تجمع قانونی دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به توهین به مردم آذربایجان برگزار شد +تصاویر

جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه تبریز ظهر امروز (سه شنبه) با پرپایی تجمعی قانونی، در داخل این دانشگاه اعتراض خود را به اهانت پخش شده برنامه ی فیتیله در شبکه دو سیما اعلام کردند.

image_pdfimage_print

جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه تبریز ظهر امروز (سه شنبه) با پرپایی تجمعی قانونی، در داخل این دانشگاه اعتراض خود را به اهانت پخش شده برنامه ی فیتیله در شبکه دو سیما اعلام کردند.

به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان)، دانشجویان دانشگاه تبریز در ابتدای این تجمع که با مجوز رسمی دانشگاه تبریز و از ساعت ۱۲ ظهر و در مقابل تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد، با در دست گرفتن بنر و پلاکاردهایی و با سردادن شعارهایی خواستار برخورد جدی و قانونی مسئولان با عوامل بی حرمتی و اهانت به مردم آذربایجان شدند.

گفتنی است حضور تمامی طیف های دانشجویی در این تجمع اعم از بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی  در کنار هم از نکات جالب این تجمع بود.

در ادامه این تجمع، دانشجویان دانشگاه تبریز که تعداد آن ها بیش یک هزار نفر بود به سالن شهید شفایی رفته و به سخنرانی های نمایندگان دانشجویان گوش دادند.

نمایندگان دانشجویان در سخنان خود با مرور تاریخ اهانت های انجام شده از سوی رسانه ها در سال های گذشته، بر لزوم جلوگیری از بروز چنین رویدادهایی تاکید کرده و خواستار مقابله با هر نوع اقدام در راستای خدشه دار شدن اتحاد ملی و توهین به قومیت ها شدند.

همچنین دانشجویان با مرور قهرمانی ها و تاریخ سازی های مردم آذربایجان از مشروطیت گرفته تا سال های آغاز انقلاب و دلاورمردی‌های سلحشوران لشکر ۳۱ عاشورا در دوران جنگ تحمیلی، خواستار اقدام فوری مسئولان در جهت تصویب قانونی در خصوص مقابله شدید با اهانت کنندگان به قومیت ها، شدند.

این دانشجویان تاکید کردند: اهانت به قومیت‌ها در ایران امر جدیدی نبوده و ریشه در دوران منحوس پهلوی دارد که متاسفانه آثاری از آن نیز تاکنون در افکار و اعمال برخی ها برجای مانده است و به طور مداوم در فیلم‌های سینمایی و رسانه ی ملی شاهد توهین هایی مانند اختصاص مشاغل نامناسب به ترک زبانان هستیم که این امر موجب تغییر ذهنیت سایر اقوام شده و میان اقوام مختلف ایرانی تفرقه ایجاد می کند.

در ادامه بیانیه دانشجویان قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

“ایران جامعه ای متکثر و چند فرهنگی است، موزائیکی خوش رنگ از زبان ها و فرهنگ های متفاوت که سال های سال ساکنان آن همزیستی مسالمت آمیز داشته اند، اما با روی کار آمدن حاکمیت پهلوی و اجرای سیاست های تمامیت خواهانه در زمینه ملت سازی که متاثر از ایده یک دولت، یک ملت، یک زبان بود، این تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی در حکم تهدید در آمد.

در دوران پهلوی ناسیونالیسم باستانگرایانه آریایی به عنوان ایدئولوژی رسمی دولت زمینه اجرای سیاست هایی خشن و سرکوبگرایانه را برای انکار و حذف فرهنگ و زبانهای دیگر رایج در ایران در آورد.

یکی از ابعاد اصلی این سیاست های تمامیت خواهانه در پروژه ملت سازی در ایران، معرفی زبان ترکی به عنوان یک زبان بیگانه، عقب مانده و غیرعلمی و تصویرسازی از عنصر فرهنگ و هویت ترک به عنوان یک زبان بیگانه، عقب مانده و غیر علمی و تصویرسازی از عنصر فرهنگ و هویت ترک به عنوان عنصری غیر ایرانی، متجاوز و غارتگر بود.

در این میان، سیاست گذاران سیاسی و فرهنگی رژیم پهلوی برای پیشبرد اهداف خود از ابزار تحقیر و توهین به هویت، زبان و فرهنگ ملت آذربایجان به گسترده ترین شکل ممکن بهره برداری می کرد.

ممنوعیت زبان ترکی و تحمیل هویت جعلی آذری هم از دیگر یادگارهای این دوران سیاه است که پروسه ملت سازی تمامیت خوهانه از شاخصه های اصلی آن بود.

این ناسیونالیسم باستانگرایانه با تاکید بر حذف و انکار هویت، زبان و فرهنگ دیگر عناصر تشکیل دهنده موزاییک ایران، از نظر نژاد پرستانه هم بهره برداری می کرد و این فرآیند منجر به ایجاد هژمونی یک قوم ، فرهنگ و زبان در ایران شد.اجرای این سیاست های تبعیض آمیز، باعث افول آذربایجان در عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شد و این روند بر خلاف جایگاه درخشان در تاریخ معاصر و نقش آفرینی تاثیرگذار آن در تمامی این عرصه ها بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، این امید به وجود آمد که دوران فترت آذربایجان با تجدید نظر در سیاست های پیشین به پایین برسد و تمام اشکال اندیشه های نژاد پرستانه و برتری جویی نژادی به زباله دانی تاریخ سپرده شود، با وجود تحولات بسیار در رویکرد دولت و در راس آن رهبر فقید انقلاب که فرمود آذربایجان همیشه پشتیبان اسلام بوده است ولی متاسفانه این اندیشه های نژاد پرستانه چنان در تار و پود این جامعه، سیاست و فرهنگ آن ریشه دوانده بود، که هنوز هم که هنوز است سیاست انکار و حذف در مورد هویت، فرهنگ و زبان ترکی پیگیری می شود.

ملت آذربایجان علی رغم جانفشانی های فراوان در طول تاریخ معاصر در راه پیشرفت و توسعه ایران، همچنان از اصلی ترین قربانیان اشکال عریان نژادپرستانه هستند و باید با طعم تلخ و غیر قابل تحمل توهین و تحقیر زندگی کنند.

ابعاد پنهان و آشکار این نژادپرستی چنان از هژمونی و سلطه برخوردار است و حریم امن آن چنان نفوذناپذیر و نقدناشدنی است که در مورد تولید و ترویج آن در آثار آکادمیک، فضای روشنفکری، رسانه های جمعی و افکار عمومی جامعه ایران، عادی سازی شده و هیچ بار حقوقی متوجه صاحبان این اندیشه های خطرناک و مذموم نیست.

پخش یک برنامه در روز جمعه در رسانه ملی که در آن ملت آذربایجان آماج عریان ترین و کریه ترین توهین های نژادپرستانه قرار گرفتند، نشان از عمق و گسترده نفوذ این افکار در ایران دارد.

البته این توهین و تحقیر برای ملت آذربایجان زیاد غریبه نیست و ماجرای طرح پرسشنامه موهن صدا و سیما در سال ۷۴ و توهین روزنامه ایران در سال ۸۵ هنوز هم از حافظه مردم ما پاک نشده است، با این تفاوت که این بار ابعاد این اقدام توهین آمیز بسیار وقیحانه تر و گستاخانه تر از موارد قبلی است و از طریق رسانه ای انعکاس یافته، که صفت ملی را یدک می کشد.

ما دانشجویان دانشگاه تبریز، ضمن استقبال از محکومیت قاطع و صریح عوامل اجرایی این برنامه اعتقاد داریم که باید نژاد پرستی در ایران ریشه کن شده و به حذف و انکار هویت، فرهنگ و زبان ترکی پایان داده شود. در پایان از رییس جمهور محترم جناب دکتر روحانی خواستاریم که به مطالبات و خواسته های ما در این راستا ترتیب اثر دهند:

  1. ارائه و تصویب لایحه ای جهت مجازات کسانی که به هر نحوی از انحا در رسانههای جمعی به اقوام و مذاهب ایران توهین کنند.
  1. صدور دستور و بخشنامه ای جهت ممنوعیت استفاده از عنوان جعلی” آذری” در رسانه های جمعی.
  1. . اجرایی کردن تمامی بندهای بیانیه سوم انتخاباتی که شامل بیانیه حقوق اقوام، ادیان و مذاهب است.
  1. راه اندازی کانال تلویزیونی سراسری به زبان ترکی

باشد که با توجه موکد شما و سایر مسئولان دولتی و حاکمیتی دیگر شاهد چنین توهین ها، تحقیرها و تفرقه افکنی ها نباشیم که با بیشتر شدن این شکاف ها این راه به ناکجاآباد کشیده شود.

بر اساس این گزارش؛ بازیگران فیتیله‌ای و تهیه‌کننده برنامه «فیتیله» از اینکه برنامه روز جمعه شان ناخواسته موجب رنجش خاطر تعدادی از مردم آذربایجان و آذری‌ زبان کشور شده است عذرخواهی کردند.

محمد مسلمی کارگردان و مجری برنامه «فیتیله»،علی فروتن و حمید گلی از بازیگران این برنامه و همچنین علیرضا آقایی تهیه کننده «فیتیله» مراتب عذرخواهی خود را به مردم آذربایجان اعلام کردند.

تهیه کننده این برنامه با اشاره به سابقه فعالیت گروه «فیتیله» در سراسر کشور و در استان‌های مختلف گفت: حضور «فیتیله ای ها» در شهرهای مختلف و میان اقوام و طوایف مختلف گواه این ادعاست که همواره اقوام مختلف مورد احترام این برنامه بوده اند و هیچگاه در طول ۱۴ سال سابقه این برنامه توهینی به هیچکدام از اقوام نشده است.

علیرضا آقایی با اشاره به اینکه این سه بازیگر از اقوام مختلف (آذری، لری و گیلکی) بوده اند افزود: هیچگاه کسانی که خود از اقوام مختلف هستند به خاستگاهی که به آن تعلق دارند توهین نکرده و نمی کنند.

وی گفت: این سه بازیگر و مجری برنامه کودک حدود ۲۴ سال است که در برنامه های مختلف تلویزیون برنامه اجرا کرده اند و نوع فعالیت آن‌ها و ارتباطی که با مردم برقرار کرده اند نشان می دهد که هیچگاه قصد جسارت به قوم و لهجه ای را نداشته و ندارند و در برنامه های آموزشی خود با اجرای نمایش، ترکیبی از گویش و لهجه های مختلف را ارائه کرده اند.

تهیه کننده این برنامه افزود: با این حال اگر لازم باشد من بارها و بارها از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم و اگر هم سوء تفاهمی پیش آمده سهوی بوده است و هیچ عمد و غرضی در کار نبوده است.

محمد مسلمی کارگردان این برنامه نیز گفت: خود من آذری زبان هستم و افتخارم این است که متعلق به این خطه ام و گویش آذری داشته‌ام، چرا باید به مردمانی از جنس خودم توهین کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با این حال خود من نیز از این مسئله پیش آمده رنجیده خاطرم و از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم.

این گزارش می افزاید؛ رییس رسانه ملی نیز با ابراز تاسف عمیق از خطا و سهل انگاری غیرقابل گذشت در بخشی از برنامه «فیتیله‌ها» در روز جمعه – ۱۵ آبان ماه – گفت: با مدیران و عناصر دخیل در این مساله تاسف‌بار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری زبان شده است، برخورد جدی و رسیدگی کامل می‌شود.

محمد سرافراز با اشاره به برکناری و توبیخ دو نفر از مدیران شبکه دو سیما و چند نفر از عناصر و عوامل تولید و نظارت این برنامه افزود: رسانه از خطای به وجود آمده پوزش می‌طلبد و در ایفای وظایف خود در تحکیم وحدت اقوام و انسجام ملی با همتی مضاعف تلاش خواهد کرد.

روز یکشنبه روابط عمومی سازمان صداوسیما با ارسال متنی به رسانه‌ها اعلام کرد: در پی پخش برنامه «فتیله» روز جمعه – ۱۵ آبان ماه – از شبکه دو سیما که بر اثر بی‌دقتی عوامل برنامه، موجبات رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری پیش آمد، این برنامه متوقف و با عوامل متخلف برخورد جدی می‌شود.

تجمع دانشگاه تبریز

Image title

انتهای خبر