گزارش ویژه از اعتدال پرس

فرصت سه هزار میلیاردی منتظر اقدام مسئولان منطقه آزاد ارس

به گفته یک منبع موثق، در بین مناطق آزاد لیست پروژه های مد نظر منطقه آزاد ارس برای عرضه به بورس هنوز مشخص و اقدام نشده است.

image_pdfimage_print

بورس  یادداشت وارده :

از سوی دولت برای تامین زیر ساختها و توسعه پر شتاب در مناطق آزاد کشور، مجوز انتشار سه هزار میلیارد تومان صُکوک در بورس به سازمان مناطق آزاد کشور اعطا شده است.

امتیاز ویژه انتشار صُکوک به مناطق آزاد کشور در بورس که به منظور تامین منابع مالی و سرمایه لازم برای توسعه زیرساختها و شتاب بخشی به روند توسعه و تحقق اهداف عالی دولت در مناطق آزاد اعطا شده است، در حالی است که به گفته یک منبع موثق، در بین مناطق  آزاد لیست پروژه های مد نظر منطقه آزاد ارس برای عرضه به بورس هنوز مشخص و اقدام نشده است.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه با توجه به فرصت بی نظیر انتشار سه هزار میلیارد تومان صکوک در بورس و رقابت فشرده دیگر مناطق آزاد کشور با همدیگر برای افزایش سهمیه خود از این مقدار اختصاص یافته، لازم است مسئولان منطقه آزاد ارس با برنامه ریزی مناسب و بهتر هر چه سریعتر دست بکار شده و از این امکان استثنایی حداکثر بهره را ببرند.

♻️   صکوک چیست؟
صکوک ابزار مالی نوینی است که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به کار گرفته می‌شود.
اصطلاح صکوک برگرفته از واژه عربی صک به معنای چک، نوشته بدهکار، سفته و قبض بدهی است و به طور معمول، به عنوان اوراق قرضه اسلامی تعریف می‌شود.

در کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان زیادی هستند، استفاده از ابزارهای مالی متعارف مانند اوراق قرضه، کارایی و مقبولیتی ندارد. بر این اساس دولت‌ها و شرکت‌های اسلامی و یا شرکت‌های اسلامی فعال در کشورهای غیراسلامی که بدنبال تأمین مالی و مدیریت بدهی خود هستند نیازمند یافتن جایگزین‌هایی مطابق با اصول اسلامی می‌باشند.

در سال‌های اخیر رشد ابزارهای مالی اسلامی که به صکوک شهرت یافته بسیار چشمگیر بوده است. تا جایی که بر اساس آمار، تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی ارزش کل صکوک منتشر شده بالغ بر۵۰ میلیارد دلار عنوان شده است.

?تفاوت صکوک با اوراق قرضه
صکوک به عنوان اوراق بهادار با پشتوانه مالی تعریف می‌شود که باید خود دارای ارزش باشد و نمی‌تواند براساس فعالیت‌های سفته بازی و سوداگرانه و در واقع فعالیت‌هایی که بدون خلق ارزش و کار صورت می‌گیرند، سودآوری داشته باشد.
صُکوک بیانگر مالکیت یک دارایی مشخص است در حالی که اوراق قرضه فقط حاکی از تعهد بدهی هستند. یعنی رابطهٔ بین صادرکننده و خریدار اوراق قرضه رابطه وام‌دهنده و وام‌گیرنده است که نرخ بهرهٔ وام هم ثابت است و این همان رباست.

اوراق بهادار صکوک منابع مالی را با پشتوانه ترازنامه و دارایی‌های فیزیکی شرکت‌های خاص جذب می‌کنند.
فروش صُکوک در بازار ثانویه، فروش مالکیت یک دارایی است اما فروش اوراق قرضه فروش بدهی است.  در صُکوک امکان افزایش اصل دارایی و در نتیجه ارزش خود ورقه صُکوک وجود دارد در حالی‌که اصل بدهی در اوراق قرضه قابلیت افزایش ندارد.

?تاریخچه انتشار صُکوک
استفاده از لفظ صکوک جهت ابزارهای مالی اسلامی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۲ در جلسه فقهی بانک توسعه اسلامی پیشنهاد شد. بعد از آن سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی اقدام به معرفی انواع صکوک نمود.
یکی از مهمترین انواع صکوک، صکوک اجاره می‌باشد. صکوک اجاره در حقیقت اوراق بهاداری است که دارنده آن بصورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف‌کننده یا بانی واگذار شده است. ‌

انتهای خبر