رکود جهانی دیگر در انتظار پرافتخارترین کوهنورد تاریخ ایران از تبریز

عظیم قیچی‌ساز پرافتخارترین کوهنورد تاریخ ایران و آذربایجان‌شرقی راهی صعود به پنجمین کوه مرتفع جهان شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، ˈعظیم قیچی‌ساز پرافتخارترین کوهنورد تاریخ ایران و آذربایجان‌شرقی، امروز ایران را به مقصد نپال به منظور صعود به قله ۸۴۶۳ متری  ماکالو پنجمین کوه مرتفع جهان ترک کرد. این کوه […]

image_pdfimage_print

عظیم قیچی‌ساز پرافتخارترین کوهنورد تاریخ ایران و آذربایجان‌شرقی راهی صعود به پنجمین کوه مرتفع جهان شد.

خبرگزاری فارس: ثبت‌نام قیچی‌ساز به عنوان نخستین ایرانی در باشگاه 8 هزاری‌های دنیا

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، ˈعظیم قیچی‌ساز پرافتخارترین کوهنورد تاریخ ایران و آذربایجان‌شرقی، امروز ایران را به مقصد نپال به منظور صعود به قله ۸۴۶۳ متری  ماکالو پنجمین کوه مرتفع جهان ترک کرد.

این کوه نورد تبریزی تاکنون صعود به ۱۰ قله بالای ۸ هزار متر دنیا را در کارنامه دارد.

قیچی‌ساز در صورت صعود به ماکالو و ۳ قله دیگر (لوتسه، چوآیو و شیشاپانگما) نام خود را به عنوان نخستین ایرانی در باشگاه ۸ هزاری‌های دنیا که تنها ۲۹ هیمالیانورد از سراسر جهان عضو آن هستند، ثبت خواهد کرد.

بر اساس برآورد زمانی و در صورت شرایط مساعد جوی، صعود قیچی ساز به پنجمین قله مرتفع جهان «هیولای سیاه» حدود ۵۵ روز به طول خواهد انجامید.

قیچی‌ساز تا به امروز ۱۰ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان را فتح کرده و ۴ قله را پیش روی دارد.

قیچی‌ساز پیش از این قرار بود به قلل شیشاپانگما و چوآیو صعود کند ولی به علل مشکلات رویداد از سوی کشور چین، حال باید عظیم قیچی‌ساز به قلل ماکالو و لوتسه در نپال صعود کند.

قیچی‌ساز در طول دوران کوهنوردی حرفه‌ای خود و تلاش برای ثبت رکورد فتح ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان در سال ۸۴ قله اورست بام جهان را فتح کرد و سپس در سال ۸۷ قله بروپیک به ارتفاع ۸۰۴۸ متر، در بهار ۸۹ دائولاگیری به ارتفاع ۸۱۶۷ ، در تابستان ۸۹ نانگاپاربات به ارتفاع ۸۱۲۵ متر، بهار ۹۰ کانچن چونگا به ارتفاع ۸۵۸۶ متر (اولین ایرانی فاتح قله)، تابستان ۹۰ قله گاشربروم دو به ارتفاع ۸۰۳۵ متر، تابستان ۹۰ قله گاشربروم یک به ارتفاع ۸۰۶۸ متر ، بهار ۹۱ قله آناپورنا ۸۰۹۱ متر (اولین ایرانی فاتح قله)، تابستان ۹۱ قله K2 به ارتفاع ۸۶۱۱ متر و پاییز ۹۱ ماناسلو به ارتفاع ۸۱۶۳ متر را فتح کرده است.

عظیم قیچی ساز برای فتح ۱۴ قله، ۴ قله چوآیو ۸۲۰۱متر و شیشاپانگما ۸۰۲۷ متر در تبت و لوتسه ۸۵۱۶ متری و ماکالو ۸۴۸۵ متری را در نپال پیش روی دارد.

یکی از مهم‌ترین رکوردهای عظیم قیچی ساز کوهنورد تبریزی، صعود به ۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر در عرض ۴ ماه است.

انتهای خبر