ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات قانونی نیست/ رعایت حداقلی مسائل شرعی در فیلم‌ها کفایت می‌کند

سخنگوی ارشاد در نشست خبری مدعی شد: مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تائید رهبری برسد و تاکنون در مورد موضوع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات از سوی ایشان تائیده‌ای بر این مصوبه صادر نشده است.
به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، بیست و یکمین نشست حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

سخنگوی ارشاد در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به ۲۵ آذر روز پژوهش اظهار داشت: این روز به‌عنوان کار سمبلیک از سوی شورای فرهنگ عمومی در سال ۷۹، در تقویم ملی ثبت شد و پس از آن به‌عنوان هفته پژوهش توسط نهادها، پیگیری شد و امسال از ۲۲ تا ۲۷ آذر به‌عنوان هفته پژوهش برنامه‌هایی برپا می‌شود.

نوش‌آبادی پژوهش را یکی از مسائل مهم توسعه کشور نامید و اظهار داشت: پیشتازی اقتصاد و فرهنگ دانش‌بنیان، پیاده‌سازی نقشه علمی جامع کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات علمی و… همگی نیازمند اقدامات پژوهش‌گرانه است.

به گفته این مسئول وزارت ارشاد، وزارت ارشاد از پژوهش‌های کاربردی در راستای شناسایی و وضع موجود فرهنگ، هنر، اخلاق، کارآفرینی و ارائه راهکارهایی که به ارتقای شاخص‌های فرهنگی ـ هنری کمک کند، استقبال می‌کند.

وی اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری را مهم دانست و ضمن اشاره به وظایف ارشاد در تحقق این سیاست‌ها، گفت: ابلاغ این سیاست‌ها از سوی رهبری و دستور ویژه رئیس‌جمهور و تکلیفی که بر ارشاد معین شده، به‌طور کلی وظایفی را برعهده ما نهاده است. ابتدا در خصوص گفتمان و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی است که وزیر ارشاد به‌عنوان رئیس کارگروه طرح توسعه اقدامات فرهنگی، مبارزه با فساد در برنامه ملی شفاف و سالم‌سازی در تحقق سیاست‌های اقتصادی تعیین شده است. مهم‌ترین برنامه‌هایی که در حوزه ارشاد در راستای اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعیین شده، به‌شرح زیر است:

۱- بر اساس سه بند از بندهای اقتصاد مقاومتی: تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی به‌ویژه در محیط‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای و تبدیل آن به‌عنوان یک گفتمان رایج ملی.

۲- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده.

۳- تولید ثروت بهره‌وری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص برجسته مورد توجه است.

وی گفت برنامه‌های عملیاتی ارشاد برای تحقق اهداف و برنامه‌های مصوب و ابلاغیه‌های دولت بدین شرح است:

* تشکیل کارگروه تفویذ اختیار و واگذاری فعالیت‌های فرهنگی در راستای چابک‌سازی ارشاد به منظور ارائه خدمات مطلوب فرهنگی به شهروندان.

* طراحی و استقرار سامانه و نظام اطلاع‌رسانی در خصوص توزیع منابع.

* حمایت از تولید آثار رسانه‌ای و فرهنگی با هدف مقابله با رانت و فساد و حمایت از پژوهش‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی،

* حمایت از تولید فیلم‌های مستند در زمینه ترویج  فرهنگ و روحیه کارآفرینی و اشتغال مولد،

* حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه توسط انجمن سینمای جوان،

* حمایت از معرفی و ترویج نشان اقتصاد مقاومتی در آثار و محصولات فرهنگی ـ هنری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جشنواره‌های سینمایی برای معرفی افرادی که دارای نشان هستند،

* حمایت از آثار حرفه‌ای و فاخر متناسب با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در تولید و نشر محتوا در زمینه اقتصاد مقاومتی،

* حمایت از جشنواره رسانه اقتصاد مقاومتی و ایجاد بخش ویژه در تئاتر فجر و جشنواره هنرهای تجسمی، ساخت سمفونی مشترک با کشورهای خارجی در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی کشور،

* راه‌اندازی مرکز توسعه صادرات صنایع فرهنگی با هدف صادرات محصولات به خارج از کشور، ایجاد سامانه نرم‌افزار به منظور هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی ایران، بهره‌گیری از ظرفیت استان‌ها در زمینه کشف استعدادهای فرهنگی، شناسایی نخبگان و اعزام آنها به خارج به منظور تقویت و توسعه دیپلماسی فرهنگی.

*شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای درباره ممنوعیت درج خبر و عکس از رئیس دولت اصلاحات ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و اظهار نظر روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه پیرامون ممنوعیت درج عکس و خبر از رئیس دولت اصلاحات، واکنش و موضع وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات پیرامون روزنامه اطلاعات چیست؟ گفت: ارشاد وظیفه دارد بر اساس قانون مطبوعات عمل کند در تبصره دو ماده ۵ مطبوعات تصریح شده که مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاجراست. در صورت تخلف دادگاه نشریات متخلف را میتواند تا دو ماه موقتا توقیف کند یا خارج از نوبت پرونده را رسیدگی کند.

نوش‌آبادی ادامه داد: مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی که به تایید رهبری رسیده باشد در این خصوص نداریم. بنابراین مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این راستا و ابلاغیه رسمی نداریم. چون مصوبات زمانی لازم الاجراست که به تایید رهبری برسد اما تاکنون مصوبه ای در این زمینه که به تایید رهبری رسیده باشد. نداشتیم.

بنابراین نظر نظر قضایی است و در حوزه خودشان قابل پیگیری است. ما بر اساس مفاد قانون مطبوعات عمل می‌کنیم دخالتی در این بحث نداریم قانون به ما راه را نشان میدهد. ما مصوبه ای برای ورود نداریم. الان بر طبق نظر مقامات قضایی که در چارچوب مقررات است کار دنبال می‌شود.

وی همچنین گفت: مطبوعات به لحاظ حساسیت‌ها قانون محکم دارد؛ در ماده ۴ قانون مطبوعات تصریح شده هیچ مقام دولتی یا غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلبی در صدد اعمال فشار بر مطبوعات براید یا به سانسور نشریات مبادرت کند. ما مطبوعات را در بیان مطالب ازاد می دانیم اما این ازادی با قید و شرط است و باید به امنیت ملی و مبانی کشور احترام گذاشت.قانون مطبوعات صراحتا حدود را مشخص کرده است و رسیدگی به جرایم در قانون پیش بینی شده است و فراتر از قانون نمی توانیم با مطبوعات برخورد کنیم.

* در جریان پیشنهاد کمپانی فاکس نیستم اما از تعامل فرهنگی با دنیا استقبال می‌کنیم

سخنگوی ارشاد در مواجهه با سوالی پیرامون کمپانی فاکس که اعلام کرده قصد ورود به بازار سینمای ایران را دارد و آن را از دوبی بازاری ارزنده تر خوانده است، حال سیاست ارشاد در این راستا چیست؟ بیان داشت:
در جریان این پیشنهاد نیستم که با چه هدفی مطرح شده است اما بطور کلی استقبال می‌کنیم از اینکه بتوانیم با دنیا ارتباط فرهنگی داشته باشیم و از ظرفیتهای هنری ما استفاده شود. و این تبادلات و تعاملات بین جمهوری اسلامی ایران و دنیا در حوزه تقریت مناسبات فرهنگی پدید آید.
چون یکی از محورهای مهم توسعه روابط با دنیا توسعه روابط فرهنگی است این مهم به توسعه در ابعاد سیاسی و اجتماعی و تجاری دنیا کمک می‌کند قطعا اگر پیشنهادی شده باشد توسط مراجع ذی ربط بررسی شده و به ان پاسخ داده می شود.

نوش آبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره شبکه‌های فارسی زبان معاند و اینکه آنها آگهی و تیزر رایگان برای محصولات فرهنگی داخلی پخش می کنند، ارشاد فقط اعلام ممنوعیت کرده است. اما به صورت عملی قرار است چه اقدامی صورت گیرد؟ هرگونه تماس و همکاری ارسال اگهی و مصاحبه و همکاری با شبکه های معاند ممنوع است. هم در مصوباتی که در گذشته داریم و هم در تذکراتی که در دولت یازدهم داده شده است هنرمندان باید مراقبت کنندکه بی جهت آب در اسیاب دشمن نریزند. چه تبلیغات هنری باشد و چه مربوط به محصولات ارایشی و بهداشتی، همه ممنوع هستند. ما هم برخورد می‌کنیم حتی تا مرحله لغو مجوز و یا پروانه اقدام کرده و مجوز کالایشان لغو می‌شود. هنرمندان باید این مراقبت را داشته باشند که بی جهت مشکل درست نکنند. ما تذکر می دهیم. اگر تعمدی در ایجاد ارتباط با شبکه های معاند و مخالف باشد مطابق مقررات برخورد می‌کنیم.
*برگزاری دو جشنواره در اواخر آذر

وی در ادامه افزود: کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در شاخه ها و قالب‌های مختلف از سوی کارگروه مد و لباس برگزار می‌شود و اشعار برتر در ١٧ دی معرفی می‌شود. همچنین جشنواره پوشاک اقوام ایرانی از ٧ دی و جشنواره مدهامتان از ٢۴ تا ٢٧ آذر در اصفهان با پیام مراجع اغاز می‌شود.

وی به برنامه های ارشاد اشاره کرد و گفت: ساخت سمفونی مشترک با کشورهای خارجی در راستای بهره گیری از ظرفیت های دیپلماسی کشور و حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه توسط انجمن سینمای جوان و حمایت از پژوهش‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌ها است.

* دلسوزان سینما مشکلات را تحمل کنند

نوش‌آبادی درباره استعفای احمدرضات درویش از شواری عالی سینما گفت: استعفای افراد از شورای عالی سینما طبیعی است اما دلسوزان سینما باید مشکلات را تحمل کنند. با استعفا مشکلات حل نمی‌شود و الحمدالله این کشور به حدی نخبه دارد که جای آنها را پرکند. این شورا به حدی مهم است که رییس جمهور در راس ان است انشالله با حضور رییس جمهور مطالبه جامعه سینمایی برطرف شود.

وی ادامه داد: قانونگذار در این شورا پیش‌بینی کرده که ترکیب اعضا باید در بهترین و ارزشمندترین شکل خود چیده شود تا نظارت تاثیرگذاری بر مسائل سینمای کشور داشته باشد. ولی بعضی از افراد هستند که با بهانه‌های غیر جدی گاهاً از عضویت در شورا انصراف و استعفا می‌دهند و به هر ترتیب نمی‌توان مانع این فضا شد اما من بر این عقیده‌ام آنهایی که دلشان برای سینما می‌تپد باید تحمل و تلاش کنند.

* در جشنواره تئاتر فجر از ظرفیت‌ سالن‌های تئاتر شهر استفاده می‌شود

وی درباره سرانجام بازسازی تئاتر شهر گفت: بازسازی بخش‌های باقی مانده تئاتر شهر در حال اتمام است و ما قبل از فجر شاهد استفاده حداکثری از ظرفیتهای سالنها هستیم.

وی درباره جشنواره فیلم فجر نیز گفت: ٢۶١ فیلم ارسال شده که ٧٧ فیلم در بخش سودای سیمرغ،  ٣١ اثر در بخش نگاه نو، ۶٨ اثر در بخش هنر و تجربه و ٨۵ اثر در بخش سینما حقیقت حضور دارند.

*هیات انتخاب فیلم فجر هفته آینده معرفی می‌شود

سخنگوی ارشاد درباره اعلام نشدن اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر محرمانه نیست افراد انتخاب شده اند کار آغاز شده اما هنوز اسامی اعلام نشده احتمالا در روزهای آینده اسامی اعلام خواهد شد.

* وزارت ارشاد در انتظار پاسخ شهردار تهران برای مکان نمایشگاه کتاب

وی همچنین درباره مکان نمایشگاه کتاب و تعیین تکلیف این مسئله در وزارت ارشاد گفت: شهرداری هنوز به نامه وزیر جهت برگزاری نمایشگاه کتاب پاسخ رسمی نداده است. مصلا گزینه موجود است اما اگر شهرداری همکاری کند باغ موزه دفاع مقدس هم مکان مناسبی است، بنای ما در شرایط کنونی، به استفاده از مصلی است مگر اینکه شهرداری در مورد باغ کتاب پاسخ درستی دهد.

وی همچنین درباره معرفی مدیر دفتر موسیقی ارشاد با بیان اینکه مدت حضور قانونی سرپرست دفتر موسیقی سپری شده، گفت: هفته آینده مدیر کل دفتر موسیقی معرفی می‌شود.

سخنگوی ارشاد درباره صندوق اعتباری هنر نیز گفت: تا هفته گذشته ٣٧ هزار و ۶۵٠ نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند.٢١ هزار و ١۴٠ نفر بیمه تامین اجتماعی و ١٢ هزار و ٣٠۵ نفر بیمه تکمیلی هستند. بسیاری از هنرمندان عضو نیستند و تقاضایی برای استفاده از تسهیلات ندارند.

* از تشکیل دادگاه کتاب استقبال می‌کنیم

نوش‌ابادی همچنین پیرامون سئوالی درباره تشکیل دادگاه کتاب که معاون فرهنگی خبر آن را داده بود گفت: ضرورت تاسیس دادگاه کتاب برای بکارگیری قضات آموزش دیده در حوزه فرهنگ است و هم با ناقضین حقوق مالکیت فکری در حوزه کتاب برخورد صورت گیرد. ما موافقیم قوه قضاییه دادسرای مخصوص اهالی کتاب تشکیل دهد.

نوش آبادی با بیان اینکه تشکیل دادگاه کتاب  موضوع مهمی است خاطر نشان کرد: تعرض به کتاب به هر شکلی بدون رضایت صاحب اثر،  تخلف است،  کسی حق ندارد کتابی را بدون اجازه صاحب آن نشر دهد.

وی ادامه داد: افرادی که بخواهند غیر مجاز محصولاتی را بفروشند تخلف است، معتقدیم ناشران و کتابفروشان سربازان فرهنگ کشور هستند،  قوه قضائیه برای برخی نهادها دادگاه خاص تشکیل داده است، دادسرای رسانه یا دادسرای ویژه برای برخی صنوف هم حتی داریم، این پیشنهادی است تا قوه قضائیه همانطور که برای برخی اصناف دادگاه ویژه دارد  برای کتاب هم چنین دادگاهی را تشکیل دهد.

ببه گفته این مسئول در وزارت ارشاد، در سال ۹۲ هنگام بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان پیشنهادی بر این مبنی مطرح شد. اتحادیه ناشران درخواست تشکیل دادگاهی را داشتند که با حضور هیات منصفه ، جرائم کتاب را بررسی کند. تا جایگاهی به کتاب داده شود تا در محاکم قضایی ویژه به مسایل آن پرداخته شود.

نوش آبادی تصریح کرد: اخیرا هم معاون فرهنگی وزارت ارشاد این موضوع را مطرح کرده است، با توجه به اهمیت و جایگاه اهالی قلم، موضوعات  حوزه کتاب و بحث‌های حقوقی و تخلفات در دادگاه کتاب بررسی شود. تا با رعایت شئونات با متخلفان برخورد شود.

* رعایت حداقلی مسائلی شرعی در فیلم‌ها کفایت می‌کند

وی درباره سریال شهرزاد و اعتراض مردم کرمان گفت: در فیلم شهرزاد توهینی به قشر یا استانی صورت نگرفته. این فیلم قابل دفاع است و در ادامه مردم کرمان در سریال تجلیل می شوند. البته در بعضی از نقدهایی هم که مطرح‌ شده، کارگردان پاسخ داده که منتقدان عجله نکنند.

وی پیرامون رعایت مسایل شرعی در این مجموعه گفت: هم کارگردان مقید و آگاه به مسایل است و هم بازیگران گمنام نیستند، در عین حال ضوابط شرعی و قانونی باید رعایت شود. حداقل ها در مسایل شرعی رعایت شود کفایت می‌کند هرچند عده ای در جامعه در پی حداکثرها هستند اما باید در رعایت شئونات حداقل‌ها را بپذیریم تا زمینه برای حداکثرها فراهم شود.

وی پیرامون سفر روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روسیه و مباحث مطرح در این سفر ابراز بی اطلاعی کرد.