به بهانه سومین سال شروع به کار استاندار آذربایجان شرقی

کدام وعده استاندار تا کنون محقق شده است؟

حال دو سال از آن روزها و آن شعارها گذشته است و استاندار با فراز و فرودهای بسیاری درادامه مسیر خود روبرو بوده است که انتصاب مدیران در سال اول مدیریتش در آذربایجان شرقی را می توان بزرگترین چالش پیش روی وی برشمرد، چالشی که در سال دوم مدیریتش نیز رهایش نکرد و باعث شد که بسیاری از امور تحت الشعاع این موضوع قرار گیرد.

image_pdfimage_print

«اسماعیل جبارزاده» در سال ۱۳۳۹ در شهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی به دنیا آمد. دوران تحصیل را در این شهر سپری کرد و با عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدتی را در جبهه های جنگ و دفاع از آب و خاک و کیان این کشور پرداخت. او هم مانند بسیاری دیگر از سرداران و مدیران ارشد استان، در لشکر همیشه سرافراز عاشورا سابقه فعالیت دارد.

جبارزاده که ۱۶ سال از عمرش را به عنوان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی سپری کرده بود چهره ناآشنایی برای مردم تبریز و آذربایجان به شمار نمی آمد و همواره با چهره ای معتدل، جدی و منطقی ظاهر شده است و مردم تبریز و ارگان‌های دولتی از دوران فعالیت او خاطرات خوبی در ذهن خود دارند. معرفی جبارزاده به عنوان استاندار آذربایجان شرقی از جمله آخرین استانداران انتخاب شده از سوی دولت تدبیر و امید به شمار می رفت هرچند که به گفته منابع موثق او گزینه اصلی شخص رییس جمهور برای سکانداری این استان بود که بدون تردید این چنین حمایتی از سوی رئیس جمهور می تواند پشتوانه محکمی برای پیشبرد برنامه ها واهداف در استان باشد.

اکنون دو سال از وقتی که او در مجتمع پتروشیمی تبریز سکان آذربایجان شرقی را ازاحمد علیرضا بیگی تحویل گرفت می گذرد. می دانیم که آذربایجان شرقی به دلیل وضعیت ژئوپولوتیکی و حساسیت هایی که تنها منحصر به این استان است همواره به عنوان یکی از استان های حساس مورد توجه دولت ها قرار گرفته است به همین دلیل انتخاب استاندار برای این استان یکی از حساس ترین کارهایی است که می شود برای این استان انجام داد.

به هر حال جبارزاه ۱۳ آبان سال ۹۲ در حالی به سمت عمارت تاریخی استانداری آذربایجان شرقی حرکت کرد که انتظارهای بسیاری را نیز با خود حمل می نمود چرا که در روز معارفه اش وعده های دهن پر کن بسیاری همچون ما آمده ایم آذربایجان شرقی ؛ سر ایران را به جایگاه واقعی خود برسانیم را داده بود.

حال دو سال از آن روزها و آن شعارها گذشته است و استاندارمان با فراز و فرودهای بسیاری درادامه مسیر خود روبرو بوده است که انتصاب مدیران در سال اول مدیریتش در آذربایجان شرقی را می توان بزرگترین چالش پیش روی وی برشمرد، چالشی که در سال دوم مدیریتش نیز رهایش نکرد و باعث شد که بسیاری از امور تحت الشعاع این موضوع قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی در روز معارفه اش سه موضوع مهم را که رییس جمهور نیز در وعده های انتخاباتی اش به آن تاکید داشت اولویت اصلی خود در استان برشمرد که احیای دریاچه ارومیه، ایجاد فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی و جذب سرمایه های بخش خصوصی بودند.

حال دو سال از شروع فعالیت استاندار آذربایجان شرقی گذشته است هرچند این وعده ها بسیار بزرگ و اساسی بودند اما بدون تردید حرکت دولت در این مسیر در میزان محقق شدن آنها که از مهترین دغدغه های مردم شمالغرب کشور نیز به حساب می آیند بی تاثیر نبود.

دریاچه ارومیه       احیاء دریاچه ارومیه

همگیمان به یاد داریم که دولت تدبیر و امید در اولین نشست هیات دولت پیرامون احیای دریاچه ارومیه به بحث پرداخت و آن را در اولویت برنامه های خود قرار داد جبارزاده نیز در اولین سخنرانی خود، پس از دریافت حکم استانداری آذربایجان‌شرقی همین راه را ادامه داد و اظهار کرد: به عنوان نماینده‌ی دولت در آذربایجان‌شرقی همانند دولت که در اولین جلسه، به بحث احیای دریاچه‌ی ارومیه توجه کرد؛ احیای دریاچه‌ی ارومیه در اولویت برنامه‌های من قرار دارد.

اکنون حال بد دریاچه ارومیه که از هزاران سال پیش برای ایرانیان منشا حیات و زندگی محسوب می‌شد و از قداست خاصی برخوردار بوده است نشان از محقق نشدن اولین وعده استانداردرآذربایجان شرقی می دهد؛ بعد از گذشت دو سال نگاه به احیای دریاچه ارومیه از یک نگاه امنیتی به یک نگاه اجتماعی و علمی تغییر کرده و مسئولان عالی رتبه کشوراز معاونان رئیس جمهور گرفته تا وزیر بارها از وضعیت بحرانی این دریاچه بازدید کرده اند.

به هر حال اکنون دو سال از وعده استاندار و اولین مصوبه دولت تدبیر و امید که مربوط به احیای دریاچه ارومیه بود گذشته است و ما هنوز شاهد جان دادن دومین دریاچه بزرگ آب شور در جهان می باشیم ومی دانیم که کوچکترین بی توجهی سبب قطع شدن آخرین نفسهای این دریاچه خواهد شد.

فرهنگستان زبان       ایجاد فرهنگستان زبان ترکی

دومین وعده جبارزاده در روز معارفه اش ایجاد فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی بود که البته این وعده به دنبال قولی که حسن روحانی در سفر انتخاباتی اش به آذربایجان شرقی داده بود اتفاق افتاد. این وعده انعکاسهای بسیاری در شبکه های اجتماعی و بین مردم به بار آورد چرا که این نخستین بار بود که یک استاندار در کنار اولویت‌های سیاسی و اقتصادی خود، از اولویتی فرهنگی آن هم در حوزه‌ی زبان ترکی سخن می‌گفت.

چندی بعد و در اولین سفر استانی رئیس دولت تدبیر و امید به آذربایجان شرقی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان توسط وی و وزیر فرهنگ و ارشاد در خانه تاریخی پروین اعتصامی تبریز افتتاح شداما فعالان فرهنگی آذربایجان در شبکه های اجتماعی به این خبر واکنش های تند و منفی نشان دادند و با اعتراض شدید به این روند از تغییر تحقق وعده مهم و انتخابابی روحانی سخن گفتند و آن را توهین به شعور و فرهنگ و تمدن مردم آذربایجان دانستند چرا که به نظر می رسد این بنیاد به جای تحقق وعده انتخاباتی روحانی مبنی بر اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و تشکیل فرهنگستان ترکی آذربایجانی افتتاح شده است تا شاید این گونه تحقیرانه به وعده ها و انتظارات مردم آذربایجان پاسخ داده شود.

این دومین وعده و اولویت جبارزاده در جلسه معرفه اش بود که اینگونه تحقق یافت !

پروژه عمرانی کارخانه ارس خبرنگاران  جذب سرمایه های بخش خصوصی

جذب سرمایه های بخش خصوصی سومین اولویت استاندار آذربایجان شرقی بود که در آئین معارفه اش بر آن تاکید کرده بود. جبارزاده با تاکید بر ضرورت ورود سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و مردم به اقتصاد استان اظهار کرده بود:ظرفیت ها و پتانسیل های صنعتی و اقتصادی زیادی در آذربایجان شرقی وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

جبارزاده در آئین معارفه اش گفت: آمده ام با همکاری نماینده ولی فقیه در استان زمینه تسریع ورود سرمایه های بخش خصوصی به استان را فراهم کرده و از مهاجرت سرمایه گذاران استان جلوگیری کنم؛ با همکاری تمام ۱۹ نماینده مردم استان در مجلس برای فراهم کردن زیربنای توسعه استان از طریق افزایش سهم استان در بودجه و اعتبارات ملی اقدام خواهم کرد.

وی همواره در دوسال گذشته تاکید کرده است :باور قلبی ما این است که هر چه دست دولت را از بخش اقتصاد بیرون بکشیم موفق‌تر خواهیم بود و بر این اساس انتظار داریم اقتصاد را بخش خصوصی در دست بگیرد و اداره کند.

جبارزاده با بیان این که امروزهیچ مدیر استانی بنای مخالفت با بخش خصوصی را نداردگفته بود: ما به عنوان مدیریت استان زمینه تاثیرگذاری اتاق در بخش اقتصادی را فراهم می‌کنیم .

می دانیم که یکی از اصلی ترین عوامل توسعه هر استانی وجود بخش خصوصی توانمند در آن منطقه می باشد و آذربایجان شرقی نیز از این مهم به دور نمی باشد وجود واحدهای مختلف صنعتی و تجاری در استان این منطقه را در زمره استان های اقتصادی کشور قرار داده است که البته اکثر این تلاش ها به سبب همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی در طی دو سال گذشته تلاش کرده است تا اعتماد از دست رفته بخش خصوصی را باز گرداند و به همین خاطر به سرمایه گذاران بخش خصوصی وعده داد از جانب دولت خیالشان جمع باشد چرا که حداکثر حمایت ها از آنان صورت خواهد گرفت.

حال مردم آذربایجان که در طول تاریخ با فراز و فرودهای بسیاری روبرو بوده اند و تا کنون مسئولان بسیاری را از استانشان بدرقه کرده اند منتظرند تا ببینند استاندار آذربایجان شرقی در سومین سال فعالیتش چه خواهد کرد و گونه به وعده هایش جامه عمل خواهد پوشاند./آسا خبر

انتهای خبر