واکنش مدیر کل دامپزشکی استان به بحران تب برفکی: مسوولین ارشد استان از نبود واکسن تب برفکی مطلع بودند

موضوع نبود واکسن در وقت و زمان مناسب به اطلاع مقامات ارشد استان رسید و هم اکنون نیز سئله خیلی حاد نیست و خوشبختانه این بیماری نیز بیماری مشترک بین انسان و دام نمی باشد و به همین دلیل مردم و دامداران نبایستی نسبت به مصرف گوشت دام های بیمار نگران باشند.

image_pdfimage_print

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: واقعیت قضیه این است که واکسنی نبود تا پیشگیری انجام گیرد، چون تهیه واکسن و تولید آن برای سویه جدید زمان بر است و باید واکسن باشد تا تزریق صورت گیرد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، امیرحسین بهداد در گفتگو با ائل با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در برخی شهرستان های آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بیماری تب فرکی، یکی از بیماری های بومی کشور است و بعد از شناسایی کانون های بیماری در کل کشور، هر سال شاهد یکسری تلفات می شویم.

وی در ادامه تصریح کرد: اوایل سال ۹۴ به خاطر توقف خط تولید موسسه واکسن سازی رازی، که نامه این توقف شهریور ماه به دست ما رسید، واکسنی به خاطر آنچکه مسائل فنی عنوان می کردند، تولید نشد و این موضوع باعث شد که میزان واکسیناسیون در کشور کاهش یابد، از سوی دیگر سویه بیماری و چهره ویروس عامل بیماری تب برفکی عوض شد و سویه جدیدی به نام سویه  O ۲۰۱۶ وارد شد که این موضوع نیز باعث شد در برخی کانون ها شاهد تلفات باشیم.

مدیر کل دامزشکی استان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عده ای در مورد اهمال کاری مسوولین سازمان می گویند، گفت: واقعیت قضیه این است که واکسنی نبود تا پیشگیری انجام گیرد، چون تهیه واکسن و تولید آن برای سویه جدید زمان بر است و باید واکسن باشد تا تزریق صورت گیرد.

مردم نگران مصرف گوشت دام بیمار با ذبح شرعی نباشند/ تب برفکی مشترک بین انسان و دام نیست

وی خاطرنشان کرد:  موضوع نبود واکسن در وقت و زمان مناسب به اطلاع مقامات ارشد استان رسید و هم اکنون نیز سئله خیلی حاد نیست و خوشبختانه این بیماری نیز بیماری مشترک بین انسان و دام نمی باشد و به همین دلیل مردم و دامداران نبایستی نسبت به مصرف گوشت دام های بیمار نگران باشند.

بهداد در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تولید واکسن بیماری تب برفکی در داخل کشور خبر داده و اظهار کرد: هماهنگی هایی که توسط سازمان دامپزشکی کل کشور صورت گرفته، مقداری واکسن بیماری از کشورهای خارجی و توسط بخش خصوصی اتحادیه دامدادران به کشور خواهد شد و آنطور که به اطلاع ما رسیده است، از ۲۵ اردیبهشت ماه این واکسن ها وارد کشور خواهد شد.

وی اعلام کرد: تقریبا ده روز است که واکسن های تحویل داده شده به استان حتی در روزهای تعطیل هم توسط اکیپ های واکسیناسیون به دام ها تزریق می شوند.

وی تاکید کرد: مشکل شیوع بیماری به خاطر تغییر سویه بیماری و توقف در خط تولید موسسه واکسن سازی اتفاق افتاد، ولی دامداران و مردیم به خاطر استفاده از گوشت قرمز هیچ نگرانی نداشته باشند چون هیچ مشکل بهداشتی وجود ندارد.

وی از ورود دوباره واکسن به استان در اواسط هفته جاری نیز خبر داده و ابراز کرد: مشکل شیوع بیماری تب بفرکی مشکل ملی است و استانی نیست و هم اکنون نیز وضعیت استان ما در مقایسه با سایر استان ها بهتر است.

بهداد در ادامه سخنان خود از دامداران درخواست کرد تا همکاری لازم را با اکیپ های دامپزشکی داشته و و توصیه های بهداشتی این سازمان و سازمان جهاد کشاورزی را جدی بگیرند.

وی انتقاد کرد: اگر دامداران آن موقعی که واکسن به صورت بهادارا و هر کدام ۳۰۰۰ تومان بود وارد کشور شد و با عدم استقبال دامداران مواجه شد، اگر این حیوانات را واکسیناسیون می کردند این مشکل پیش نمی آمد.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه فرایند کنترل بیماری روبه بهبود است، اظهار کرد: اگر واکسیناسیون به سرعت انجام گیرد، احتمال می دهم، بیماری طی دو تا سه هفته کنترل شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در این مقطع زمانی، خرید و فروش دام به هیچ وجه به نفع دامدار نیست، گفت: اگر دامداری می بیند که یک فرد دام های خود را به قیمت پایین می فروشد به هیچ عنوان نسبت به خریداری دام های ارزان قیمت مبادرت نکند، چون گاهی دیده می شود یک گله سالم با ورود یک راس دام بیمار، کلاً بیمار می شود. 

انتهای خبر