سعیدی نماینده ششم تبریز شد

نظر نهایی شورای نگهبان منتشر شد: جابجایی نفرات چهارم و پنجم در تبریز و ابطال انتخابات اهر/ دلایل ابطال انتخابات اهر اعلام شد

بر اساس این گزارش با توجه به تخلفات و دخالت های غیرقانونی و مجموعه بررسی های تیم بازرسی ، این تخلفات در روند انتخابات موثر بوده و آن را مخدوش کرده است.

image_pdfimage_print

صندوق رای انتخابات
به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، “نجات‌الله ابراهیمیان” عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به مشخص شدن وضعیت انتخابات تبریز اظهار داشت: صحت انتخابات تبریز تایید شد.

وی افزود: اما از نظر شمارش آراء ماخوذه بدون آنکه تخلف عمدی از ناحیه فردی احراز شده باشد، صرفا در نتیجه خطاهای انسانی معلوم شد که در شمارش آراء اشتباهاتی بوجود آمده بود، در نتیجه بازشماری آراء میان آقایان منادی سپیدان و سعیدی جا به جایی صورت گرفت و آقای سعیدی به عنوان نماینده مردم تبریز به مجلس راه یافت.
وی تصریح کرد: با اشتباهی که در شمارش آراء بوجود آمده بود و دقتی که از سوی ناظران صورت گرفت نتیجه انتخابات در حوزه انتخابیه تبریز تغییر یافت.

ابراهیمیان افزود: انتخابات در حوزه اهر و هریس ابطال اعلام شد و انتخابات این حوزه به انتخابات میان دوره‌ای انتقال یافت.

این گزارش حاکی است، سیامک ره‌پیک سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات درخصوص تغییر نتایج انتخابات تبریز اظهار داشت: در جلسه امروز شورای نگهبان، پس از بررسی گزارش بازشماری آرای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، ۳ نفر نخست این حوزه انتخابیه ابقا و ۲ نفر چهارم و پنجم این حوزه جابه‌جا شدند.

وی افزود: بنا بر نتایج بازشماری آراء در حوزه انتخابیه تبریز، محمداسماعیل سعیدی به عنوان منتخب چهارم این حوزه به مجلس دهم راه یافت و علیرضا منادی‌سپیدان از راهیابی به مجلس بازماند.

ره‌پیک گفت: آقایان محمدحسین فرهنگی و شهاب‌الدین بی‌مقدار و خانم زهرا ساعی دیگر منتخبان مرحله دوم انتخابات مجلس از این حوزه انتخابیه هستند که به مجلس راه یافته‌اند.

گفتنی است بر اساس نتایج منتشر شده توسط هیئت اجرایی در ۱۰ اردیبهشت ماه منادی به عنوان منتخب چهارم به مجلس راه یافته بود که این امر با اعتراض محمد اسماعیل سعیدی، نفر پنجم انتخابات همراه شد و او با ارائه دلایل ادعایی شکایت خود را به هیئت نظارت تسلیم کرد.

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو صاحب ۶ کرسی در مجلس شورای اسلامی است که در مرحله نخست انتخابات مجلس که ۷ اسفندماه در سراسر کشور برگزار شد، آقایان مسعود پزشکیان و احمد علیرضابیگی موفق شدند به خانه ملت راه یابند.

دلایل ابطال اهر و هریس
همچنین طبق اعلام شورای نگهبان نتایج انتخابات در حوزه اهر و هریس ابطال شد و بیت اله عبداللهی که براساس نظر هیئت اجرایی منتخب مردم این حوزه بود از رسیدن به مجلس دهم بازماند.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات درباره علت ابطال انتخابات حوزه اهر و هریس گفت : با توجه به گزارش ها ، تیم بازرسی به این حوزه اعزام و مسائل مختلف را بررسی کردند که گزارش تفصیلی آن در جلسه امروز شورای نگهبان بررسی شد.

ره پیک افزود: بر اساس این گزارش با توجه به تخلفات و دخالت های غیرقانونی و مجموعه بررسی های تیم بازرسی ، این تخلفات در روند انتخابات موثر بوده و آن را مخدوش کرده است نظر شورای نگهبان این شد که انتخابات در این حوزه ابطال شود.

سید محمد عابدی فرماندار اهر نیز دلایل محتمل بر علت ابطال را شکایت مهدی حسینیان عنوان کرد و افزود: طبق عناوین شکایت آقای مهدی حسینیان، بسته شدن برخی حوزه‌های رای گیری قبل از اعلام توقف رای گیری و دست داشتن برخی عوامل اجرایی در انتخابات می‌باشد.

بر این اساس، انتخابات این حوزه سال بعد به صورت میان دوره‌ای تجدید خواهد شد و نماینده این حوزه در سال ۹۶ مشخص خواهد گردید.

انتهای خبر