معروف ترین آبشار شمال غرب ایران در منطقه آزاد ارس

یکی از آبشارهای معروف شمال غرب کشور و آذربایجان شرقی به نام آبشار آسیاب نیز در ارس و با فاصله کمی از جلفا واقع شده است.

image_pdfimage_print
آبشارها به دلیل زیبایی و عظمتی که دارند، یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شوند و در مناطق کوهستانی مانند آذربایجان می توان نمونه های بسیار زیبا و متفاوتی از انواع بزرگ و کوچک آن را پیدا کرد.
معروف ترین آبشار شمال غرب ایران در منطقه آزاد ارس

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، یکی از آبشارهای معروف شمال غرب کشور و آذربایجان شرقی به نام آبشار آسیاب نیز در ارس و با فاصله کمی از جلفا واقع شده است.

آبشار زیبای منطقه
آبشار آسیاب در فاصله نزدیکی از جلفا و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای مینجان آباد در حاشیه رود ارس قرار گرفته است. این آبشار بسیار زیبا در یک منطقه تپه مانند با فاصله اندکی از جاده مرزی ارس قرار گرفته و در اکثر ماه های سال می توان آثاری از زیبایی و سرسبزی طبیعت را در آن منطقه دید. درختان زیبا و سرسبز خدادادی این منطقه باعث شده است که هر ساله گردشگران زیادی به سوی این آبشار کشیده شوند. بر همین اساس می توان آبشار آسیاب را جذاب ترین جاذبه گردشگری منطقه آزاد ارس در میان عموم مردم دانست.
یکی از ویژگی های این منطقه که باعث شده است تا به رغم بزرگ نبودن این آبشار، هر ساله گردشگران زیادی راهی این منطقه شوند، شکل زیبای آبشار و جلبک هایی است که وجود آن ها باعث شده است تا این آبشار بسیار متفاوت تر از یک آبشار معمولی به نظر برسد. جلبک های آبشار آسیاب همانند موهای بلندی بر پیشانی آبشار رشد کرده و رفته رفته بر مقدار آن ها نیز افزوده شده است و آب هایی که از این جلبک ها به سمت پایین ریخته و چکه می کنند، حالت باران مانندی به این آبشار داده است. ارتفاع آبشار اصلی آسیاب حدود ۱۰ متر و مساحت محوطه آن ۲۰۰ مترمربع است.
همچنین داخل دره و پایین آبشار نیز رودی زیبا در جریان است که آب خنکی دارد و معمولا محلی برای پیک نیک خانواده هایی است که به جلفا و منطقه آزاد ارس سفر می کنند.
در واقع این منطقه چشمه ای دارد که آب آن از کوه کیامکی تامین می شود. در مظهر چشمه درختان انجیر روییده اند. آب پس از تبدیل به آبشاری بسیار زیبا ته دره به یک رشته جویبار می پیوندد و به سوی شمال دره جریان می یابد. در سمت راست ته دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است. تمام سطح دیواره ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است. صدها آبشار کوچک و بزرگ و صدای یکنواخت ریزش آب، چشم انداز بدیع و هوای خنک از جاذبه های دلپذیر آبشار آسیاب است.
دلایل نامگذاری
این منطقه از دیرباز محل زندگی بوده و وجود آبشار و رودهای جاری که سرعت جریان آب نیز در سال های دور گذشته به مراتب بیشتر از این روزها بوده است، باعث شده که چندین آسیاب آبی در مسیر این رود و آبشار ایجاد شده و مصرف آرد روستاییان اطراف و سایر مردم منطقه را تامین کنند. البته به مرور زمان و با گسترش شهرنشینی و کمتر شدن جریان آب رودخانه این آسیاب ها از کار افتاده و رفته رفته به دلیل عدم رسیدگی رو به خرابی نهاده اند. امروزه نیز به دلیل وجود آسیاب های خرابه ای که آثار بسیار اندکی از آن ها بر جای مانده است، این منطقه به این نام شهرت یافته است. همین موضوع قدمت تاریخی منطقه را نیز به خوبی نشان می دهد. البته به همت سازمان منطقه آزاد ارس آسیاب آبشار موضوع این گزارش مرمت شده و امکان تبدیل گندم به آرد در آن وجود دارد.
شناخته شده ترین جاذبه گردشگری ارس
آسیاب آبشار را می توان قدیمی ترین جاذبه گردشگری جلفا از نظر عمومیت داشتن در بین مردم دانست، چراکه از سال های دور و دهه های گذشته که هنوز آثار تاریخی این منطقه آن طور که باید و شاید به عموم شناسانده نشده بود، آبشار آسیاب خرابه اواخر هفته های بهار و تابستان مامن گردشگران طبیعت دوست استان بود. به همین دلیل این منطقه حس نوستالژی بسیار خوبی در بین اقشار مختلف مردم به خصوص نسل های قدیمی تر ایجاد می کند. آبشار آسیاب این روزها به یک جاذبه ۴ فصل تبدیل شده است و بسیاری از گردشگران، زمستان های منطقه را نیز که آب ها به صورت قندیل های یخ بسته از جلبک ها آویزان می شوند را بسیار زیبا دانسته و سعی می کنند سفری زمستانی نیز به این آبشار داشته باشند. فصل بهار و نوروز نیز از جمله ایامی است که آب و هوای مطبوع را می توان در این منطقه به خوبی احساس کرد.
امکانات رفاهی برای گردشگران
در کنار آبشار و بر بلندای آن امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران تدارک دیده شده است. برای نمونه می توان به رستوران ها، آلاچیق ها و سرویس های بهداشتی اشاره کرد. به همین خاطر مسافران نوروزی می توانند با آسودگی خیال این منطقه را برای حضور مفرح و به یادماندنی در دل طبیعت انتخاب کنند. همچنین راه آسفالته از جاده اصلی تا آبشار و پارکینگ اختصاصی آبشار نیز امکانات بیشتر رفاهی و امنیتی را برای گردشگران فراهم آورده است. در کنار این موارد وجود نمایشگاه هنری که شامل چندین غرفه است نیز می تواند علاوه بر زیبایی های خاص خود به گردشگران این امکان را بدهد که صنایع دستی و آثار هنری تولید شده توسط هنرمندان منطقه را تهیه کنند. انواع ظروف، دست بافته ها و مجمسه ها از جمله آثار هنری و دستی است که در این نمایشگاه به فروش می رسد.
چگونه برویم؟
برای رسیدن به آبشار آسیاب راه های متفاوتی وجود دارد اما شما می توانید از جلفا به سمت نوردوز و خداآفرین حرکت کرده و پس از طی مسافتی حدود ۲۰ کیلومتری به بریده ای برسید که تابلوی آبشار آسیاب در آنجا نصب شده است. با ورود به این بریده و پس از طی مسافت کوتاهی به ورودی و پارکینگ آبشار خواهید رسید. از این منطقه به بعد باید مسیر بالای آبشار تا ته دره کم عمق آبشار را به صورت پیاده طی کنید. البته بخشی از این مسیر نیز بهسازی و سنگ فرش شده است و اغلب گردشگران می توانند خود را به سادگی به زیر آبشار برسانند.

انتهای خبر