مدیرکل میراث فرهنگی هم رفتنی شد/ چرایی جدایی حق پرست از کُرسی ریاست؟!

با آغاز مسافرت‌های نوروزی بالاخص در سال ۹۵ مهر قرمزی بر پرونده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی زده شد تا حق پرست در آستانه خداحافظی قرار گیرد.

image_pdfimage_print

فرزین حق پرست، صریرنیوز

فرزین حق‌پرست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به زودی بارخواهد بست.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، فرزین حق پرست، قرار است، به زودی جای خود را به به مرتضی آبدار بخشایش قائم مقام شهردار تبریز و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در استان داده و از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خداحافظی کند.

تغییر گسترده مدیران سازمان‌ها و ادارات دولتی از چندی پیش و همزمان با شروع سال آخر دولت یازدهم آغاز شده و در روزهای اخیر تبریز شاهد برگزاری مراسم‌های تودیع و معارفه متعددی می باشد.

در پی این دگرگونی‌ها یکی از قرعه‌ها به نام فرزین حق پرست درآمده و قرار است وی بعد از ۲۸ ماه ریاست در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کرسی مدیریت را به مدیر کهنه کار شهرداری تبریز بسپارد.

در اینکه مدیران دولتی یک روز می‌آیند و فردایش می‌روند تردیدی نیست و مسئولین برای ماندن در پستی حکم ابد نخورده‌اند لکن علت خداحافظی حق‌پرست در شرایط فعلی خالی از عذر نمی‌باشد.

چه بسا مدیرانی در سطح استان وجود دارند که به علت عملکرد قابل قبول توانسته‌اند رضایت عمومی را جلب کنند اما رؤسایی نیز وجود دارند که جایگاه‌ امروزشان متزلزل‌تر از دیروز است.

تعویض غیرکارشناسی حق‌پرست با تراب محمدی در دی ماه سال ۹۲ از همان ابتدا حاشیه‌هایی را در پی داشت و عده‌ای بر این باور بودند که سوابق مدیریتی حق‌پرست درخشان و گویا نیست لذا وی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای ریاست سازمان میراث فرهنگی باشد؛ علی‌رغم تمام این حواشی در نهایت لابی‌ها جواب داد و سرپرست سابق دانشکده معماری بر صندلی ریاست تکیه زد.

در ابتدای امر حق‌پرست در حاشیه‌ی امن قرار داشت و برای تحقق اقدامات عملی زمان می‌خرید اما با گذشت زمان و بالا گرفتن انتقادات، اصحاب رسانه درپی پاسخگویی وی به انتقادات برآمدند.

حق پرست با چالش‎‌هایی همچون وضعیت أسف‌بار بناهای تاریخی، کاهش گردشگران و اختلافات شدید با اداره اوقاف و شهرداری تبریز مواجه بود اما در عمل نمی‌توانست کار به خصوصی انجام دهد.

همین عدم توانایی‌ها نیز موجب شده بود تا وی از خبرنگاران فرار کند و هیچ‌گاه جوابگوی مشکلات نباشد، وی در طول سال چند نشست خبری محدود برگزار می‌کرد که آن هم با چاشنی اعتراضات همراه می‌شد.

عدم ساماندهی پروژه‌هایی چون ارک، مسجد کبود، خانه‌های تاریخی، بازار سرپوشیده تبریز و واگذاری پروژه مقبره الشعرا به شهرداری به خاطر عدم توانایی بهسازی آن دلیلی شده بود تا معترضین وی را در آماج نقدهای خود قرار دهند.

وضعیت بناهای تاریخی در سایر شهرستان‌ها نیز مناسب نبود و حق پرست هربار کمبود بودجه را بهانه می‌کرد و این درحالی بود که اعتبارات این سازمان آنطور که مدیرش بر سرش می‌کوبید مشئوم نبود.

با آغاز مسافرت‌های نوروزی بالاخص در سال ۹۵ مهر قرمزی بر پرونده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی زده شد تا حق پرست در آستانه خداحافظی قرار گیرد، کاهش چشمگیر مسافران نسبت به سال گذشته نشان از عدم مدیریت صحیح مسئولین داشت و مردم هم از اینکه تبریز همچون سال‌های اخیر از اصفهان، شیراز، کاشان و سایر شهرها عقب مانده است ناراضی بودند.

عملکرد حق پرست در طول سال‌های اخیر نتوانست رضایت مردم و حتی مسئولین استان را جلب کند و اعضاء شورای شهر تبریز بارها از عملکرد وی انتقاد کردند؛ برخی نیز اعتقاد داشتند کارکرد تراب محمدی بهتر از حق پرست بوده است.

حال با خداحافظی حق‌پرست، مرتضی آبداری جایگزین وی خواهد شد که تاکنون درگیر مسایل شورا و شهرداری بوده و معلوم نیست تا چه حدی می‌تواند خلأهای موجود را پر کرده و به وضعیت فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی سر و سامان دهد.

هرچند سوبق طولانی و توانایی مدیریتی آبدار غیر قابل انکار است ولی عدم تخصص و سابقه کاری مرتبط وی در حوزه پر چالش و کاملا تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سوالات متعددی فرا روی کارشناسان این حوزه بوجود آورده که مبادا وی نیز به سرنوشت اسلاف خود بپیوندد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید آیا این مدیر کهنه کار حوزه شهری آیا خواهد توانست ضمن نجات این سازمان بحران زده از وضعیت منفی موجود، توانمندی های بلااستفاده و ذی قیمت حوزه صنایع دستی استان و بخصوص ظرفیتهای بکر و فراوان حوزه گردشگری در استان را به نحو مطلوب و شایسته فعال کند.آبدار در راه مدیرکلی میراث فرهنگی استان

انتهای خبر