعیات موکلم تقدیم دادگاه شد و یک فضای خوب برای وجدان‌های آگاه ترسیم شد و موکل من تلاش کرد با یک زبان مشترک طرفین دعوا را به گوش دادن دفاعیات فراخواند.

رسول کوهپایه‌زاده وکیل متهم نفتی پس از پایان دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز پس از دو سال شنیدن اتهامات مختلف از سوی افراد مختلف و نهادهای مسئول و غیرمسئول نوبت به موکل من رسید تا از خودش دفاع کند.

وی ضمن ابراز رضایت از روند برگزاری دادگاه گفت: خوشبختانه صحبت موکل من قطع نشد و وی در یک فضای آرام دفاعیات خود را ارائه داد.

کوهپایه‌زاده با تأکید بر اینکه دفاعیات امروز قسمت مهم و عمده‌ای از واقعیت را روشن خواهد کرد گفت: وظیفه اهالی رسانه است که همانطور که کیفرخواست را با جزئیات، دقت و وسواس خاص خود منتشر کردند با همان دقت و رعایت بی‌طرفی دفاعیات موکل من را منتشر کنند تا افکار عمومی صحبت‌های موکل من را هم بشنود.

وی ادامه داد: امروز ۴۴ صفحه از ۲۰۰ صفحه دفاعیات موکلم تقدیم دادگاه شد و یک فضای خوب برای وجدان‌های آگاه ترسیم شد و موکل من تلاش کرد با یک زبان مشترک طرفین دعوا را به گوش دادن دفاعیات فرا خواند.

وی ادامه داد: اگر همین روند طی شود و دستگاه قضایی با همین استدلال پیش رود امیدوارم آنچه واقع ماجرا است مشخص شود.

وکیل متهم نفتی تصریح کرد: من به عنوان یک فرد حقوقی از مجموعه دفاعی که شد لذت بردم و امیدوارم این دفاع به کشف واقعیت کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه جلسه بعدی و حتی جلسات بعدی به ادامه دفاعیات موکلم می‌گذرد گفت: قسمت عمده‌ای از دفاعیات را خود موکل نوشته بود چرا که بحث تخصصی است و من تنها اصلاحات جزئی از باب چارچوب حقوقی انجام دادم.

وی در خصوص حضور کارشناسان رسمی دادگستری گفت: من امروز دیدم که دو نفر در جایگاه کارشناسان هستند. نمی‌دانم کارشناسان رسمی دادگستری بودند و یا کارشناسان بانک مرکزی اما صحبت همیشگی ما این بوده که کارشناسان بانک مرکزی چون ذی‌نفع هستند صلاحیت اظهارنظر را ندارند.

نفتی‌ها می‌گویند ما پول نریختیم اما خودشان شماره حسابی به ما ندادند/ شرکت HK تحریم است

متهم پرونده فساد نفتی گفت: مسئول امور حقوقی وزارت نفت می‌گوید ب-ز یک سنت هم به حساب ما پول واریز نکرده است، آیا شما شماره حسابی داده‌اید که به آن پول واریز کنم؟

متهم نفتی در ادامه دفاعیات خود خطاب به قاضی گفت: برای واریز پول به حساب یک شرکت در یک بانک ۲ راه وجود دارد، راه اول این است که پول را در گونی بریزیم و تحویل بانک دهیم و راه دوم هم این است که پول را به حساب کارگزار بانک واریز کنیم، واریز وجه به حساب کارگزار به معنی واریز پول‌ها به حساب بانک و مشتری است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید اعلام می‌کرد که شرکت SCT کارگزار بانک مالزی است اما چون سوال بازپرس اشتباه بوده طبیعتاً پاسخ نیز اشتباه بوده است، نکته جالب اینجاست که بانک مرکزی از این موضوع مطلع بود اما سکوت کرد، اگر مطلع نبود ۱٫۵ میلیون یورو را به حساب SCT نمی‌ریخت.

وی ادامه داد: ایران در ترکیه و چین حساب دارد و از این حساب‌ها فقط و فقط برای واردات استفاده می‌شود یعنی نه می‌توان پول ریخت و نه می‌توان پول برداشت، مثلاً نفت را به هند می‌دهیم و برنج می‌گیریم و از آنها می‌خواهیم مبلغ این حساب کم شود. در واقع خواسته آنها این است که برای بانک مرکزی در یک بانک فرست‌کلاس در یکی از کشورهای خارجی باز کنم و آنها پول را به آن بانک انتقال دهند و هرجا خواستند منتقل کنند و کارمزد هم ندهند.

متهم نفتی تاکید کرد: وزیر نفت می‌گوید من جای پول‌ها را نشان دهم، اما وقتی وکلای من می‌گویند حاضریم ضمانتنامه صادر کنیم می‌گویند باید بانک مرکزی تائید کند که این پول‌ها مربوط به فروش سلاح یا هروئین نباشد.

وی گفت: از طرفی می‌گویند شرکت HK تحریم است و فقط بانک‌های فرست‌کلاس می‌توانند کار انجام دهند، شما که می‌دانید HK تحریم است چرا این حرف‌ها را می‌زنید؟ مسئول امور حقوقی وزارت نفت می‌گوید زنجانی یک سنت هم نریخته، آیا شما حسابی داده‌اید که به آن پول واریز کنم؟

متهم نفتی تاکید کرد: بخاطر اینکه قدرت خارجی خود را به اثبات برسانم مبلغ ۱۹۶۸ میلیون یورو ضمانتنامه به ذی‌النفعی HK از یک بانک معتبر صادر شده است که فکر می‌کنم دوشنبه یا سه‌شنبه به دست شما برسد.

نفت را به هرکسی داده‌اید پولش را هم از او تحویل بگیرید/تحریمم توسط آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا به خاطر خدماتم به ایران بود

متهم پرونده نفتی افزود: اقتصاد را باید اقتصاددانان ارزیابی کنند و با اطلاعات سنتی قابل قضاوت نیست. تحریم شدن من توسط خزانه‌داری آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا به خاطر خدماتم به جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ب-ز در ادامه دفاعیات خود گفت: اگر قادر به حل مشکل خود نیستید و آن را تحت عنوان فساد به قوه قضاییه ارجاع می‌دهید حداقل اجازه دهید شفاف‌سازی شود، هیچکس نمی‌داند چه اتفاقی افتاده و همه اطلاعات خود را از رسانه‌ها می‌گیرند و هرچه دروغ و تهمت و افترا است عنوان می‌کنند تا دعوا را به سود خود اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های اقتصادی خود توکل به خدا، علم و دانش اقتصادی روز، انسانیت و جوانمردی و درستی را سرلوحه قرار داده بود، افزود: عملکرد اقتصادی من آنقدر شفاف و حرفه‌ای است که قابل نقد نیست. حرفه‌ای‌ها و اقتصاددان‌ها می‌دانند که مبلغ ۲ میلیارد یورو برای مجموعه‌ای به بزرگی مجموعه من پول خردی بیش نیست.

این پرونده را دنیا قضاوت می‌کند و اقتصاددانان به این کیفرخواست لبخند می‌زنند. در این کیفرخواست به جز فقر علمی شاهد تغییر واژه‌ها هستیم.

متهم پرونده نفتی افزود: اقتصاد را باید اقتصاددانان ارزیابی کنند و با اطلاعات سنتی قابل قضاوت نیست. تحریم شدن من توسط خزانه‌داری آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا به خاطر خدماتم به جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ب-ز ادامه داد: آقای دیوید کوئن خزانه‌دار آمریکا ۸ دقیقه درباره عملکرد من حرف زده و گفته ما در خنثی‌سازی اقدامات ایران از طریق ب-ز بی‌رحمانه برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: تمام این کیفرخواست درباره فعالیت‌های بانک مالزی است در حالی که بررسی فعالیت‌های بانک مالزی در صلاحیت این دادسرا نیست و اطلاعاتی از آن ندارد. این کیفرخواست اصلا صورت مسئله ندارد و بازپرس موجبات تحریم را ندیده و یک‌طرفه وارد مسائل فنی شده است.

شرکت نفت از خرداد ۹۱ تا دی‌ماه سال ۹۱ با من فعالیت داشته است. در صورتی که بیش از ۸۰ شرکت من از سال ۸۰ تا ۹۰ کار می‌کردند و فقط ۲۲ فروند هواپیمای من خرداد ۹۰ در فرودگاه نشست و آن موقع وزارت نفت اصلا من را نمی‌شناخت.

رئیس دادگاه در واکنش به اظهارات ب-ز درباره بازپرس پرونده گفت: بازپرس این پرونده ۱۰ سال است پرونده‌های مهم را رسیدگی می‌کند و دانشجوی دکتراست. شما حق ندارید توهین کنید و اگر لازم باشد از بازپرس دعوت می‌کنیم تا پاسخ شما را بدهد.

متهم پرونده نفتی در ادامه ارائه دفاعیات خود اظهار کرد: هیئت وزیران در تاریخ هفتم تیرماه سال ۹۱ مصوبه‌ای را صادر می‌کنند و قرار می‌شود بانک مرکزی از منابع خود و از محل ۱۴٫۵ درصد که در شرکت نیکو بوده، سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که شرکت نیکو در تحریم به سر می‌برد شرکت جدیدی تاسیس و حساب آن در بانک مالزی افتتاح می‌شود.

وی اضافه کرد: وزارت اطلاعات نامه‌ای به وزارت نفت می‌دهد و می‌گوید تکلیف هزار کشتی که در دریا و برای انبار نفت استقرار دارد مشخص کند و چون این کشتی‌ها فاقد پرچم بودند، احساس خطر می‌شود.

متهم ادامه داد: تصمیم گرفته می‌شود بار این کشتی‌ها به همان شکل فروخته شود اما چون بارها به چین فروخته و عودت داده شده بود، کسی حاضر نبود بخرد. من با ارتش چین به خاطر ارتباطاتی که داشتم صحبت کردم و توانستیم بارها را در انبارهای آنجا خالی کنیم. این کشتی‌ها بیش از ۳ سال بود روی دریا قرار داشت و ۳ متر خزه بسته بود تا جایی که وزیر نفت دستور داده بود این محموله‌ها در دشت مدفون یا سوزانده شوند اما اعلام کرده بودند که با آتش زدن محموله‌ها امکان سوختن روستاه‌ها هم وجود دارد لذا اعلام می‌شود شرکت ISO محموله را خریداری و به انبارهای چین، مالزی و دوبی انتقال دهد.

وی توضیح داد: برای انجام این پروسه باید به عنوان خریدار برات صادر می‌کردم لذا شرکت HK پیش‌فاکتوری را صادر و در قبال فاکتور شماره حساب بانکی مالزی خود را اعلام می‌کند و با ارسال بار به چین و مالزی متوجه شدیم فرستنده نفت و گیرنده یکی است در حالی که محموله را شرکت ISO خریداری کرده بود.

متهم ادامه داد: در ارتباط با همین مسئله اختلافی بین شرکت نیکو و اداره بین‌الملل نفت پیدا شد و اداره بین‌الملل مدارک را به شرکت نیکو تحویل نمی‌داد لذا بارها طبق قانون در انبار گمرک مالزی و چین تخلیه شد و هیچ مدرکی برای ترخیص ارسال نشد.

وی افزود: من بعد از ۳ ماه مبلغ ۵۰ میلیون دلار هزینه انبارداری را به شرکت HK پرداخت کردم و نگهداری محموله در انبارهای گمرک چین و مالزی ۲ ماه دیگر تمدید شد.

بابک زنجانی گفت: این در حالی است که بارها در جلسه با وزارت نفت دستور داده شده بود که مدارک را بدهم و بارها را برگردانم اما به رغم مصوبات مدارک تحویل شرکت نیکو نشد و تصمیم دیگری گرفته شد مبنی بر اینکه شرکت ISO بابت برات‌هایی که صادر شده مبلغ را به حساب شرکت HK واریز و بعد مدارک را تحویل بگیرد.

متهم ادامه داد: وزیر نفت مرا صدا زد و گفت تو پول را واریز کن و من مدارک را به تو تحویل می‌دهم، لذا دستور دادم مبلغ ۱٫۹ میلیون یورو به حساب HK واریز نشد اما باز هم مدارک تحویل نشد.

وی ادامه داد: در تاریخ دی‌ماه سال ۹۱ بانک مالزی از سوی اتحادیه اروپا، خزانه‌داری انگلیس و آمریکا تحریم شد. در تاریخ بهمن ۹۱ بارهای انبار چین فروخته و مقرر می‌شود که از ۱٫۹ میلیون یورو فقط ۱٫۲ میلیون یورو به من مدارک داده شود.

۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۹۲ وزیر نفت دستور می‌دهد تفاهمنامه‌ای بین شرکت HK و بانک مالزی منعقد شود و برای خروج از تحریم تلاش‌هایی صورت گیرد. در این تفاهمنامه قرار شد به من به عنوان ضامن قرارداد چک ارزی به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۶ میلیون یورو بدهند و من نیز در قبال آن یک زمین معرفی کنم که زمین واقع در خیابان ایران زمین را معرفی کردم که در کارشناسی‌های صورت گرفته که یکی از کارشناسان آن یکی از وزرای قدیم کشور بود، این زمین یک هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان ارزیابی شد.

وی ادامه داد: من نیز با آقای م.ش تفاهمنامه‌ای امضا کردم تا او محموله‌های نفتی را به فروش برساند و بابت فروش درصد دریافت کند اما این امر مستلزم آن بود که مدارک بار را تحویل دهند که تا به امروز هیچ مدرکی از شرکت نفت و نیکو نگرفته‌ام.

متهم پرونده نفتی ادامه داد: با تغییر دولت وزیر نفت جدید اعلام کرد که تفاهمنامه وزیر قبلی اعتباری ندارد و از قوه قضائیه خواست که مرا ممنوع‌الخروج کند و دستگاه قضایی  در تاریخ ۹ دی سال ۹۲ مرا بازداشت کرد. در حالی که این کار خلاف قرارداد صورت گرفت و من ۵ ماه زودتر بازداشت شدم چون چکی که داده بودم مربوط به ۵ ماه آینده بود.

من نیز به دنبال این قضیه در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال ۹۳ وکالت بلاعزل برای انتقال اموالم به وزارت نفت صادر کردم و تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان از اموال خود را انتقال داده‌ام.

متهم پرونده نفتی گفت: با توجه به اینکه هیچ باری تحویل نگرفته‌ام اعلام کرد بار را به هرکس تحویل دادید از او تحویل بگیرید. من نه باری تحویل گرفتم و نه باری تحویل دادم که بخواهم پاسخگو باشم. بلکه شرکت نفت باید مدارک را به شرکت HK تحویل دهد تا آنها نیز مدارک را به من برسانند اما شرکت HK هیچ مدارکی دریافت نکرده است.

انتهای خبر