تور خبری بازدید از آسایشگاه بابا باغی با حضور فعالان رسانه ای استان

اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان)/

انعکاس زوایای پنهان و یا کم پیدای جامعه و ایجاد موج خبری و قرار دادن این مشکلات در کانون توجه مسئولین با هدف جلب حمایت های دولتی و مشارکت خیرین، از جمله وظایف بسیار مهم و اساسی خبرنگاران و فعالان رسانه ای می باشد که البته به نظر می رسد این مهم تا حدودی تحت الشعاع مشغله های روزمره خبرنگاران و نیز فعالیت های جزیره ای و غیر منسجم رسانه ها قرار می گیرد.

اینکه فعالان خبری بخواهند در یک حرکت خودجوش و هماهنگ، موضوعات اجتماعی خاص را به صورت موج خبری درآورند، رویداد صنفی بسیار پسندیده و ضروری است که البته بسیار کمتر شاهد آن هستیم.

چندی پیش و بدنبال انعکاس درد دلی از سوی یکی از فعالان اجمتاعی در خصوص لزوم توجه بیشتر به مشکلات آسایشگاه بابا باغی یادگار بسیار ارزشمند دکتر مبین فقید که همین اواخر فوت نمودند، جعی از دوستان رسانه ای پیشنهاد برگزاری تور خبری جهت انعکاس شرایط جاری و نیازمندیهای ساکنان محکوم به عزلت نشینی این مجموعه دادند که با توجه به استقبال خوب دیگر دوستان و نیز تنی چند از مسئولین شهری و استانی، نهایتا این اتفاق میمون فردا به وقوع می پیوندد.

در این راستا و بعد از پیگیری های مختلف، امروز طی جلسه ای با حضور مسئولین آسایشگاه باباباغی و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برگزاری تور خبری بازدید از این آسایشگاه مورد موافقت و هماهنگی نهایی قرار گرفت.

تاریخچه آسایشگاه جذامیان تبریز به ۷۰ سال قبل بر می گردد

 

آسایشگاه بابا باغی تبریز

جذام خانه بابا باغی تبریز محل زندگی افراد مبتلا به بیماری جذام از سراسر ایران است و تقریبا هیچ کس از افراد عادی جامعه از آنها خبر ندارد.

افرادی در این دنیا هستند که بخاطر  نوع معلولیت خود مجبور هستند بصورت گروهی تشکیل اجتماعی را دهند  که هم برای خود و هم برای بقیه افراد اجتماع مضر نباشند تا در آرامشی نسبی بتوانند  به زندگی ملال آور خود ادامه دهند.

آنها در اجتماع خود ساخته (یا که محکوم شده خود) متولد ، زندگی ، رشد و  ازدواج می کنند و در نهایت می میرند.

آسایشگاه «بابا باغی» که به مساحت ۷۵ هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال غربی تبریز واقع شده است در سال ۱۳۱۰ شمسی به اسکان بیماران جذامی شمال، غرب و شمالغرب کشور اختصاص یافت اما به دلیل کمبود امکانات، شرایط برای اسکان و درمان بیماران جذامی به هیچ وجه مهیا نبود.

با تلاش های ۷۰ ساله پزشکان و متخصصان ایرانی و خارجی برای درمان بیماران جذامی ساکن شهرک بابا باغی در تبریز، این مجموعه هم اکنون به یکی از مراکز عمده تحقیقات بیماریهای پوستی جهان تبدیل شده است.

گفتنی است فروغ فرخزاد در سال ۱۳۴۱ فیلمی مستند با نام ” خانه سیاه است” مربوط به زنگدی جذامیان را در آسایشگاه بابا باغی تبریز فیلمبرداری و به اکران در آورده بود.

برنامه تور خبری بازدید از بابا باغی تبریز :

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ساعت ۱۰ صبح فردا جمعه ۲۹ آبان علاقمندان برای حضور در این تور خبری از مقابل میدان ساعت با عازم آسایشگاه باباباغی خواهند شد.

گفتنی است با مساعدت شورا و شهرداری تبریز، دو دستگاه اتوبوس برای انتقال عزیزان تدارک دیده شده است.

از عموم خبرنگاران علاقمند و مسئولین داوطلب و نیز خیرین عزیز که تمایل به حضور و یا مشارکت در این برنامه را دارند، درخواست دارد ضمن مشارکت در این امر خیر، آمادگی خود را اعلام فرمایند.

به دلیل برخی محدودیت ها، اولویت با بزرگوارانی خواهد بود که زودتر اعلام حضور نمایند.

تلفن تماس جهت هماهنگی برای حضور در  برنامه تور خبری:

موحد     ۰۹۱۴۴۱۴۰۸۸۶

محمدزاده     ۰۹۱۴۴۰۶۹۹۴۱