نقدی بر عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی/ از ابهام در انتصابات تا ضعف در پاسخگویی و تعاملات رسانه ای

نقدی بر عملکرد پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی : پاشایی دعوت صدای معلم را برای گفت و گو بی پاسخ گذاشت ! / جواد بابازاده

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتال پرس)، « پاسخ گویی » عنصر لاینفک مدیریت اثربخش و کارا و از ویژگی های مورد ادعای مدیران دولت تدبیر و امید است .

با نزدیک شدن به سال پایانی دولت یازدهم موسوم به دولت تدبیر و امید به ریاست دکتر روحانی، نقد و بررسی عملکرد مدیران استانی از جمله بحث های روز محافل رسانه ای است که در این راستا پایگاه خبری تدبیر و امید به نقل از یکی از اعضای شورای نویسندگان صدای معلم، عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی را به نقد کشیده است که عینا در زیر می آید:

« جعفر پاشایی » بعد از روی کار آمدن دولت اعتدال گرای روحانی و تغییر فضای سیاسی کشور ، به عنوان چهره ای که همسو با سیاست های دولت شناخته می شد جایگزین « فیروز رضایی » مدیر کل ۸ ساله دولت احمدی نژاد شد .

پاشایی با گذشت بیش از دو سال از مدیریت پاشایی  می توان عملکرد او را بهتر بررسی و نقد کرد. شاید جدی ترین نقدی که بر عملکرد او وارد است نحوه عزل و نصب های پاشایی در اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی  است .

بسیاری از کارشناسان و معلمان، عزل و نصب مدیران مناطق و نواحی و معاونین اداره کل از منظر علم مدیریت را بسیار شبهه برانگیز  ارزیابی می کنند و این عزل و نصب ها را بر اساس سلیقه و روابط شخصی و تاثیر عوامل خارج از آموزش و پرورش می دانند.

به عنوان نمونه فردی در عرض نزدیک به یک سال  مدیریت سه جای متفاوت ( دو ناحیه از تبریز و معاونت مدیرکل ) را بر عهده داشته است یا فرد دیگری  پس از ریاست کوتاه مدت یک ناحیه تبریز به ریاست ناحیه دیگری از تبریز انتخاب می شود .

سوال این جاست دلایل این نوع عزل و نصب ها چیست ؟

آیا این افراد توان برنامه ریزی  در مناصب خود را خواهند داشت ؟!

مسله دیگر در خصوص عزل و نصب ها، انتصاب برخی از بستگان نزدیک پاشایی بعد از مدیر کل شدن او به سمت های مدیریتی است. اگر چه ممکن است که این افراد بر اساس شایستگی منصوب شده باشند ولی کشف این شایستگی ها  در دوسال اخیر این شائبه را در اذهان به وجود می آورد که شاید رابطه ی خویشاوندی این افراد در این انتصاب ها بی تاثیر نبوده است .

مورد دیگری که در زمان مدیریت پاشایی عامل اعتراض و نارضایتی معلمان شده است وضیعت نقل و انتقالات و مدیریت نیروی انسانی است به طوری که در دو سال اخیر نقل و انتقالات معلمان تک مرحله ای بوده و شمار جابه جا شدگان مورد اعتراض معلمان بوده است ، نقل و انتقالات اضطراری حذف شده است و جای تاسف و تعجب آنجاست که برخی از معلمان بعد از پایان دوره نقل و انتقالات، از طرق مختلف و غیر شفاف انتقال یافته اند .

بحث نگهداشت معلمانی که سابقه ی خدمت آنها به پایان رسیده است مسله ی مورد مناقشه دیگری است که در مواردی موجب نارضایتی معلمان شده است .

آنها معتقدند  اداره کل در این زمینه سلیقه ای برخورد کرده است؛ رابطه سرد پاشایی با تشکل ها و فعالین صنفی موجب شده است که ارتباط مطلوب و مقبولی بین مدیر کل و فعالین صنفی و تشکل ها برقرار نشود و فعالین صنفی با تردید به عملکرد و ادعاهای پاشایی بنگرند.

در حالی که با تغییر دولت و فضای سیاسی کشور وضیعت تشکل های معلمی بهتر شد و فانی و نوبخت با تشکل ها و نمایندگان آنها و فعالین صنفی و رسانه ای جلسات متعددی برگزار کرده اند پاشایی تنها یک بار پس از تجمعات اعتراضی سال گذشته معلمان با نمایندگان معلمان معترض جلسه ای مشترک برگزار کرد و در آن جلسه مدعی شد که مطالبات را پیگیری و گزارش پیگیری ها را در جلسات بعدی ارایه خواهد داد که هرگز جلسه ی بعدی برگزار نشد !

نکته ی قابل تأمل این که همزمان با تجمعات معلمان که پاشایی نیز در آن حضور یافت و به سخنرانی پرداخت حراست ها نیز معلمان را احضار می کردند و به آنها تذکر می دادند که اجازه شرکت در تجمعات را ندارند و برخی معلمان مدعی هستند به دلیل شرکت در تجمعات برخی فرصت های شغلی از آنها گرفته شد ، با این وجود پاشایی مدعی است که اگر او مقابل برخورد ها را نمی گرفت برخوردها می توانست  شدیدتر باشد !

آقای پاشایی با رسانه ها و اهل رسانه میانه چندانی ندارد به طوری که مصاحبه و گفت و گوی تخصصی از پاشایی پیرامون مسایل آموزش و پرورش با رسانه های مستقل مشاهده نمی شود .

در راستای این امر گروه صدای معلم ( سخن معلم سابق) دو مورد درخواست کتبی برای برگزاری جلسه پرسش و پاسخ داشته است تا سوالات و نقدهای معلمان مطرح شود .

با وجود موافقت ضمنی و شفاهی هنوز تاریخ معینی برای انجام آن اعلام نشده است .

امید است که مدیریت آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با سعه صدر به انتقادها توجه کند و موجبات اعتلاء و ارتقا آموزش و پرورش این استان  فراهم گردد.

منبع ؛ صدای معلم/ جواد بابازاده