معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: استخدام دولتی برای نیروی انسانی بزرگترین خیانت است/ تحقیقات دولتی به درد نمی خورد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: نزدیک ۱۵۰۰ شرکت دانش بنیان را معافیت مالیاتی داده ایم و آمادگی داریم برای سال آینده این تعداد را افزایش دهیم.
به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، سورنا ستاری که برای حضور در نمایشگاه فناوریهای نو و پیشرفته به تبریز سفر کرده است، در نشست مشترک با فعالین اقتصادی در اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی با اعلام حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان افزود: این شرکت ها می توانند از فرصت ایجاد شده برای معافیت مالیاتی بهره ببرند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر درآمدهای کشورمان به میزان کمتر از ۱۸ درصد به نفت و منابع زیر زمینی وابسته است، نیروی انسانی را بزرگترین دارایی و ظرفیت سرمایه گذاری دیگر کشورها دانست و گفت: در معرفی کشورمان آنچه که مقبول واقع می شود، ظرفیت و توانمندی نیروی انسانی متخصص است در حالیکه این دارایی بزرگترین سرمایه ای است که دیگر کشورها می توانند روی آن سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: کشور ما دارای رتبه پنجم در تربیت مهندس می باشد به طوری که تعداد مهندسان ما با ایالات متحده آمریکا در یک سطح است ولی با این وجود گره ها صنعت در کشور ما ناگشودنی می گردد.ستاری با اشاره به تلاش دولت برای تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری، گفت: دولت یازدهم توجه ویژه ای به توسعه شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی فناوری و گسترش مرزهای دانش در تعامل با دیگر کشورها داشته و قطعا آینده اقتصادی کشور بر مبنای توانمندی نیروی انسانی خلاق و متخصص پیش خواهد رفت.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: صنعت ما صنعت نیست؛ کارخانه هایی هست که در سایه اقتصاد نفتی رشد کرد ولی امروزه باید با به کار گرفتن سرمایه های انسانی مشکلات خود را رفع بکند و ارز آوری داشته باشد.
وی با بیان اینکه تحقیقات دولتی به در نمی خورد افزود: تحقیقات دولتی مثل ماشین سازی دولتی است و به درد نمی خورد، حتی در عرصه پژوهش نیز دولت جز در پژوهش های حوزه مرز و دانش نباید سرمایه گذاری بکند.
وی اضافه کرد: اعتقاد دارم نباید ساختار های دولتی با کارهای اجرایی رقیب بخش خصوصی شوند، در معاونت علمی چیزی به عنوان دولت نمی شناسیم و عرصه را برای فعالیت شرکت های دانش بنیان فراهم می آوریم.
ستاری یادآور شد: استخدام دولتی بزرگترین خیانتی است که می شود به نیروی جوان و سالم کشور روا داشت؛ سرمایه گذاری روی نسل جوان باید از طریق جذب بخش های خصوصی و در راستای تولید اقتصاد دانش بنیان صورت بگیرد.