عطش دریاچه ارومیه رفع نشد/ نگین آذربایجان هرروز تشنه‌تر میشود

با وجود بارندگی های اخیر کارشناسان از کاهش ۴۰ سانتی‌متری مساحت آب دریاچه ارومیه سخن می‌گویند تا نگین آذربایجان همچنان در بازار داغ وعده ها، هرروز تشنه‌تر از دیروز شود.

 

 

انگار نه‌ انگار که روزی این سفیدی، رنگ آبی به خود داشت، دیگر افراد همانند سابق نزدیکش نمی‌شوند و برخی‌ها هم که نزدیک می‌شوند پا به روی زخم‌هایش می‌گذارند.

زمان همانند ما انسان‌ها صبور نیست که سال‌ها به انتظار بنشیند تا بلکه کسی به عمق فاجعه پی برده و نسبت به درمان یک موجود زنده در حال مرگ اقدام کند و بدین گونه است که گذشت هرروز از عمر بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شور جهان می‌کاهد و هدر دادن این روزها به‌منزله امضاء کردن مرگ دریاچه ارومیه و از بین رفتن و مرگ همیشگی نگین آبی ایران است.

در این میان متأسفانه بسیاری از این موضوع غافل هستند که تا دیر نشده باید همه به فکر احیای دریاچه و نجات آن باشیم، چراکه حتی یک‌لحظه غفلت نیز موجب پشیمانی جبران‌ناپذیر در آینده خواهد بود و این افسوس‌ها هرگز راهی به‌جایی نخواهد برد و بعد از مرگ نگین فیروزه‌ای آذربایجان شاید ما نیز همانند او دچار سرفه‌های نفس‌گیر شویم و درمان ما انسان‌ها نیز خیلی سخت‌تر از احیای دریاچه ارومیه باشد.

آزادسازی آب‌های موجود در پشت سدها به‌منظور احیای دریاچه ارومیه

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی به‌پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی در خصوص افزایش بارش‌ها اظهار داشت: هرچند به گفته کارشناسان میزان بارش‌ها امسال افزایش یافته اما باوجود بحث‌های کارشناسی طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی نهادهای متولی، میزان آب‌های ورودی به این دریاچه نسبت به سال مشابه ۶۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

خلیل ساعی از لایروبی تمام کانال‌های منتهی به دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان تمام کانال‌های منتهی به دریاچه ارومیه لایروبی شده و قرار است بارش‌ها از حوزه آبریز دریاچه ارومیه به پیکره این دریاچه انتقال یابند.

وی همچنین در ادامه از آزادسازی آب‌های موجود در پشت سدها خبر داد و گفت: برای احیای دریاچه ارومیه قرار است تا بهمن‌ماه امسال آب‌های پشت سدها رهاسازی شوند.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در خصوص احیای این دریاچه خبر داد و اظهار داشت: در این مدت کوتاه که دوره تثبیت نام‌گذاری شده است، امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها اقدامات موردنیاز را طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده در خصوص احیای دریاچه ارومیه پیش ببریم.

ضرورت حفظ وضعیت موجود دریاچه ارومیه

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به آخرین گزارش‌های اعلام‌شده از سوی نهادهای متولی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار داشت: آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تفاوت زیادی با دوره‌های قبلی نداشته و پیگیری‌های ما نیز تاکنون به نتیجه مورد قبولچ نرسیده و ما همچنان نگران وضعیت رو به وخامت این زیست‌بوم آبی هستیم.

محمد اسماعیل سعیدی بابیان اینکه خلأهای اعتبارات عمرانی برخی دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تأمین می‌شود، افزود: متأسفانه برخیچ دستگاه‌های اجرایی به علت کاهش منابع مالی، از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های طولانی و بی‌حاصل باعث مرگ و خشکی کامل دریاچه ارومیه می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر اعتبارات مالی دریاچه ارومیه تنها باید به سمت‌وسوی حفظ وضعیت موجود سوق داده شوند، چراکه برنامه‌ریزی‌های طولانی منجر به خشکی این دریاچه می‌شوند.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه با تأکید بر اینکه اعتبارات مالی احیای دریاچه ارومیه باید به‌صورت مستقیم برای احیای این دریاچه اختصاص یابد، گفت: برخی دستگاه‌ها با استفاده از این اعتبارات و انجام برخی اقدامات، کارهای انجام‌شده را به‌آسانی به احیای دریاچه ارتباط می‌دهند.

سعیدی تأکید کرد: حفظ وضعیت موجود دریاچه ارومیه از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه آب این دریاچه با گذشت زمان تبخیر شده و از میزان آب کاسته می‌شود.

وی همچنین بابیان اینکه دریاچه ارومیه در صورت خشکی کامل هرگز قابل احیا نخواهد بود، اظهار داشت: بر اساس گفته‌های کارشناسان این دریاچه در صورت خشک شدن کامل دیگر قابل احیا نخواهد بود و ما باید در این برهه زمانی تنها سعی بر حفظ وضعیت موجود دریاچه داشته باشیم.

تراز آبی دریاچه ارومیه ۴۰ سانتی‌متر کاهش‌یافته است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی بابیان اینکه تراز آبی دریاچه ارومیه ۴۰ سانتی‌متر کاهش‌یافته است، اظهار داشت: بر اساس آخرین سنجش شرکت آب منطقه‌ای استان که در روز ۹ آبان امسال انجام‌شده و در اختیار محیط‌زیست آذربایجان شرقی قرار گرفته، تراز دریاچه از سطح آب‌های آزاد نسبت به زمان مشابه ازلحاظ مساحت ۴۰ سانتی‌متر کاهش‌یافته است.

سید محسن قم در ادامه با اشاره به حجم آب دریاچه ارومیه در روز ۹ آبان امسال و سال مشابه سال گذشته، افزود: حجم آب دریاچه ارومیه در روز ۹ آبان امسال ۱.۵۹ میلیارد مترمکعب بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۶۹ درصد کاهش‌یافته است.

در حال حاضر دریاچه ارومیه به‌مانند بیماری است که به‌صورت اورژانسی به درمان فوری نیاز دارد تا حیاتش حفظ شود، اما متأسفانه مسئولان باوجوداینکه به این موضوع واقف هستند برای احیای این دریاچه برنامه‌ریزی‌های زمان بری پیش‌بینی می‌کنند که شاید این برنامه‌ریزی‌ها همانند نوشدارو پس از مرگ سهراب باشد.

مردم منطقه به‌ویژه در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی که نخستین و مهم‌ترین آسیب دیدگان خشکی کامل دریاچه خواهند بود، همچنان منتظر هستند تا شاید ستاد احیای دریاچه ارومیه که برای تحقق وعده ها تشکیل‌شده، درنهایت گامی در راستای وظایف و ماهیت ذاتی خود بردارد .

…………………………..

گزارش از : زهرا ناصران – خبرگزاری مهر