خبر روزنامه حامی دولت از تغییر وزیر صنعت در بهار سال آینده/ روحانی تغییر در کابینه را به بعد از انتخابات مجلس موکول کرد

روزنامه آرمان با در ج مطلبی تحت عنوان« تحقق وعده اردیبهشتی رئیس‌جمهور؟» نوشت: تغییر وزیر صنعت برای بهار سال آینده برنامه‌ریزی‌ شده، هرچند هنوز گزینه جدید برای جانشینی آقای نعمت‌زاده مشخص نشده است.
به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، روزنامه آرمان نوشت:در دوران پساتحریم شرایط کشور در تمام عرصه‌ها اعم از روابط بین‌الملل و اقتصاد و غیره دچار تحولاتی می‌شود که به ضرس قاطع مثبت خواهد بود اما این شرایط جدید طالب نیروهایی است که با آن شرایط همسو باشند. هر چند نمی‌توان نافی مثبت بودن عملکرد وزرا و معاونان فعلی شد اما به هر حال ورود به شرایط جدید نیازمند افکار آگاه به این شرایط است. مثلا در حوزه اقتصادی این امکان وجود دارد که وزیر معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور در ابتدای دولت یازدهم، با در نظر گرفتن معیار تحریم‌های تحمیل شده و برنامه‌های وی برای کم‌اثر کردن آثار تحریم بر اقتصاد انتخاب شده باشد اما در شرایطی که قرار است تحریم‌ها به تدریج رفع شود باید برنامه‌های جدیدی را مدنظر داشت و افرادی باشند که به برنامه‌های دوران پساتحریم اشراف کامل داشته باشند. از سوی دیگر باید در نظر داشت اعضای کابینه روحانی از شاخص‌ترین چهره‌ها در حوزه مربوطه هستند و حتی برخی از آنها سابقه وزارت در دولت‌های قبل را داشته‌اند. برای رئیس‌جمهور اجرای برنامه‌های دولت مهم‌تر از تکیه بر نام وزراست و او به عهدی که با مردم بسته است باید پایبند باشد. اوایل سال۸۴ بود که رئیس‌جمهور در سفر به شیراز گفت: «اگر نیاز به ترمیم کابینه باشد، انجام می‌دهیم.»

بحث تغییرات چه زمانی آغاز شد؟

پس از اظهارات رئیس‌جمهور بود که گمانه زنی‌ها درباره وزرایی که امکان تغییر آنها وجود دارد مطرح شد که در آن مقطع وزرای آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و صنعت، معدن و تجارت مطرح شد اما رئیس‌جمهور این تغییرات را انجام نداد که شاید دلیلش رسیدن مذاکرات هسته‌ای به مرحله حساس بود. اکنون باردیگر باب این شایعات باز شده و روز گذشته برخی سایت‌ها از خداحافظی محمدرضا نعمت‌زاده با دولت خبر داده‌اند. وزیری که دارای تجارب زیادی است و البته مخالفان زیادی هم دارد. «آرمان» در تماس با تعدادی از افراد آشنا با نعمت‌زاده درباره تصمیم او سوال کرد که آنها اظهار بی‌اطلاعی کرده و آن را یک گمانه‌زنی خواندند. روابط عمومی ریاست‌جمهوری هم خواستار طرح موضوع از طریق پیامک شد که پس از اطلاع از ماجرا پاسخ داد اطلاعی از این موضوع ندارد. پایش نوشت؛ یک منبع نزدیک به دولت گفته که دکتر روحانی متقاعد شده ادامه کار آقای محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به نفع دولت نبوده و او به‌زودی از کابینه کنار خواهد رفت. پیش از این دکتر فرجی‌دانا وزیر سابق علوم با رأی عدم‌اعتماد نمایندگان مجلس از کابینه کنار رفته بود. این منبع مطلع که نخواست نامش ذکر شود گفت تغییر وزیر صنعت برای بهار سال آینده برنامه‌ریزی‌ شده، هرچند هنوز گزینه جدید برای جانشینی آقای نعمت‌زاده مشخص نشده است. به گفته وی، برخی از دلایل این تغییر به آقای نعمت‌زاده اعلام شده و برای جداشدن وی از کابینه توافقات اولیه صورت گرفته است. وی از بیان دلایل این تغییر خودداری و تنها به ذکر این جمله بسنده کرد که «هزینه ماندن آقای نعمت‌زاده برای دولت زیاد شده است.» نخستین بار در زمستان سال گذشته، بحث تغییر وزیر صنعت مطرح شد، زمانی که برخی نمایندگان مجلس طرح استیضاح آقای نعمت‌زاده را آماده ارائه به هیات‌رئیسه کرده بودند اما در ادامه اعلام شد با توجه به اینکه دولت در نظر دارد وزیر صنعت را تغییر دهد، بهتر است هزینه برکناری وزیر صنعت را دولت بدهد و نه نمایندگان مجلس و در قالب استیضاح. به نظر می‌رسد بعد از انصراف مجلس از استیضاح نعمت‌زاده، دولت نیز که گفته می‌شد مایل به برکناری وی از طریق رأی عدم اعتماد مجلس است، تغییر وزیر را از دستور کار خارج کرد اما اکنون پس از گذشت یک‌سال، دولت خود مصمم به ایجاد تغییراتی در این وزارتخانه است.
منبع خبر: اظهارات یک نماینده
مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس که سال گذشته از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر صنعت بود می‌گوید که اخیرا خبر استعفای آقای نعمت‌زاده را در یک بولتن محرمانه خوانده و بر اساس آن، آقای نعمت‌زاده استعفای خود را در نامه‌ای تقدیم رئیس‌جمهور کرده است. وی با تاکید بر اینکه هنوز نمی‌تواند صحت خبر استعفای آقای نعمت‌زاده را تایید کند، افزود: ظاهرا آقای روحانی در جواب این استعفا اعلام کرده که تا قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی تغییری در کابینه نخواهد داد. نعمت‌زاده ۷۰ ساله، از سال ۱۳۵۸ تا به حال در چند دوره وزیر کابینه بوده و هم‌اکنون قدیمی‌ترین وزیر کابینه حسن روحانی است. سن وزیر صنعت همواره یکی از مهم‌ترین انتقادهای مخالفان به او بوده به‌گونه‌ای که به گفته یکی از مدیران وزارت صنعت، حتی اخبار تلویزیون هم او را دست می‌اندازد. وی می‌گوید: «در حالی که صداوسیما کمتر اخبار وزیران را با صدای خود آنها پخش می‌کند اما در اقدامی زیرکانه علیه دولت، درباره آقای نعمت‌زاده استثنا قائل شده تا به مردم بگوید این وزیران دولت روحانی حس و حال کار کردن ندارند.» پیش از این وزیر صنعت و معدن بارها مورد انتقاد صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها قرار گرفته بود. اوج این انتقادات شهریور ماه گذشته و در جریان شکل‌گیری کمپین نخریدن خودرو ایرانی صورت گرفت آنجا که نعمت‌زاده اعضای این کمپین را به خیانت تعبیر کرد و کسانی را نیز که از این کمپین حمایت می‌کنند ضد انقلاب نامید. پایش مدعی شده وزیر صنعت و معدن در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، طراحان این کمپین را وابسته به برخی نهادها معرفی کرده و اسنادی نیز به آقای روحانی ارائه کرده اما ظاهرا اسناد وی مورد تایید قرار نگرفته است. علاوه بر این مخالفان دولت، بارها از وزیر صنعت به دلیل حضور در هیات‌مدیره ۳۳ شرکت مختلف انتقاد کرده‌اند. اکنون با فروش رفتن خودروهای انبار شده خودروسازان ایرانی در قالب طرح وام ۲۵میلیونی خودرو به نظر می‌رسد فشارها بر وزیر صنعت کمتر شده باشد، اگرچه به گفته منابع نزدیک به رئیس‌جمهور، او در سال ۹۵، دیگر وزیر کابینه روحانی نخواهد بود.