آمار نهایی ثبت نام کاندیداهای مجلس از زبان رئیس ستاد انتخابات استان/ مرند و جلفا با ۶۴ نفر بیشترین تعداد داوطلبان بعد از حوزه تبریز

رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های خبری استان، آمار نهایی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در استان به تفکیک شهرستان های مختلف را اعلام کرد.


به گزارش اعتدالپرس(اعتدال آذربایجان)، دکتر سعید شبستری با ارایه گزارشی از روند اجرایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، گفت: روند اجرایی این انتخابات از ۲۶ آذر با ثبت‌نام کاندیداهای مجلس خبرگان کلید خورد و از روز ۲۸ آذر هم ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

وی افزود: ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در مرکز استان و داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ۱۳ حوزه انتخابیه اصلی و همزمان ثبت‌َنام داوطلبان هر دو مجلس در ستاد انتخابات کشور نیز انجام شد.

شبستری آمار داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی را ۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نسبت به دوره قبلی انتخابات دو برابر افزایش داشته است.

آمار نهایی ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی

رییس ستاد انتخابات استان در ادامه از ثبت‌نام ۶۲۲ نفر داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۸۳ نفر در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان این که در دوره قبلی انتخابات مجلس ۲۹۴ نفر در استان داوطلب نمایندگی شده بودند، افزود: افزایش بیش از دو برابری تعداد داوطلبان حاکی از شور و نشاط سیاسی و برگزاری انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم است.

وی آمار تفکیکی داوطلبان نمایندگی مجلس در استان را نیز به این شرح اعلام کرد: حوزه انتخابیه “مرند و جلفا” ۶۴ نفر، “مراغه و عجب‌شیر” ۳۸ نفر، “اهر و هریس”، “سراب” و “میانه” هر کدام ۳۱ نفر، “شبستر” ۳۰ نفر، “ملکان” ۲۹ نفر، “هشترود و چاراویماق” ۱۹ نفر، “بستان‌آباد” و “ورزقان” هر کدام ۱۸ نفر، “بناب” و “کلیبر، خداآفرین و هوراند” هر کدام ۱۵ نفر.

رده سنی ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی

شبستری افزود: از بین داوطلبان ثبت‌نام شده، ۶۴ نفر زن، ۱۱۸ نفر دارای مدرک دکترا، ۲۷ نفر دارای تحصیلات حوزوی و ۲۸ نفر از ایثارگران یا نمایندگان ادوار قبلی دارای مدرک کارشناسی هستند.

وی افزود: ترکیب جمعیتی داوطلبان نمایندگی مجلس در استان را جوانان و افراد میانسال تشکیل می‌دهند به نحوی که ۲۵۱ نفر از آنان ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند.

عدم ثبت نام دو نفر از نمایندگان فعلی

معاون سیاسی امنیتی استانداری بیان داشت: دو نفر از نمایندگان حال حاضر در مجلس شورای اسلامی استان، برای حضور دوباره در مجلس ثبت نام نکردن، رضا رحمانی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر و عباس فلاح باباجان از حوزه انتخابیه اهر و هریس.

رییس ستاد انتخابات استان در خصوص مراحل بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استعلام داوطلبان از مراجع چهارگانه همزمان با ثبت‌نام آغاز شده بود و کار بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی از امروز به مدت ۱۰ روز شروع می‌شود.

وی افزود: اسامی افرادی که صلاحیت آنها در هیات‌های اجرایی احراز نشود در روز ۱۵ دی توسط فرمانداری‌ها به خود آنها اعلام خواهد شد و این افراد از روز ۱۶ دی به مدت چهار روز مهلت دارند اعتراض خود را به هیات‌های نظارت ارایه کنند.

شبستری گفت: بعد از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های نظارت، اسامی قطعی نامزدهای انتخابات مجلس در روز ۲۷ بهمن توسط وزارت کشور به فرمانداری‌ها ابلاغ شده و فرمانداری‌ها نیز در روز ۲۸ بهمن اسامی را در قالب آگهی منتشر خواهند کرد.

وی زمان قانونی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس را از روز ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند اعلام کرد و گفت: تبلیغات در روز پنج‌شنبه ۶ اسفند ممنوع بوده و در روز جمعه ۷ اسفند نیز اخذ رای انجام خواهد شد.

شبستری در خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: صلاحیت داوطلبان نمایندگی ملجس خبرگان به مدت یک ماه در شورای نگهبان بررسی و نتیجه در روزهای ۶ و ۷ بهمن به شخص داوطلبان ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: داوطلبان ردصلاحیت شده از روزهای ۸ تا ۱۰ بهمن فرصت دارند به نتیجه بررسی صلاحیت خود اعتراض کنند و در نهایت اسامی قطعی داوطلبان در روز ۲۱ بهمن اعلام خواهد شد.

شبستری گفت: داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان از روز ۲۳ بهمن تا ۵ اسفند می‌توانند تبلیغات کنند.

به گفته رییس ستاد انتخابات استان، تعیین تعداد و محل شعب اخذ رای نیز به عهده هیات‌های اجرایی انتخابات است و تعداد عوامل اجرایی انتخابات بعد از تعیین تعداد صندوق‌ها مشخص خواهد شد.

وی با بیان این که هیات‌های اجرایی از معتمدین و چهره‌های موثر و مورد وثوق تشکیل شده است، گفت: توصیه ما به هیات‌های اجرایی این است که بر اساس قانون عمل کنند و به هیچ وجه نگرش سیاسی و حزبی و سلایق شخصی خود را در انجام وظیفه دخالت ندهند.

در خصوص انتشار اسامی داوطلبان انتخابات گفت: هیچ مرجع رسمی و قانونی حق ندارد قبل از احراز صلاحیت داوطلبان اسامی آنها را منتشر کند و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

شبستری با تاکید بر این که داوطلبان قبل از مهلت قانونی تبلیغات حق تبلیغ ندارند، افزود: تحرکات داوطلبان به دقت رصد می‌شود و با هر نوع تبلیغ یا اعلام رسمی نامزدی از سوی آنها برخورد خواهد شد.

وی افزود: مدیران دستگاه‌ها نیز حق استفاده از امکانات دولت به نفع کاندیداها یا همراهی با آنها را ندارند و در این رابطه به تعدادی از مدیران تذکر داده شده است.

رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی در خصوص احتمال برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان نیز گفت: هنوز شورای نگهبان نظر قطعی خود را در این خصوص اعلام نکرده، با این حال آمادگی لازم برای این کار در استان وجود دارد.

وی با بیان این که الکترونیکی شدن انتخابات موجب اطمینان و شفافیت بیشتر می‌شود، افزود: با توجه به کثرت کاندیداها و دشوار بودن کار شمارش آرا، انتخابات الکترونیکی کاری است که لاجرم باید انجام شود.