یادداشت وارده

دوئل بلدیه چی ها‍: از انتقاد تند نوین تا پاسخ نرم روابط عمومی نجفی

با اعلام این اظهار نظر، روابط‌عمومی شهرداری تبریز هم بیکار ننشست و با لحنی نسبتاٌ ملایم تر از لحن شورای اسلامی شهر تبریز در برابر ادعاهای نوین موضع گرفت.

image_pdfimage_print

تبلیغات انتخاباتی چه به صورت قانونی و چه در شکل غیرمجاز آن و زودتر از موعد مقرر که کلید می خورد موج اظهارنظرها، طرح ها ، انتقادات و حتی حمله ها و زیر سوال بردن ها نیز به راه می افتد. در این کارزار سیاسی به ویژه در کشورهای جهان سوم که اصل بر شرکت انفرادی در انتخابات است و تحزب جایی در معادلات ان ندارد هر کاندیدا تلاش می کند تا به مرسوم ترین شیوه و نه مشروع ترین آن، که همانان حمله، تخریب و انتقاد و … می باشد مقبولیت و توانمندی خود را به منصه ظهور برساند.

به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، اکنون نیز که ایران و به تبع آن تبریز در آستانه انتخابات اسفندماه قرار گرفته شاهد برخی موضع گیری ها و اظهارنظرها و مصاحبه ها هستیم که ممکن است درست و یا نادرست باشد.

در تازه ترین نوع از این شیوه تبلیغاتی ، علیرضا نوین شهردار سابق تبریز که قصد و نیت خود برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس را از مدتها پیش اعلام کرده در گفتگو با برخی از سایت های خبری محلی و مرکز، انتقاداتی را به نحوه مدیریت شهری تبریز و حتی کلیت انتخابات در ایران وارد کرده است. نوین را که خود به مدت ۸ سال در راس سازمان بزرگ شهرداری تبریز قرار داشت باید در طیف اصولگرایان معتدل نزدیک به «محسن رضایی» دسته بندی کرد. چرا که «تاج الدینی» به عنوان لیدر اصولگرایان آذربایجان شرقی نوین را جزئی از لیست اصولگرایان نمی داند. از طرفی نوین خود در مصاحبه ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری آن سال ۹۲ آن زمان که قالیباف شهردار تهران به عنوان هم صنف او کاندیدا بود به او رای نداده و به محسن رضایی رای داده است در حالی که خاطره مردم تبریز از تلاش ها و تبلیغات نوین و زیرمجموعه وی برای تبلیغات سردار قالیباف نمونه های بسیاری را به یاد دارد. از دعوت به سخنرانی قالیباف در مراسم افتتاح مجموعه لاله پارک گرفته تا همراهی و هم رکابی در سفرهای تبلیغاتی استانی قالیباف!

به هر حال نوین در مصاحبه اخیر خود با سایت تابناک آذربایجان شرقی ابتدا میزان آرای دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز را زیر سوال برد و گفت:

«به نظر من رأی بالای آقای دبیری در انتخابات شورا  را نمی‌توان از راه صحیح کسب کرد. اما به چه راه وشیوه من نمی‌دانم. چون سند هم ندارم و هرچی حرف بزنم چون براساس شنیده‌هاست بیهوده است. چه طور کسی می‌تواند ۱۱۵ هزار رأی بیاورد و یک سردار۲۵ هزار. یک مقدار…(سکوت می‌کنند). امروز آلودگی عرصه انتخابات را همه می‌دانند.»

b11125

واکنش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تبریز:

این عبارت بر شورای فعلی تبریز گران آمد آنچنان که روابط عمومی شورای اسلامی شهر با ارسال جوابیه ای که متن کامل آن در خروجی سایت شهرداری تبریز نیز قرار گرفت، علیرضا نوین به «بی‌پروایی در توهین به جایگاه رفیع شورا و شان انتخابات» متهم شد. در این جوابیه امده است::

۱)     آقای نوین ضمن زیر سوال‌بردن ساز و کار شورای اسلامی شهر، در اظهاراتی تامل‌برانگیز و تاسف‌بار تاکید کرده‌است که «امروز آلودگی عرصه انتخابات را همه می‌دانند!» جمله‌‌ای که لحن و مفهوم آن، از سویی یادآور فضای فتنه‌آلود چند سال پیش است و از سوی دیگر، از انگیزه‌های «فرار به جلوی» گوینده در رقابت‌های انتخاباتی حکایت می‌کند. به راستی، ایشان چه اصراری برای حضور در انتخاباتی دارند که خود، عرصه آن را آلوده می‌دانند؟ شایسه‌است این نامزد انتخاباتی، اگر قابلیت و توانی برای عرض‌اندام دارد، به دور از تعرض به حریم اعتماد، همدلی و همزبانی، مطرح کنند تا عموم مردم  با شناخت بیشتری، از برنامه‌های انتخاباتی ایشان مطلع شوند.

۲)     این نامزد انتخاباتی در حالی شورای اسلامی شهر و ریاست محترم شورا را به اتخاذ شیوه‌های غیرصحیح متهم کرده است که کارنامه فعالیت خود، مدیون نقش همین شورا است. حال اگر شورا، فرد مذکور را شایسته ابقا در مسیر خدمتگزاری مردم ندانسته، بحث دیگری است. شورای اسلامی شهر تبریز، در ارتباط با این فرد، هیچ تعهدی برای انتخاب و ابقای ایشان به عنوان شهردار الی‌الابد تبریز نداده بود و حتی با پیغام‌ و ‌پسغام‌های ایشان برای ابقای هر چند کوتاه‌مدت به عنوان «سرپرست شهرداری» نیز حاضر به حفظ ایشان نشد.

۳)     فرد مصاحبه‌شونده در جای‌جای اظهارات خود از طرفی، دم از ارزش‌مداری و اخلاقیات می‌زند، و از سوی دیگر، با سیاه‌نمایی‌های ناشیانه و توهین به شهردار محترم و شورای اسلامی شهر تبریز، معاونان و مدیران دلسوز سابق و فعلی، شعور عمومی شهروندان را به سخره می گیرد. در این میان، استفاده از الفاظ تحقیرآمیز برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نشان از درک ناصحیح این نامزد انتخاباتی از مفاهیم ارزنده‌ای چون نقد و رقابت سازنده دارد. غافل از این‌که این قبیل دست‌و‌پا زدن‌ها، هیچ غریقی را از هلاک‌شدن در دریای توهمات و خیال‌بافی‌ها نجات نخواهد داد.

۴)     با نزدیک‌شدن به فضای پرشور انتخاباتی و تلاش نامزدهای انتخاباتی برای مطرح‌شدن در فضای رسانه‌ای کشور، بدیهی است که برخی رسانه‌ها، نیز با در پیش‌گرفتن «نگرش رپرتاژی» از این بستر سودآور، استقبال کنند. اما این‌که رسانه‌ای با اعتبار «خبرگزاری تابناک» این بستر را در خدمت اظهارات مسموم و بی‌مسئولانه قرار دهد، حقیقتاً جای تاسف است.

شورای اسلامی شهر تبریز، ضمن محفوظ دانستن حق شکایت و پیگیری قانونی در خصوص توهین‌های این فرد، امیدار است که عموم فعالان عرصه انتخابات، رسانه‌ها و مدیران و مجریان قانونی، در مسیر تحقق وفاق و همدلی گام بردارند.»

روابط عمومی شهرداری هم واکنش نشان داد:

اما موضوع به همین جا ختم نشد برای اینکه نوین در بخش دیگری از مصاحبه خود مدیریت فعلی شهردارری را هم زیر سوال برده بود. نوین گفته بود:

«مدیریت و سابقه و تحصیلات آقای صادق نجفی به شهرداری نمی‌خورد در بعد شهرسازی کار خاصی صورت نگرفت.چرا که این پروژه‌های عمرانی که انجام می‌دهند دارای پشت صحنه است. چون که اکثر این طرح‌ها را ما در کمیته فنی رد کرده بودیم. برای مثال پل شهیدان آذرآبادی در بلوار شهریار،اصلاً ضرورت نداشت. و… »

با اعلام این اظهار نظر، روابط‌عمومی شهرداری تبریز هم بیکار ننشست و با لحنی نسبتاٌ ملایم تر از لحن شورای اسلامی شهر تبریز در برابر ادعاهای نوین موضع گرفت. در این جوابیه ابتدا رسانه مصاحبه کننده به کم دقتی در انتشار آمار و ارقام متهم می شود و در باب وظایف رسانه ها سخن به میان آمده و سپس به رسانه ها توصیه شده تا به دور از جوسازی‌های کاذب، در مسیر صیانت از  فضای همدلی و هم‌زبانی گام بردارند! و در نهایت در جمله ای ادعاهای شهردار سابق تبریز غیرواقعی و نادرست توصیف شده است. در این جوابیه آمده است:

« بر حسب وظیفه ذاتی هر رسانه در مورد سنجش صحت و سقم آمار و اطلاعات ارائه شده و مندرج در آن، ضروری است دقت لازم و کافی صورت گیرد تا به اعتبار رسانه لطمه ای وارد نشود.

لذا در خصوص گفتگویی که آن خبرگزاری در تاریخ هشتم آذرماه با شهردار سابق تبریز با عنوان ” بلدیه چی تبریز” صورت گرفته لازم می داند متذکر شود در متن مصاحبه شهردار سابق تبریز در آن خبر گزاری موارد مختلفی به خصوص در مورد نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی مشاهده می شود که نادرست و غیر واقعی است.

در راستای تنویر افکار عمومی و زدودن شبهات و شفاف سازی در خصوص برخی سخنان غیر مستند باید متذکر شود در حالی که نشاط عمرانی و تاثیرگذاری فرهنگی شهرداری تبریز در روند مدیریت شهر و حتی استان، بارز بوده و رضایت شهروندان را در پی داشته است، قضاوت در مورد کارنامه شهرداری تبریز را بر عهده شهروندان فهیم بسپاریم. بدیهی است که  هر قضاوتی، خارج از این چارچوب، با بغض‌ها و کینه‌توزی‌های آشکاری همراه خواهد بود که مصاحبه اخیر مصداق آشکار آن است.

با در نظر داشتن رسالت فاخر اطلاع‌رسانی، از عموم رسانه‌های فعال و متعهد شهر و استان انتظار می‌رود در روند جهت‌گیری‌های انتخاباتی و فعالیت‌های تبلیغاتی خود، به دور از جوسازی‌های کاذب، در مسیر صیانت از  فضای همدلی و هم‌زبانی گام بردارند»

به هر حال در آستانه انتخابات بیش از گذشته شاهد این برخوردها و تنش های سیاسی و شهری خواهیم بود. به ویژه آنکه در یک طرف ماجرا شخصی قرار گرفته که سابقه ۸ سال مدیریت شهری تبریز را عهده دار بوده است.

  •  یادداشت: سعید گلچین
انتهای خبر