رای تاریخی در انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا

مردم انگلستان در اقدامی تاریخی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند؛ رأیی که می‌تواند حیات اتحادیه اروپا و بریتانیا را در معرض خطر قرار دهد. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از فارس،  همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه (دیروز)‌ برگزار و شمارش آراء از ساعت ۱۰ شب آغاز […]

image_pdfimage_print

مردم انگلستان در اقدامی تاریخی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند؛ رأیی که می‌تواند حیات اتحادیه اروپا و بریتانیا را در معرض خطر قرار دهد.

رای تاریخی در انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از فارس،  همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه (دیروز)‌ برگزار و شمارش آراء از ساعت ۱۰ شب آغاز شد و تا صبح روز جمعه ادامه یافت.

در پایان شمارش آرا، مشخص شد که ۵۲% رأی دهندگان به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. بسیاری از کارشناسان این رأی تاریخی را آغازی بر یک دومینو دانسته‌اند که می‌تواند حیات اتحادیه اروپا و حتی بریتانیای متحد را به چالش بکشد.

آخرین اخبار مربوط به نتیجه همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا به شرح زیر است:

کامرون از نخست‌وزیری کنار می‌رود

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان پس از شکست در همه‌پرسی، اعلام کرد که به زودی از این سمت کناره‌گیری می‌کند.

وی که خود اولین بار ایده همه‌پرسی را مطرح کرد، در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای متقاعد کردن مردم به ماندن در اتحادیه انجام داد.

نخست‌وزیر انگلستان بعد از مشخص شدن نتایج در نطقی از برابر ساختمان شماره ۱۰، گفت به زودی از این سمت کناره‌گیری می‌کند، چراکه انگلستان به «رهبری جدید» نیاز دارد.

وی گفت در هفته‌‌های آینده مذاکره برای ترک اتحادیه را آغاز می‌کند، اما ظرف سه ماه آینده باید نخست‌وزیر جدیدی قدرت را به دست بگیرد.

به گفته کامرون، روز شنبه هیئت دولت انگلستان برای تعیین تکلیف مسیر پیش رو، تشکیل جلسه می‌دهد.

از بوریس جانسون شهردار سابق لندن که جنبش خروج از اتحادیه را رهبری می‌کرد و از محبوبیت بالایی برخوردار است، به عنوان گزینه جایگزینی کامرون یاد شده است.

کوربین: نتایج همه‌پرسی نشانه خشم مردم بود

رهبر حزب کارگر انگلستان که از مخالفان خروج از اتحادیه بود، نتایج همه‌پرسی را نشانگر خشم مردم این کشور از عملکرد دولت‌ها دانست.

وی گفت که این نتایج نشان می‌دهد «بریتانیایی‌ها تا چه حد از اینکه دولت‌ها یکی پس از دیگری آن‌ها را به حاشیه رانده‌اند، خشمگین هستند.»

فاراژ: امیدوارم دیگر کشورها هم از این اتحادیه رو به مرگ خارج شوند

نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال انگلستان که از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد، این اتحادیه را «رو به مرگ» توصیف کرد و گفت امیدوار است دیگران هم از این اتحادیه خارج شوند.

وی گفت: «امیدوارم این آغاز بر خروج سوئد، اتریش و حتی ایتالیا باشد. اتحادیه اروپا در حال شکست خوردن است، اتحادیه اروپا رو به مرگ است.»

فاراژ افزود: «امیدوارم که ما آخرین کشوری نباشیم که از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. این گام نخست است و اروپا باید به مجموعه‌ای از کشورهای مستقل بدل شود.»

نتایج نهایی همه‌پرسی

کمیته اجرایی برگزاری همه‌پرسی رسما اعلام کرد که همه‌پرسی به رأی به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا منجر شده است.

جزئیات آرای همه‌پرسی به این شرح است:

مجموع آرا: ۳۳,۵۷۷,۳۴۲
خروج: ۱۷,۴۱۰,۷۴۲ (۵۱,۹%)
ابقا: ۱۶,۱۴۱,۲۴۱ (۴۸,۱)

انتهای خبر