دکتر فرهنگی در گفتگوی اختصاصی با اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان):

لزوم جرم انگاری توهین به اقوام برای جلوگیری از تکرار آن/ مطالبات نباید ناسیونالیستی شود، باید بصورت حقوقی مطرح شود

عضو هیئت رئیسه مجلس، با تاکید بر ورود جدی حاکمیت در موضوع توهین به اقوام، خواستار جرم انگاری این مسئله و تصویب قوانین لازم برای مجازات حرمت شکنان اقوام و مذاهب برای جلوگیری از تکرار آن شد.

image_pdfimage_print

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ورود جدی حاکمیت در موضوع توهین به اقوام، خواستار جرم انگاری این مسئله و تصویب قوانین لازم برای مجازات حرمت شکنان اقوام و مذاهب برای جلوگیری از تکرار آن شد.

فرهنگی مصاحبه اختصاصی۴  “محمدحسین فرهنگی” در گفتگوی اختصاصی با اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، با محکوم نمودن توهین صورت گرفته در یکی از برنامه های تلویزیون علیه ترک زبانان، گفت: پرداخت جدی حاکمیت به این موضوع می تواند از ایجاد حواشی و تکرار این گونه مسائل جلوگیری کند.

وی در ریشه یابی دلایل توهین به اقوام و تکرار این مسئله در برهه های زمانی مختلف، با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در پیگیری و برخورد با خاطیان این قضیه، گفت: در قانون مجازات اسلامی، برای توهین آشکار به مقامات و یا حتی اشخاص حقیقی و عادی جرم انگاری شده و مجازات حبس در نظر گرفته شده است، ولی در مورد توهین به میلیونها نفر از اقوام یا مذاهب، هیچ نوع مجازاتی تعریف نشده است.

دکتر فرهنگی گفت: بسیار عجیب است که وقتی یک شخص به شخصی توهین می کند مجازات می شود، لیکن چگونه است وقتی کسی که به یک ملت و جمع کثیر توهین می کند تعقیب قضایی نشده و دادگاهی نمی شود؟ صرفاً توبیخ، برخورد و اخراج کافی نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس، با تاکید بر اینکه در این زمینه با خلاء قانونی مواجه هستیم: افزود: درصورتی که قوه قضاییه، دولت محترم و مجلس به صورت جدی و ریشه ای به موضوع توهین به اقوام رسیدگی کنند و قانون مشخصی برای این گونه تحریکات تصویب شود، کمتر کسی جرأت این کار را پیدا خواهد کرد.

فرهنگی مصاحبه اختصاصی۳ دکتر فرهنگی در ادامه گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران اعتدال پرس، با اشاره به اتفاقات پیش آمده در جریان اعتراض به این توهین گفت: اعتراضات نباید به یک حرکت ناسیونالیستی تبدیل گردد بلکه باید بصورت حقوقی مطرح و پیگیری شود.

وی با تاکید بر لزوم پیگری این مورد و موراد مشابه بصورت منطقی و اثربخش گفت: مردم نباید اجازه دهند که این اهانت ها منتج به حرکات ناسیونالیستی بی منطق شود.

فرهنگی گفت: در صورت تبدیل این موضوع از حقوقی به یک حرکت ناسیونالیتی، بهره اصلی را ضدانقلاب و مخالفان نظام خواهند برد و هیچ کمکی به اصل موضوع نخواهد کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر، یادآور شد: در مجلس هفتم و بعد از جریان خرداد ۸۵، طرحی ارائه کردیم که در آن خواستار جرم انگاری برای توهین به اقوام و مذاهب ایرانی شدیم اما متاسفانه به علت همزمانی با اواخر دوره هفتم مورد استقبال نمایندگان قرار نگرفت و مجلس محترم به فوریت آن رای نداد.

فرهنگی همچنین افزود: همان زمان روزنامه شرق مطلب تندی در مخالفت با این طرح منتشر کرد که جوابیه ای در دفاع از آن در همان روزنامه ارائه دادم ولی در مجموع نتوانستیم در آن زمان به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کنیم.

وی گفت: اگر آن قانون در مجلس هفتم تصویب می شد، امروز مجددا شاهد توهین دیگری به بخش بزرگی از ملت ایران نبودیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سؤال که آیا امکان به جریان انداختن دوباره این طرح با پیشنهاد دوفوریتی وجود ندارد، گفت: با توجه به قرار گرفتن در اواخر دوره فعالیت مجلس، متاسفانه پیگیری و رسیدگی به چنین مواردی امکان پذیر نیست و گمان نمیکنم مجلسی که یک فوریت این طرح را آن زمان رد نموده حال به دو فوریت این طرح رای مثبت دهد.

وی گفت: این مطالبه آنقدر باید تکرار گردد که فارس و کرد و سیستانی و عرب و ترکمن همه بتواند تحت حمایت قانون قرارگیرند و در مقابل این گونه تحریکات مصدون باشند.

 فرهنگی مصاحبه اختصاصی۲

مشروح گفتگوی اختصاصی دکتر فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با خبرنگاران اعتدال پرس در موضوع انتخابات و … بزودی منعکس خواهد شد.

انتهای خبر