سعیدی: اگر مس آذربایجان مقرون به صرفه نیست، حمل کنسانتره ی معادن آذربایجان به کرمان چه صرفه اقتصادی دارد؟

آغاز توسعه ی صنعت مس از زمان کسانی شروع شد که هم در گذشته و هم امروز تیم اقتصادی دولت را تشکیل می دهند. چرا این افراد در گذشته آغازگر قضیه بودند اما امروز سخن از نامقرون بودن صرفه ی اقتصادی به میان می آورند؟

image_pdfimage_print
سعیدی: اگر مس آذربایجان مقرون به صرفه نیست، حمل کنسانتره ی معادن آذربایجان به کرمان چه صرفه اقتصادی دارد؟

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، محمد اسماعیل سعیدی نماینده ی مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نسبت به تعیین تکلیف وضعیت مس آذربایجان به زیتون گفت: بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسیده بود که مس آذربایجان به صورت مستقل و در قالب شرکتی به فعالیت های خود ادامه دهد اما در اوایل کار به دلیل مشکلات گردش مالی، دخل و خرج شرکت، جهت سرمایه گذاری در پروژه ی عظیم ذوب،پالایش و اسید ناکافی بود.

آمده اید که ظرفیت های توسعه ی استان را برچینید؟

وی افزود: مصوبه ی جلسه ی مجمع نمایندگان استان و وزیر صنعت این بود که تا پالایش مس و تکمیل کارخانه، شرکت مس آذربایجان از منابع صنایع ملی مس ایران تامین گردد. پیرو این مصوبه نیز، جلسه ای در ماه مبارک رمضان سال ۹۳ با حضور جمعی ازهمکاران از جمله آقای رحمانی و مدیرعامل صنایع ملی مس ایران تشکیل شد تا برای تحقق چنین طرحی اقدامات لازم احصا شده و انجام گردد.

نماینده ی مردم تبریز گفت: در نهایت از طرف کارشناسان مس ایران گزارشی داده شد که مایوس کننده بود و در این گزارش طوری القا کردند که غلظت و درصد مس سونگون صرفه ی اقتصادی ندارد. این گزارش با واکنش شدید بنده مواجه شد و بشدت اعتراض کردم. سوال من از متولیان مس ایران این بود که پس چرا به منطقه آمده اید؟ و چرا شرکت مستقل تشکیل دادید؟ آمده اید که ظرفیت های توسعه ی استان را برچینید؟ پس از اعتراضات بنده، فضا سنگین شد و در نهایت مدیرعامل مس ایران گفت هدف ما فقط اطلاع رسانی بود.

 

بعد از سال ۹۳ هیچ اقدامی در زمینه تاسیسات پالایش و ذوب انجام نگرفته است

وی گفت: در نهایت با اعتراضات جمعی از نمایندگان استان و ارائه ی مدارک مستدل، از موضع قبلی خود عقب نشینی کردند و بازگشت پالایش به صنایع مس منطقه تصویب گردید. این توافق در سال ۹۳ انجام گرفت اما بعد از حدود دوسال از توافقات انجام شده هیچ اقدامی در زمینه تاسیسات پالایش و ذوب انجام نگرفته است.

سعیدی در خصوص ارزش درآمد و نیروی انسانی صنعت مس آذربایجان اظهار داشت:صنعت مس، صنایع پایین دستی فراوانی داشته و موادی مثل مولیبدن ارزش بیشتری را نسبت به مس داراست. استحصال مس ارزش چند برابری داشته و موجبات رونق صنعت استان را فراهم خواهد کرد.

درصورت تحقق شهرک صنعتی سونگون، چهره ی استان متحول خواهد شد

وی افزود: درخصوص تحقق شهرک صنعتی سونگون و صنایع ذوب و پالایش، دو اتفاق مهم در انتظار استان بوده و چهره ی آذربایجان شرقی متحول خواهد شد. از نظر اقتصادی، استان به یک درآمد پایدار و بسیار بالایی دست پیدا کرده و بالای ده هزار نفر به صورت مستقیم شروع بکار خواهند کرد. صنایع پایین دستی مس همچون لوازم خانگی نیز، کارآفرینی فراوانی را محقق خواهد کرد.

نماینده ی مردم تبریز خاطرنشان کرد: اگر صنعت مس آذربایجان مقرون بصرفه نیست حمل کنسانتره ی معادن آذربایجان به کرمان چه صرفه ی اقتصادی دارد؟ درصد خلوص مس سرچشمه از مس آذربایجان پایین بوده و اگر بنا بر تعطیلی باشد، باید صنعت مس کرمان تعطیل شود. قصد طیف کرمان از تعطیلی رونق آذربایجان چیست؟ بنده عضو کمیته ی تحقیق و تفحص مس بودم. با مشاهده ی سناریوهای از پیش طراحی شده به ریاست کمیسیون گفتم از این کمیته هیچ نتیجه ای برنخواهد آمد.

قصد طیف کرمان از تعطیلی رونق آذربایجان چیست؟

وی افزود: مردم آذربایجان انتظار دارند که معنی و مفهوم سرِ ایران در عمل عینیت یافته و در ابعاد مختلف نمود و بروز داشته باشد. آذربایجان قطب صنعت ایران بود و باید به این جایگاه بازگردد. بنده معتقدم مس آذربایجان باید در زمره ی یکی از چند اولویت توجهات مسئولین استانی قرار گیرد. مسئولین کشوری نیز بجای تعطیلی صنعت مس آذربایجان به فکر رفع مشکلات باشند.

نماینده ی مجلس نهم اظهار داشت: آغاز توسعه ی صنعت مس از زمان کسانی شروع شد که هم در گذشته و هم امروز تیم اقتصادی دولت را تشکیل می دهند. چرا این افراد در گذشته آغازگر قضیه بودند اما امروز سخن از نامقرون بودن صرفه ی اقتصادی به میان می آورند؟

مواد اولیه ی صنعت هواپیماسازی و یا به عبارتی نفت آذربایجان را نفله کردند اکنون نوبت صنعت مس است!

وی در پایان خاطرنشان کرد: عده ای صنعت هواپیماسازی منطقه که نفت آذربایجان نامیده می شود را نفله کردند و امروز نوبت نفله کردن صنعت مس فرارسیده است. مواد اولیه صنعت هواپیماسازی در سراب و آذرشهر موجود است اما ما خود را به واردات از دو کشور روسیه و آلمان محصور کرده ایم و هزینه ی ارز پرداخت می کنیم. آذربایجان ظرفیت های بسیای برای اقدام و عمل دارد اما اراده ای مشاهده نمی شود.

انتهای خبر