طوماری در نشست خبری نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی: اصلاح امور مهمتر از انتقاد به مسکن مهر است/ احداث نخستین باغ پارک مهندسی در تبریز

رئیس سازمان نظام مهندسی استان گفت: قانونمند کردن مجریان ساختمانی و اجرایی کردن قانون پیش‌فروش واحدهای ساختمانی از اول مهر ماه و با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط شروع شده و تلاش می‌شود با تهیه شناسنامه فنی متناسب با پیشرفت فیزیکی ساختمان جلوی تخلفات گرفته شود. به گزارش اعتدال پرس، طوماری در جمع خبرنگاران با اشاره […]

image_pdfimage_print

رئیس سازمان نظام مهندسی استان گفت: قانونمند کردن مجریان ساختمانی و اجرایی کردن قانون پیش‌فروش واحدهای ساختمانی از اول مهر ماه و با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط شروع شده و تلاش می‌شود با تهیه شناسنامه فنی متناسب با پیشرفت فیزیکی ساختمان جلوی تخلفات گرفته شود.


به گزارش اعتدال پرس، طوماری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در منطقه زلزله خیز و با خطر بیشتر قرار داریم، افزود: در راستای افزایش کیفیت ساخت و سازها در استان انجام آزمایش‌های خاک، جوش و بتن برای تمامی پرونده‌های متشکله دراین سازمان اجباری است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در تشریح فعالیت ای این سازمان نیز اظهار داشت: پیش نویس قانون همکاری شهرداری، مراکز ثبت اسناد و سازمان نظام مهندسی تهیه شده تا برای هر ساختمان شناسنامه ای در دست باشد که در صورت اجرایی شدن این قانون از بسیاری تخلفات در حوزه ساختمان جلوگیری خواهد شد.

طوماریهم چنین از احداث نخستین باغ پارک مهندسی در تبریز خبر داد و افزود:نخستین باغ پارک مهندسی تبریز در «چای‌کنار» در ۸ هزار متر مربع احداث می‌شود که تنها مهندسان و اعضای خانواده آن از این پارک استفاده خواهند کرد.
وی اعضای نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌شرقی را ۲۸ هزار نفر اعلام کرد و افزود: بیش از ۳۰ هزار نفر از اعضای این انجمن در تبریز ساکن هستند.وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی بعد از تهران بیشترین تعداد مهندسان را داراست و به تبع آن دومین شهر برج ساز و بلندمرتبه ساز کشور است.

طوماری با بیان این تمام پروژه‌های عمرانی که اعتبارت دولتی داشته باشند نظارت آن به نظام مهندسی مربوط نمی‌شود، تصریح کرد: مسکن مهر با هدف و نیت مثبت برای مسکن‌دار شدن اقشار ضعیف آغاز شد اما به هدف نهایی موردنظر که داشت منجر نشد و در بخش اجرایی و طراحی با مشکل مواجه شد و روند کاری که باید طی می‌کرد اصولی نشد و با مشکلات متعددی مواجه شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اعتدال پرس در مورد تخلفات صورت گرفته در مسکن مهر گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها متولی نظارت بر واحدهایی است که به مهندسان این سازمان سپرده شده است و در خصوص سایر واحدها هیچ تعهدی ندارد.

طوماری تقویت و توسعه فرهنگی و معماری اسلامی، نظم دادن به امور مربوط به مشاغل و حرفه‌‌های فنی و مهندسی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی، تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در سطح کشور، ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‌ها در این بخش از جمله اهداف و خط مشی‌های قانون نظام مهندسی ساختمان دانست.
وی، تهیه و تنظیم مبانی قیمت‌گذاری و خدمات مهندسی، الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان و وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت و بهره‌برداری مناسب و آسایش و صرفه اقتصادی برای حمایت از مردم به عنوان بهره‌برداران از ساختمان‌ها و فضاهای شهری و ابنیه را از اهداف و خط مشی‌های قانون نظام مهندسی ساختمان دانست.

رئیس سازمان نظامی مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی خواستار تشکیل کمیسیون عالی عمران با عضویت معاون عمرانی استانداری، رئیس دادگستری استان، شهردار تبریز، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، مدیریت بحران، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و رئیس راه و شهرسازی استان برای کمک به ساخت و ساز تشکیل شود.

وی شورای انتظامی ‌نظام مهندسی را یکی از ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست و گفت: هدف از ایجاد این شورا تأسیس مرجعی شبه‌قضایی است برای رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی در خـصوص تــخــلــفــات حــــرفــه‌ای، انــضــبــــاطــــی و انتظامی‌مهندسان و کاردان‌های فنی که عضو نظام مهندسی استان بوده یا دارای پروانه اشتغال هستند.

طوماری با بیان اینکه استفاده از خدمات مهندسان در ساخت و ساز هزینه نیست بلکه سرمایه و ضامن سلامت مردم است از رسانه‌ها خواست تا بر اساس رسالت رسانه ای خود در بالا بردن سطح آگاهی جامعه در این زمینه وفرهنگ‌سازی همراه سازمان نظام مهندسی ساختمان باشند.

وی در مورد وضعیت مهندسان شاغل خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی و در شرایط رکود و کاهش ساخت و ساز برخی مهندسان به خاطر کسادی بازار ناچارند با تعرفه خیلی کم نیز کار کنند.

طوماری با بیان اینکه تعرفه و حق‌الزحمه مهندسان حدود۰٫۱ درصد قیمت تمام شده‌ی یک ساختمان است، تعرفه خدمات مهندسی را بسیار پایین دانست.

رئیس سازمان نظامی مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اعتدال پرس مبنی چرایی تفاوت تعرفه های خدمات مهندسی استان با سایر استان ها و حتی استان های همجوار و اینکه چرا جامعه مهندسی همیشه مهجور بوده و برخلاف جامعه پزشکی که وزارتخانه بهداشت نیز حامی آنان است گفت :تعرفه خدمات مهندسی در استان سال قبل با افزایش پشمگیری همراه بوده است و حتی از متوسط کشوری بالاتر است اما ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضا داردو نیاز مند حل ریشه ای است.

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۶ ماهه نخست سال‌جاری یک هزار و ۴۵۸ مورد پرونده ساخت و ساز با متراژ یک میلیون و ۳۴۵ متر مربع در این سازمان تشکیل شده که نسبت به سال گذشته حدود دو سوم کاهش داشته است.

در ادامه جلسه خانم دکتر بیتا باقری از اعظای هیات رییسه شازمان به انتقاد از مدیریت شهری پرداخت و گفت: سال ۲۰۱۸ تبریز بعنوان شهر گردشگری انتخاب شده است اما تضاد و عدم هماهنگی بین مدیران شهری موج می زند وی تصریح کرد اگر ارگانی بنام شهرداری می خواهد سیاستی در حوزه شهری اجرا کند جوزه شهرسازی دارد اما حوزه معماری نه و این سبب شده پرداخت و سیاست های شهرسازی در بافت تاریخی منطقه ۸ تبریز هیچ تفاوتی با سایر مناطق نداشته باشد.

 

انتهای خبر