غایبان احتمالی مجلس دهم از جمع نمایندگان فعلی آذربایجان شرقی!

اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال اذربایجان)، با نزدیک شدن به روزهای انتخابات، تلاش نامزدها برای جلب آرای مردم نیز جدی تر شده و هر روز خبرهای بسیاری در راهروهای مجلس درباره انتخابات آتی شنیده می شود. اما در این میان بعضی از نمایندگان خانه ملت در سخنرانی ها و مصاحبه های شان با صراحت و یا تلویحا موضوع انصراف و عدم  کاندیداتوری خود در انتخابات مجلس آینده را مطرح کرده اند و برخی نیز بنابه دلایلی، چندان امیدوار به فرصت حضور مجدد در این عرصه نیستند.

مجلس  خروج قانونی دو نماینده از گردونه رقابت ها

آنطورکه یکی از رسانه های مطرح کشور نوشته است، سیدعلیرضا مرندی، نماینده مردم تهران با ۷۶ سال و محمد رضا آشتیانی عراقی نماینده مردم قم نیز با ۷۵ سال سن، به دلیل کهولت سن و منع قانونی در این زمینه، نمی توانند کاندیدای انتخابات مجلس دهم شوند. بر اساس قانون انتخابات، حداکثر سن کاندیداتوری برای انتخابات مجلس ۷۵ سال است و نمایندگان مجلس نهم، ۲۲ مهر ماه امسال در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات با حذف حداکثر ۷۵ سال سن برای نامزدی در انتخابات مجلس مخالفت کردند.

مجلسی هایی که به خبرگان می روند

البته آشتیانی قرار است در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند و در فهرست مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار گیرد؛ همچنان که غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران و عضو جامعه روحانیت مبارز چنین قصدی دارد. او پیش از این با حضور در کافه خبر گفته بود که قصد نامزدی در انتخابات خبرگان را دارد اما درباره نامزدی در انتخابات مجلس هنوز مردد است و تصمیمی نگرفته است. برخی گمانه​ های رسانه ای هم از احتمال نامزدی وی از حوزه انتخابیه خراسان برای انتخابات مجلس خبرگان حکایت دارند.

از مرتضی آقا تهرانی، نماینده مردم تهران که دبیر کلی جبهه پایداری را برعهده دارد نیز به عنوان یکی از نامزدهای مجلس خبرگان نام برده می شود.

نمایندگان مجلس  پولی که اگر اثبات شود…

بعد از افشای ماجرای پرداخت پول از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی نژاد -که اکنون به دلیل فساد مالی در زندان به سر می‌برد- به ۱۷۰ نماینده دوره‌های هفتم مجلس برای شرکت در انتخابات دوره بعدی، حساسیت‌ها به نمایندگانی که این پول‌ها را دریافت کرده‌اند بیشتر شد.

به خصوص این که اعلام شد این پرداخت‌ها در آستانه انتخابات مجلس نهم نیز انجام شده است. برخی نمایندگان به طور جدی از هیات رئیسه مجلس و نیز قوه قضاییه خواهان پیگیری ماجرا و افشای نام نمایندگان دریافت‌کننده پول شدند. سخنگوی شورای نگهبان نیز پیشتر در یکی از نشست‌های خبری خود اعلام کرده بود که در صورت تصمیم‌گیری مراجع ذی‌صلاح درباره این موضوع، شاید آن را در تایید صلاحیت‌ها مدنظر قرار دهند.  در این صورت شاهد حضور یک سوم از نمایندگان فعلی در مجلس دهم نخواهیم بود.

گزارش اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان) همچنین حاکی است، با توجه به اینکه نام هشت تن از نمایندگان فعلی و سابق استان آذربایجان شرقی نیز در لیست مزبور وجود داشت، لذا در صورت ترتیب اثر داده شدن این لیست در بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان احتمال غیبت ناخواسته این افراد در این دوره از انتخابات مجلس بسیار زیاد خواهد بود مگراینکه اسناد معتبری برای رد اتهام فوق ارائه کنند.

البته از بین اسامی منتشر شده نمایندگان استان، تنها پزشکیان حاضر به تکذیب رسمی این خبر شد و بقیه هیچ واکنشی در این قبال نشان ندادند.(اسامی نزد اعتدال پرس محفوظ است)

همچنین دو سال پیش و در جریان پرونده اختلاس بیمه و خسروی، از دو تن از نمایندگان به عنوان متهمین این پرونده نام برده شد که گویا یکی از این نمایندگان از آذربایجان شرقی می باشد که در صورت صحت این خبر، باید وی را نیز از غایبان اجباری انتخابات مجلس دهم به حساب آورد.

گفتنی است برخی نمایندگان ادوار گذشته مجلس نیز که در دوره قبل رد صلاحیت شده بودند، خود را جهت حضور دوباره در این عرصه آماده کرده اند که البته بیشتر درصدد رایزنی و لابی برای رفع اثر از پرونده صلاحیت شان می باشند، و حضور قطعی شان منوط به تصمیم مراجع نظارتی در این خصوص می باشد.

همچنان، منتظر خبرهای ویژه و داغ اعتدال پرس از انتخابات مجلس دهم باشید.