تشریح جزئیات دستگیری‌های اخیر شورا و شهرداری تبریز توسط مدیر کل اطلاعات استان/ مرز بین تجزیه‌طلبی و هویت‌طلبی را جدا می‌کنیم

مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه دستگیری افراد آلوده به مسائل اقتصادی مهمترین تهدید یا مشکل امنیتی در جامعه هستند، نقش اداره کل اطلاعات در دستگیری‌های اخیر شورای شهر تبریز را تشریح کرد.

image_pdfimage_print

مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌شرقی مطرح کرد: در برخی مواقع دشمن رغبت ندارد با پرچم خود وارد کشور شود/مرز بین تجزیه‌طلبی و هویت‌طلبی را جدا می‌کنیم

مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه دستگیری افراد آلوده به مسائل اقتصادی مهمترین تهدید یا مشکل امنیتی در جامعه هستند، نقش اداره کل اطلاعات در دستگیری‌های اخیر شورای شهر تبریز را تشریح کرد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از فارس، رضایی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها را یکی از بهترین فرصت‌های ارتباطی با مردم خواند و اظهار داشت: رسانه‌ها زبان و ادبیات مردم را بهتر و مطلوب‌تر از هر قشری می‌دانند و مطبوعات و رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های ارتباطی با مردم دارند که وزارت اطلاعات هم تلاش می‌کند از این فرصت‌ها حداکثر بهره را ببرد.

وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات یک نهاد مردمی است، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی یک حکومت مردمی بوده و مردم عامل امنیت پایدار محسوب می‌شوند و وزارت اطلاعات باید از اطلاعات ۸۰ میلیون ایرانی استفاده کند.

رضایی با بیان اینکه علاقمند به ارتباط با مردم و رسانه‌ها هستیم، گفت: فرزندان ملت ایران و سربازان گمنام در وزارت اطلاعات با هوشیاری کامل و تلاش مضاعف برای تامین امنیت و آرامش پایدار در جمهوری اسلامی ایران گام برداشته و تلاش می‌کنند.

وی اظهار کرد: امروزه فضای مجازی و شایعات و اخبار منتشر شده در آن آسیب بزرگی است و رسانه ها می توانند با نظارت بر آن موجب سالم سازی و خود کنترلی محیط و جامعه شوند.
وی تاکید کرد: باید مراقب بود با دادن طلاعات غلط و تحریف شده، جوانان در دامن گروه های معاند نیافتند.

وی ادامه داد: سربازان گمنام امام زمان (عج) در تلاش هستند آرامش و زندگی راحت مردم را فراهم آورند.

مدیرکل اطلاعات استان آذربایجان‌شرقی رسالت اصلی این اداره کل را سالم‌سازی محیط برای فعالیت‌های مطلوب اعلام کرد و گفت: برخورد با مفاسد اقتصادی توسط دستگاه‌های متعدد نظارتی و قضایی انجام می‌شود و وزارت اطلاعات در این رابطه به صورت کلان برای مبارزه با مفاسد اقتصادی وارد می‌شود.

* ۳۰ نفر دعوت، دستگیر، بازداشت یا با قرار وثیقه آزاد شده‌اند

رضایی با اشاره به ورود اداره اطلاعات به پرونده شورای شهر از آذر ماه ۹۴ گفت: با حمایت و همکاری دستگاه‌ قضایی و مسئولان اجرایی به ویژه استاندار پرونده آغاز شد و به دلیل اهمیت آبروی افراد تا زمان دستگیری این امر رسانه‌ای نشده بود.

وی تخلفات مطرح شده در شورا و شهرداری را مثل دستگاه‌های دیگر عنوان کرد و افزود: در این رابطه ۳۰ نفر دعوت، دستگیر، بازداشت یا با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و برخی از این افراد از گذشته نیز آلودگی‌های داشتند.

وی با اشاره ۱۵ هزار نفر کارکنان و کارمندان شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: نباید خدمات شهرداری و کارکنان آن را با خطا و اشتباه چند نفر زیرسئوال ببریم.

*تاکید بر سالم‌سازی ادارات به خصوص حراست‌ها

رضایی بر سالم‌سازی ادارات به خصوص حراست‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی موارد در فرآیند بررسی پرونده شورا و شهرداری تبریز مشکل ایجاد شد که با هماهنگی قوه قضائیه برخورد شد.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌شرقی به جدیت و قاطعیت مسئولان استانی به ویژه رئیس کل دادگستری و دادستان تبریز و استاندار آذربایجان‌شرقی و شهردار تبریز اشاره کرد و گفت: شهردار تبریز در این پرونده تمام اطلاعات و اسناد و مستندات را به راحتی در اختیار اداره اطلاعات قرار داد.

وی ادامه داد: در صورت تکمیل بازپرسی و تحقیقات پرونده تکمیل می‌شود و با صدور کیفرخواست پرونده در اختیار دادگاه گذاشته می‌شود.

رضایی با تاکید بر اینکه نباید فرصت تخلف ایجاد شود، تصریح کرد: سیستم و ساختار اداری باید طوری باشد که اجازه تخلف داده نشود.

وی بر تسریع در ایجاد دولت الکترونیک و الکترونیکی کردن کارها در ادارات تاکید کرد و گفت: الکترونیکی شدن سیستم‌های اداری و عدم مراجعه مستقیم مردم به ادارات عامل مهمی در کاهش فساد است.

*ورود اداره اطلاعات به برخی‌ پرونده‌های مفاسد اقتصادی بعد از ماه مبارک رمضان

رضایی به فعالیت اداره کل اطلاعات استان آذربایجان‌شرقی در مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این رابطه یکسری اقدام‌ها انجام شده و یک‌سری دیگر در شرف اقدام بوده و برخی بعد از ماه مبارک رمضان انجام می‌شود.

وی بر پیشگیری و نظارت دستگاه‌های اجرای بر کاهش تخلف تاکید کرد و گفت: در رابطه با پیگیری کارشناسان این اداره با ورود به برخی پرونده‌ها جلوی میلیاردها تخلف گرفته شده است.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌شرقی در ادامه به اهمیت مقابله با قاچاق کالا در موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دل‌نگرانی مقام معظم رهبری درباره مسائل اقتصادی و تاکید ایشان به مسائل اقتصادی و نامگذاری‌های سال‌ها بر اساس شعارهای اقتصادی اهمیت این قضیه را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: امنیت اقتصادی زیربنا و اساس توسعه پایدار کشور است و باید به عنوان یک وظیفه دینی و ملی از همه مولفه‌ها برای مشارکت بیشتر مردم در امور اقتصادی استفاده کرد.

رضایی تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی را هدف اصلی راهبرد اقتصادی دولت عنوان و خاطر‌نشان کرد: گام‌های متعددی در زمینه تحقق منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصادمقاومتی برداشته شده که نتیجه دادن آن نیازمند زمان و وجود امنیت فیزیکی و روانی در فضای کشور است.

وی بر استفاده از کالاهای ایرانی و فرهنگ‌سازی آن تاکید کرد و گفت: سالم‌سازی محیط به امکان تحقق اقتصادمقاومتی کمک می‌کند.

رضایی بر شناسایی آسیب‌ها و عدم همراهی برخی کارکنان در دستگاه‌های اجرایی به دلیل به خطر افتادن منافع خود در اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره و بر مبارزه با قاچاق کالا در استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه شاید مبارزه با قاچاق کالا وظیفه ذاتی اداره اطلاعات نباشد، افزود: اداره اطلاعات در حوزه‌های مختلف از جمله قاچاق کالا، دارو، مواد مخدر و … ورود کرده است.

*دستگیری عوامل قاچاق داروهای غیرمجاز با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی وزارت اطلاعات

رضایی گفت: در روزهای گذشته در پی اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در ادارات کل اطلاعات آذربایجان شرقی و تهران، در یک ماه گذشته یک باند بزرگ قاچاق دارو متلاشی شد.

وی افزود: در پی اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در ادارات کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی و تهران، طی یک ماه گذشته توانستند یک باند بزرگ قاچاق دارو که اعضای آن قصد داشتند چندین تن داروی غیرمجاز را در داخل کشور توزیع کنند متلاشی کنند.

رضایی ادامه داد: این محموله تحت عنوان پتو وارد شده و قرار بود به صورت ترانزیت به گمرک منطقه آزاد ارس انتقال یابد.

*افراد تجزیه‌طلب خائن بوده و برخورد با آن را وظیفه خود می‌دانیم

قاچاقچیان با جعل اسناد، سوء‌استفاده از نقایص سامانه‌های گمرک و پرداخت رشوه به ماموران گمرک محموله مزبور را بدون بازرسی دقیق، به همراه پلمب از گمرک خارج و در تهران پس از تخلیه محموله و بارگیری پتو قصد داشتند به منطقه آزاد ارس منتقل نمایند که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) از ادامه عملیات غیرقانونی خود بازماندند.

* باید مرز بین تجزیه‌طلبی و هویت‌طلبی را جدا کنیم

مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آذری‌ها در دفاع از تمامیت ایران زبانزد خاص و عام هستند، اظهار داشت: آذری‌ها در دوره‌های مختلف از جمله مشروطیت، انقلاب، دفاع مقدس نقش مهمی ایفا کرده‌ و اکنون نیز مردمی ولایت‌مدار و انقلابی و وفادار به کشور و عاشق ایران اسلامی و تمامیت آن هستند.

وی افزود: ولی تعداد اندکی هستند که هیچ گونه عرق دینی و ملی ندارند و وابسته به نگاه خارج هستند و به دنبال موج‌سواری هستند.

رضایی تصریح کرد: باید مرز بین تجزیه‌طلب و هویت‌طلبی را جدا کنیم و در رابطه با افرادی که در چارچوب قانون و مقررات تلاش کرده و از زبان آذری، موسیقی و تاریخ آن دفاع می‌کنند مشکلی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: مردم با بصیرت و تیزبین آذربایجان تفاوت افراد تجزیه‌طلب و هویت‌طلب را تشخیص می‌دهند.

رضایی با بیان اینکه با افراد تجزیه‌طلب قاطعانه و بدون اغماض برخورد می‌کنیم، افزود: تجزیه‌طلبی را خیانت به کشور می‌دانیم و برخورد با آن وظیفه خود می‌دانیم.

*در برخی مواقع دشمن رغبت ندارد با پرچم خود وارد کشور شود

مدیرکل‌ اطلاعات آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این سئوال که مهمترین تهدید یا مشکل امنیتی استان را چه می‌دانند، گفت: امنیت تنها کار خشن نیست امنیت شاخص‌های مختلف در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد و در این حوزه‌ها اگر چارچوب‌ها را رعایت نکینم با مشکل مواجه شده که می‌تواند مشکل امنیتی به وجود آورد.

وی با بیان اینکه دشمن بعد از پسابرجام به دنبال نفوذ در عرصه‌های مختلف است، اظهار داشت: تسخیر افکار جامعه مهم‌ترین آیتم است که می‌تواند وارد کشور شود زیرا در برخی مواقع دشمن رغبت ندارد با پرچم خود وارد کشور شود و به دنبال ضربه‌زدن به عرق ملی و وطن دوستی و باورهای دینی است.

*مهمترین تهدیدات از نگاه مدیرکل اطلاعات

مدیرکل‌ اطلاعات آذربایجان‌شرقی هجمه و تغییر باورهای دینی و فرقه‌های نوظهور و به دام افتادن برخی افراد به صورت ناخواسته به دامن تجزیه‌طلبان و استفاده ناصحیح از فضای مجازی را مهمترین‌ تهدیدهای استان اعلام کرد.

*دستگیری چند نفر از افرادی که به دنبال ملحق شدن به گروهک‌های تروریستی بودند

رضایی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه از امنیت مثال زدنی برخوردار است، بیان کرد: دشمنان تلاش می‌کنند تا با ناامن کردن کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران را به سمت ناامنی سوق دهند ولی با هوشیاری ملت ایران و فرزندانش این توطئه ناکام مانده است.

وی با اشاره به آمار اتباع خارجی که قصد خروج غیرقانونی از مرزهای استان را داشته‌اند تصریح کرد: در اواخر سال گذشته تعداد اتباع خارجی غیرمجاز از شرق به غرب افزایش یافته است.

رضایی در همین راستا ادامه داد: در سایه تلاش‌های شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی و … با تمامی افرادی که به صورت غیرقانونی قصد خروج از مرزهای استان را داشتند، برخورد شد همه آنها دستگیر شدند.

به گفته وی هدف تمام این افراد، ملحق شدن به گروهک‌های تروریستی همچون داعش نبوده و تعداد بسیار زیادی از آنان نیز با اهدافی همچون مهاجرت غیرقانونی، اشتغال و … قصد خروج غیرقانونی از طریق مرزهای این استان را داشتند.

وی گفت: چند تبعه خارجی (از خارج از استان)، نیز که قصد ملحق شدن به گروهک‌های تروریستی و تکفیری در کشورهای عراق، ترکیه و سوریه را ‌داشتند، در سال‌جاری دستگیر شده‌اند.

رضایی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: هیچ یک از گروهک‌های تروریستی تا امروز موفق به اجرای عملیات تروریستی در استان نشده‌اند و گروهک‌های تروریستی علاقه دارند که با ایجاد کوچکترین حرکت تروریستی در کشور، فضای ایران اسلامی را نیز ناامن جلوه دهند در حالی که تا به امروز موفق به اجرای این هدف نشده و اهداف شوم خود را با نابودی خود به گور خواهد برد.

رضایی بر تفاوت کار اطلاعاتی در نظام اسلامی با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی دنیا اشاره کرد و گفت: اداره اطلاعات براساس قانون، شرع و اخلاق حرکت و برخورد می‌کند و هر چقدر از مسئولان و نیروها صیانت کنیم دارای ارزش است.

انتهای خبر