اختصاصی اعتدال پرس/ حکایت اخبار متناقض از نتیجه بررسی و بازشماری آرا در حوزه استان

مرجع اعلام نهایی شورای نگهبان و نگرانی افکار عمومی از تاخیر در اعلام نتایج

انتشار پیاپی برخی اخبار متناقض و تحرکات هواداران برخی کاندیداها موجب اضطراب و سردرگمی افکار عمومی نسبت به نتایج انتخابات در این دو حوزه شده است.

image_pdfimage_print

۲ انتخابات مجلس

به گزارش اختصاصی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، مرحله دوم انتخابات مجلس دهم در ۶ حوزه انتخابیه باقی مانده استان آذربایجان شرقی در ۱۰ اردیبهشت برگزار شد که در پی اعلام نتایج شمارش آراء، در چند حوزه از جمله در دو حوزه «تبریز، اسکو و آذرشهر» و حوزه «مرند و جلفا» منحر به بازشماری مجدد و بررسی برخی صندوق ها شد که نتایج جهت اعلام نظر نهایی به شورای نگهبان منعکس شد.

اکنون با گذشت دو هفته، افکار عمومی بی صبرانه و با اضطراب بیش از پیش در انتظار اعلام نتایج نهایی بازشماری از سوی مرجع قانونی رسیدگی به اعتراضات است این در حالی است که انتشار پیاپی برخی اخبار متناقض و تحرکات هواداران برخی کاندیداها موجب ایجاد اضطراب و سردرگمی افکار عمومی نسبت به نتایج انتخابات در این دو حوزه شده است.

گفتنی است، در حوزه انتخابیه مرند و جلفا که در پی اعتراض رقیب، طی یک اقدام بی سابقه تمام ۴۳ صندوق مورد اعتراض که بیش از ۳۰ درصد محموع آراء و  ۱۷/۳ درصد صندوق ها را تشکیل می داد، بازشماری شد که طبق اعلام فرماندار مرند، تغییری در نتیجه نهایی صورت نگرفته و صحت انتخابات به تایید مشترک هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان رسید که نتیحه جهت اعلام نظر رسمی به شورای نگهبان ارسال شده است.

در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در پی اعتراض برخی نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس دهم، با ورود هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مقرر شد ۱۵ درصد کل صندوق های آرا بازشماری شود که بر اساس اخبار منابع آگاه، بازشماری ۱۵ درصد از صندوق های رای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه اواخر هفته گذشته به پایان رسیده است.

البته هنوز اخبار دقیقی از نتایج بازشماری در حوزه تبریز در دست نیست و هر چند برخی منابع غیر رسمی از تغییر نتایج و تغییر جایگاه نفر چهارم با پنجم خبر می دهند، اما در هر حال باید منتظر اعلام رسمی نتایج از سوی شورای نگهبان بود.

بر اساس اعلام قبلی، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نتیجه نهایی در مورد نتایج بازشماری را اعلام خواهد کرد، که گفته می شد در روز شنبه نتایج اعلام می گردد لیکن تا لحظه تنظیم این مطلب (ظهر امروز شنبه) هیچ خبری در این خصوص منتشر نشده است.

در این شرایط سردرگمی، نوع رفتار کاندیداهای معترض و هواداران آنها در برخی شهرها، موجب ایجاد فضای ملتهب و ناآرام در این مناطق شده و احتمال بروز برخی تنش های اجتماعی را تشدید کرده است.

لذا با توجه به شرایط پیش آمده، به نظر می رسد تسریع در تعیین تکلیف و اعلام رسمی نتایج بخصوص در این دو حوزه چالش بر انگیز، ضمن کاستن از نگرانی و سردرگمی افکار عمومی از تشدید فضای ملتهب بوجود آمده جلوگیری می کند.

 

انتهای خبر