غیبت معنادار دو نماینده فعلی استان از رقابتهای مجلس دهم و درسی که همه باید یاد بگیرند/ صلاح آذربایجان‌شرقی‌ در مجلس، حضور چهره‌های جدید است

در لیست ثبت نام از کاندیدا های انتخابات نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افراد به نام و مشهوری وجود دارند و اما در این بین غیبت تنی چند از نمایندگان فعلی استانی در مجلس شورای اسلامی به چشم می زند.
در حالی ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت ۲۴ روز گذشته به پایان رسید که در جریان آن ۶۲۲ نفر داوطلب شرکت در این دوره از ماراتون سیاسی شدند.

۶۲۲ نفر در استان آذربایجان شرقی، برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام خود را تکمیل کرده اند که از این تعداد ۶۴ نفر زن، ۱۱۸ نفر دکترا، ۴۴۹ نفر کارشناسی ارشد، ۲۷ نفر دارای مدرک حوزه و ۲۸ نفر دارای مدرک کارشناسی میباشند.

بر اساس آمار کشوری و به گفته عوامل اجرایی انتخابات در وزارت کشور، حدود ۵۶۰ نفر از نمایندگان ادوار برای حضور دوباره خود در انتخابات مجلس دهم اعلام آمادگی کردند که براساس این آمار، برای هر کرسی نمایندگی در بهارستان ۳۰ نفر رقابت خواهند کرد.

با وجود خیز پر شور نمایندگان ادوار فعلی و گذشته برای حضور دوباره در مجلس، اما برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره های فعلی، از حضور دوباره در مجلس و بر دوش گرفتن مسئولیت نمایندگی ملت اعلام انصراف کردند. در این میان غیبت دو تن از نمایندگان فعلی استان در انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی بیش از اشخاص دیگر به چشم می خورد.

رضا رحمانی متولد ۱۳۴۵ در محله داش ساختمان تبریز است. وی  نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس هفتم، مجلس هشتم و مجلس نهم بود که در دوره نهم مجلس شورای اسلامی رییس کمیسیون صنایع و معادن می باشد.

رضا رحمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران درباره دلایل عدم ثبت‌نامش در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سه دوره وکیل و نماینده این ملت شریف در مجلس بودم و در دوره قبلی هم قصد ثبت‌نام نداشتم؛ صلاح بر این است چهره‌های جدید هم حضور داشته باشند و من هم در هر کجا باشم در نوکری مردم شریف تبریز، آذرشهر و اسکو خواهم بود.

وی با قدردانی از اعتماد ۱۲ ساله و سه دوره‌ای مردم شریف حوزه انتخابیه  تبریز، آذرشهر و اسکو و روستاها و شهرهای حوزه گفت: از مردم تبریز و حوزه انتخابیه‌ام دل خوشی دارم و تماس‌ها و الطاف مردم در چند روز گذشته و اصرار آنها بر ثبت‌نام مجدد نشان می‌دهد که مردم محبت دارند و من این محبت‌ها را هیچ وقت فراموش نخواهم کرد.

رحمانی گفت: فعلاً نماینده مردم هستم و اگر مسئولیت اجرایی نداشته باشم، قطعاً در تبریز سکونت خواهم داشت و در راه خدمتگزاری مردم و توسعه استان تلاش خواهم کرد.

رحمانی  در حالی از حضور در انتخابات مجلس دهم امتناع کرد که گفته می شود، وی خود را برای تصدی مسئولیت اجرایی یا یکی از سفارتخانه های مهم ایران در خارج کشور در آینده ای نزدیک آماده می کند.

فلاح و خداحافظی زودهنگام

عباس فلاحی باباجانی، نماینده فعلی مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده ی غایب در این دوره از رقابت هاست، انتظار نمی رفت وی که سابقه یک دوره نمایندگی در مجلس را در کارنامه دارد، بدین زودی از عرصه نمایندگی خداحافظی کند.

گفته می شود وی در این دوره با رقبای جدی و بانفوذی قرار بود رقابت کند که البته سرانجام عطایش را به لقایش بخشید.

گفتنی است علاوه بر انصراف این دو نماینده استان چند نماینده استانهای دیگر نیز از ادامه حضور در مجلس بعدی خود را کنار کشیدند.

این در حالی است که با توجه به عملکرد بسیار ضعیف برخی نمایندگان فعلی استان در مجلس نهم، افکار عمومی انتظار چشم پوشی برخی دیگر از این نمایند ها را هم از رقابتهای مجلس دهم داشتند.