شایعه ای که سرانجام رنگ واقعیت گرفت/ حکم مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس صادر شد

طی حکمی از سوی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی ویژه اقتصادی کشور، جمشید تقی زاده به عنوان مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ارس منصوب شد.

اختصاصی /موفقیت بزرگ اصولگرایان / ضرب نام تقی زاده به عنوان هفتمین مدیرعامل منطقه آزاد ارس

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، همانطورکه پیش از این طی خبری در هفته پیش در همین پایگاه خبری اعلام شده بود، سرانجام شایعه تغییر عرب باغی رنگ واقعیت به خود گرفت و امروز خبر رسید که مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل ارس روزیکشنبه هفته آینده با حضور محمد معزالدین معاون اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جلفا برگزار خواهد شد .

در حکم انتصاب اکبر ترکان رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور  خطاب به مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس آمده است:

جناب آقای جمشید تقی زاده

به استناد ماده ۶ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری -صنعتی و با توجه به تفویض اختیار ریاست محترم جمهوری، نظر به سوابق و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس ممصوب میشوید.

برنامه ریزی و مدیربت در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گسترش و تسهیل صادرات  و سرمایه گزاری و همچنین فراهم سازی زمینه های مناسب جهت اشتغال و فناوری های منطقه و حضور فعال در بازارهای منطقه ای و جهانی و همچنین ارتقای سطح اشتغالی و مشارکت جامعه و مردم در برنامه های توسعه و پیشرفت منطقه از مهمترین وظابفی هست که از جنابعالی انتظار می رود و ضمن تعامل و هماهنگی با دبیرخانه شورا، اعضای محترم هیات مدیره سازمان و بهره گیری از تجارب مناطق آزاد تجاری صنعتی موفق دنیا در انجام بهینه آن مساعی لازم را معمول دارند.

اکبر ترکان

همچنین در متن نامه اکبر ترکان به مدیرعامل سابق منطقه آزاد ارس آمده است:

جناب آقای محسن خادم عرب باغیمصاحبه عرب باغی ارس

سلام علیکم  ضمن سپاس وقدردانی از زحمات بی شائبه جنابعالی در طول مدت تصدی پست مدیر عاملی سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس امیدوارم به عنوان عضو هیات مدیره آن سازمان مساعی خود را جهت اعتلای هر چه بیشتراهداف و راهبردهای منطقه به کار گیرید.

توفیق روز افزون حضرتعالی را از درگاه ایزد منان خواستارم.

اکبر ترکان

سوابق مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس :

جمشد تقی زاده اهل شهرستان مرند بوده و تیرماه سال گذشته به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس جایگزین شهاب‌الدین بی‌مقدار شده بود.

وی که از مدیران باسابقه و مجرب کشور و استان به شمار می رود، دارای مسوولیت هایی در سطح ملی از جمله ریاست هیات مدیره سازمان صندوق بازنشستگی کشور و عضو هیات رییسه این سازمان، معاون سازمان تربیت بدنی، مدیر عامل شرکت نوسازی ساختمان ایران ، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری وزارت کشور و رییس کنفدراسیون آسیا اشاره کرد .

از دیگر سوابق مدیریتی تقی زاده میتوان به مدیرکل تربیت بدنی استانهای تهران و آذربایجانشرقی؛ عضویت در هیت مدیره باشگاه ماشین سازی تبریز ، شهردار میانه ، فرماندار میانه، مدیریت آتش نشانی و امور ایمنی استان آذربایجانشرقی اشاره کرد.

جمشید تقی زاده، هفتمین مدیر عامل منطقه آزاد ارس از زمان آغاز فعالیت رسمی این سازمان در سال ۱۳۸۴ محسوب می‌شود.

میلانی، نماینده سابق تبریز نخستین مدیر منطقه آزاد ارس است که چند ماه پس از انتصاب به دلیل اعتراض به مصوبه محدوده منطقه آزاد ارس استعفا داد.

علی جلیلی که قائم مقام میلانی نیز بود دوم اردیبهشت ۱۳۸۵ به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس انتخاب و بیش از ۱٫۵ سال در این سمت مدیریت کرد تا اینکه بیست و سوم مهرماه ۱۳۸۶ عباس رنجبر، فرماندار شهرستان مرند به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس انتصاب شد.

رنجبر هم بهمن ۱۳۸۹ صندلی مدیریتی منطقه آزاد ارس را به علیرضا مقیمی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و نیاوران تحویل داد، اما مقیمی بیش از یک سال نتوانست در این پست مدیریت کند و خرداد ۱۳۹۰ توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت به اتهام مسائل مالی دستگیر شد که منطقه آزاد ارس چند ماه بدون متولی اداره شد و در این مدت صادق نجفی همزمان با داشتن پست مدیریتی بازرگانی آذربایجان‌شرقی سرپرستی اداره منطقه آزاد ارس را نیز به بر عهده داشت تا اینکه مهر ۱۳۹۱ به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس انتصاب شد.

محسن خادم عرب باغی نیز از مهرماه ۹۲ مسولیت منطقه آزاد را بر عهده گرفته بود.

این در حالیست که متاسفانه طی این مدت، ثبات مدیریتی در راس ارس مورد خدشه جدی بوده و سردرگمی در امر سیاستگذاری و سرمایه گذاری و همچنین هدر رفت فرصتها را موجب شده است.

عرب باغی در یک سال گذشته علی رغم تغییرات گسترده در بدنه مدیریتی این سازمان، ولی هیچ وقت نتوانست ثبات مدیریتی را در این مجموعه حاکم کند و حتی تیم اولیه خود را نیز از گزند تغییر و جابجایی مصئون نگذاشت. وی آخرین حکم خود را دیروز و در آخرین روزهای حضورش در راس این سازمان برای سرپرست جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی این منطقه زده بود.

برکناری دوتن از مدیران اصلاح طلب استان از سمت معاونت در این مطقه، از جمله مواردی بود که مورد انتقاد برخی اصلاح طلبان و حامیان دولت در استان قرار گرفت.

گفتنی است علی رغم انتشار خبر تغییر عرب باغی برای اولین بار توسط اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان) در هفته گذشته ولی برخی رسانه های نزدیک به وی و روابط عمومی ارس، از ادامه حضور وی در راس این سازمان خبر داده بودند و خود وی نیز چند روز پیش در مصاحبه با خبرنگاران ضمن رد شایعه برکناری خود، عدم دسترسی برخی افراد به منافع شخصی از طریق ارس را عامل اصلی بروز این شایعه ها دانست و با بیان اینکه سوء استفاده از بیت المال برای اهداف شخصی مغایر با قانون اساسی و ارزش های انقلاب است، گفت: تا زمانی که در منصب مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس هستم دست فرصت طلبان و فعالان انتخاباتی از هرگونه سوء استفاده کوتاه خواهد بود.

منطقه آزاد ارس یکی ازمناطق بزرگ اقتصادی و تجاری کشور و از سازمانهای مهم اقتصادی در حوزه مدیریتی استان آذربایحان شرقی و شمال غربی ایران در محدده جغرافیایی شهرستان جلفا  قرار دارد که بعدا بخش هایی از شهرستان کلیبر و خداآفرین نیز به آن اضافه شد.

خبر قبلی در این خصوص: